„Stavba musí probíhat v několika nepropojených úsecích, aby byl zachován provoz a vše se stihlo během tří let od zahájení výstavby. Stavební práce se v rámci Václavského náměstí proto postupně přemisťují a jsou naplánované po etapách,“ vysvětluje šéf oddělení komunikace dopravního podniku Daniel Šabík.
Portál iDNES.cz přináší kompletní přehled celé rekonstrukce náměstí, včetně související stavby staronové tramvajové tratě, která po bezmála půl století opět propojí Staré Město a Vinohrady.
OBRAZEM: Rozkopaný Václavák. Dělníci vracejí koleje, zakládá se napojení k muzeu![]() |
V letošním roce budou ještě dělníci pracovat zejména v podzemí, oprava povrchů a stavba tramvajové tratě přijde na řadu v příštím roce, přičemž kompletně hotovo má být v červnu 2027.
1 Výstup ze stanice metra Muzeum
Nejrozsáhlejší staveniště se nachází na nároží náměstí a Washingtonovy ulice, kde dopravní podnik předělává výstup z podchodu stanice metra Muzeum. Bude širší a doplněný o nový eskalátor.
Výstup vpravo od sochy sv. Václava, při pohledu na náměstí směrem od Národního muzea, je už zrušený a zasypaný, protože na jeho místě povede jedna z kolejí nové tramvajové tratě. Druhá kolej bude v místech stávajícího vstupu do metra vlevo od sochy. Tento vstup dopravní podnik uzavře až po zprovoznění nového vstupu u Domu potravin, jehož dokončení se plánuje na letošní podzim.
2 Dešťová kanalizace
Na staveništi přímo před pomyslnými zraky sv. Václava probíhá výstavba nové dešťové kanalizace, která bude svádět srážky z náměstí do nyní budované retenční nádrže.
Začíná stavba úseku trati, která propojí Václavské náměstí s Vinohradskou![]() |
Na povrchu vznikne rozsáhlý veřejný prostor. „Díky prostřednímu pásu pro pěší se malé a střední demonstrace budou moci konat i bez přerušení provozu tramvají,“ sděluje náměstek pro územní rozvoj Petr Hlaváček (STAN).
3 Plynovod a vodovod
V místech, kde na náměstí ústí ulice Ve Smečkách a Opletalova, probíhá přeložka plynovodu a výstavba dvou místních vodovodů, které budou zásobovat značnou část Prahy 1.
4 Páteřní rozvod energií
Zhruba na úrovni Štěpánské ulice dělníci staví takzvaný páteřní rozvod energií. Jedná se o sdruženou trasu vedení inženýrských sítí se šachtami pro připojení sezonních aktivit, jako jsou třeba různé stánky, které se na náměstí nacházejí v období Vánoc či Velikonoc.
5 Retenční nádrž
Mezi křižovatkami náměstí s Jindřišskou, Vodičkovou a Štěpánskou vzniká obrovská retenční nádrž na zachytávání dešťové vody, kterou se budou zalévat zdejší stromy.
„Retenční nádrž bude umístěna zhruba uprostřed Václavského náměstí. Její půdorys bude mít rozměry 42 krát 5 metrů, hloubku 10 metrů a obestavěný prostor bude činit 2 tisíce metrů krychlových,“ popisuje náměstkyně pro životní prostředí Jana Komrsková (Piráti).
6 Stropní deska stanice metra Muzeum
Kromě samotného náměstí probíhají práce také na magistrále před budovou Národního muzea. Dopravní podnik zde po částech opravuje stropní desku nad vestibulem stanice metra Muzeum.
Magistrála je v těchto místech zúžená. Rekonstrukce by měla být letos hotová, provoz zde ale následně omezí ještě i výstavba tramvajové tratě.
7 Ulice Ve Smečkách
Rozkopané je i vyústění ulice Ve Smečkách. Přechod přes ulici těsně před Václavským náměstím je kvůli tomu posunutý o kus dál. Důvodem je oprava a přeložka páteřního vodovodu, která by měla trvat zhruba do konce července.
8 Rozkopané chodníky
Dělníci nestaví ale jen na silnicích a ve středním pásu, ale také na mnoha místech na chodnících pod alejemi stromů. Konkrétně v jižní části náměstí dělníci budují třeba nové přípojky vodovodu, které podle architektonické studie musejí být dokončené předtím, než se na náměstí objeví nové povrchy.








