Postrachem řidičů jsou ulice v Praze 6 a 14, výmoly tu zatím jen záplatují

Silnice jsou často terčem kritiky pražských řidičů, a to nejen kvůli častým kolonám, ale i pro jejich špatný technický stav. Redakce MF DNES vytipovala deset vozovek, které jsou po zimě nejvíce rozbité. Jde například o frekventovanou ulici Goetheho v Praze 6 či křižovatku Pilská – Českobrodská – Lomnická v Praze 14.

Výtluky na silnici Národních hrdinů Dolní Počernice ve směru Horní Počernice. (8. března 2024) | foto: Radek Novotný, starosta spolku Hostavice Praha 14

Nemůže za to však jen letošní zima. Zatímco výmoly na první ze zmíněných ulic nemá Technická správa komunikací (TSK) dosud hlášené, na druhé místo si řidiči stěžují už roky.

„Spolek Hostavice Praha 14 několikrát upozorňoval na žalostný stav těchto frekventovaných komunikací, naposledy loni v prosinci,“ upozornil předseda spolku Radek Novotný s tím, že nedávno výmoly na zastávce Lomnická opravili provizorní směsí, ovšem ne všechny.

Stejnou městskou část trápí výtluky ve vozovce v ulici Národních Hrdinů. Ta vede z Dolních Počernic do Horních.

S průběhem oprav není spokojený starosta Dolních Počernic Zbyněk Richter. Stále přijímá plno stížností, které považuje za oprávněné. Celý úsek se má sice výhledově rekonstruovat, a to včetně výstavby chodníků či nasvícení přechodu pro chodce, ale TSK podle starosty slíbila vozovku zatím průběžně opravovat, což údajně neplní. Opravy jsou totiž jen provizorní. V místě utržené krajnice je pak jen dopravní značení, které na poškození upozorňuje.

Zeleno-bílé sloupky na silnicích zaplavily Prahu, záchranářům často překáží

Podle TSK, která ročně vydá na údržbu silnic okolo pěti miliard korun, se provádějí provizorní opravy například v místech, která čeká velká rekonstrukce. Zdržení oprav bývá zapříčiněno i tím, že každé omezení průjezdnosti musí mít TSK úředně schválené.

Mluvčí TSK Barbora Lišková současně uvedla, že po zimě dochází každoročně ke zvýšené tvorbě výtluků, což je důsledkem opakovaného zamrzání a rozmrzání vody v horní vrstvě vozovky.

„Celou zimu zajišťujeme sjízdnost komunikací směsí kameniva obaleného asfaltovou emulzí zpracovatelnou za studena, či materiály na bázi cementu,“ řekla Lišková.

Takové opravy budou mít zkrácenou životnost, takže se každou zimu musí opakovat. „Používáme i moderní metodu mikrovlnné technologie, která je trvalá. Prioritu mají logicky hlavní dopravní tahy,“ dodala mluvčí.

Na redakcí vytipovaných komunikacích již podle Liškové probíhají provizorní opravy, protože až na ulici Goetheho jsou aktuálně všechny výtluky nahlášeny.

Jde o ulice Na Vrstvách a K Sídlišti v Praze 4 a o Kamýckou v Praze 6. Poslední dvě zmíněné TSK opravila letos v únoru. Další dočasné záplaty silničáři položili ve Starodejvické před ulicí Na Ořechovce v Praze 6, v Kladenské v Praze 12, v Zenklově v Praze 8 a v Brixově v Praze 14.

Všichni pomáhají hlásit

Výtluky TSK eviduje jak z vlastní kontrolní činnosti, tak díky upozornění městských částí, Policie ČR, magistrátu či samotných řidičů pomocí formuláře na webu či v aplikaci změňte.to. TSK má také vlastní webový formulář Hlášení poruch a závad.

„To je nejrychlejší způsob nahlášení závady, protože informace je okamžitě předána na Centrální nonstop dispečink TSK, kde se rozhodne o dalším postupu,“ přiblížila Lišková. Podotkla, že silničáři pracují naplno. TSK opraví desítky nahlášených výmolů na komunikacích týdně.

Nové pražské ulice ponesou jména filozofů. A na ženy se zapomnělo, zní kritika

„Řidiči by měli počítat s tím, že po zimě se na silnicích objevují nerovnosti včetně výtluků. Každý kdo usedne za volant, by měl umět předvídat a přizpůsobit rychlost technickému stavu komunikace,“ uvedla Lišková.

Pokud řidič pojede vzorně a přesto si kvůli rozbité silnici poničí auto, může škodu uplatnit z havarijního pojištění i z pojištění odpovědnosti správce komunikace.

„Ten však hradí škody jen v případě, že vjedete na jinak dobré silnici do hlubokých výmolů nebo neoznačených hrbolů. Obdobné je to při smyku na znečistěné vozovce,“ vysvětlila Lišková.

Naopak když jde o silnici, kde závady nejde odstranit běžnou údržbou a musí projít rekonstrukcí, je řidič povinen tomu přizpůsobit styl jízdy. Taková místa pracovníci TSK označují dopravní značkou, která upozorňuje na zhoršený stav vozovky a je zde často i snížená povolená rychlost.