K nálepce, že „jezdí jako Pražák,“ se například hlásí starosta Řeporyjí Pavel Novotný (ODS). „To označení je sice hanlivé. Ale také zároveň znamená, že někdo řídí dobře, i když trochu ostřeji. Takový člověk je totiž za volantem suverén,“ vysvětluje Novotný a zároveň odmítá komentovat chystané změny v bodovém systému.
Fotogalerie |
„Nevím, jestli jsem oprávněný se k tomu vyjadřovat, protože mám za sebou tři zákazy řízení, protože jezdím velmi svižně a myslím, že volant mi do ruky nepatří. Vítám ale, že bude řidičák na zkoušku. Ten bych ale dával spíše těm mimopražským,“ dodává řeporyjský politik.
Hned za hranicí metropole je Vestec. Tamní starosta by se vůči stylu, jímž řídí lidé z Prahy, moc nevymezoval. „My se hrdě hlásíme k tomu, že jsme předměstí Prahy. A pokud nás někdo jakkoli s Prahou spojuje, určitě se neurazíme,“ vysvětluje starosta Vestce Tibor Švec (STAN).
Trochu jinak se na problematiku městského provozu dívají ženy. „Vzhledem k tomu, že často vozím autem malou dceru, tak bych ocenila více vzájemného respektu a pochopení,“ vysvětluje ředitelka AAA Auto Karolína Topolová. Označení, že někdo řídí jako Pražák, podle ní má hodně pejorativní nádech.
Praha 7 po jediném dni zrušila zákaz vjezdu, který způsobil kolaps |
„Sama v Praze žiji celý život a domnívám se, že Pražáci vůbec nejsou špatnými řidiči, naopak. Od svých začátků za volantem se oproti mimopražským motoristům musí vyrovnávat s mnohem větší hustotou dopravy, intenzitou provozu a složitějšími dopravními situacemi, které mimopražské řidiče často překvapí,“ vysvětluje Topolová.
Podle místostarostky Prahy 10 Jany Komrskové (Piráti) najdeme špatné řidiče všude. „Mezi těmi mimopražskými i mezi Pražany je určitá skupina motoristů, kterým chybí jistá míra pokory, vzájemného respektu a vlastní soudnosti. Ale vždy záleží na konkrétním člověku, nikoliv na tom, odkud pochází,“ dodává Komrsková.
Někteří řidiči si v Praze s dopravními předpisy hlavu příliš nelámou:
12. prosince 2017 |
Statistiky takové řidiče neznají
Ani BESIP, který se zabývá bezpečností silničního provozu, žádnou skupinu, která by se dala označit, že řídí jako Pražáci, neeviduje. „Mnohem více než to, z jakého je řidič regionu, ovlivňuje jeho chování na silnici psychický a fyzický stav. Také praxe, věk a to, zda má motorista sklony k agresivnímu stylu jízdy,“ vysvětluje Tomáš Neřold, vedoucí BESIP.
V názoru, že žádná kategorie pražského řidiče neexistuje, nachází mimo jiné oporu ve statistikách. „Nemáme žádná data o tom, že by typ auta, jeho cena či bydliště řidiče rozhodovaly významným způsobem o tom, jak se motorista bude v provozu chovat,“ uvádí Neřold.
Mrtví na silnici ● Nejčastěji se loni umíralo na silnicích Středočeského kraje, kde bylo 88 obětí. ● Pražský provoz loni zaznamenal 20 obětí. Výsledek se meziročně zlepšil – mrtvých bylo o 11 méně. Těžce zraněných ubylo o 68 na 114 osob. ● Třicet mrtvých přibylo loni na Královéhradecku. Zemřelo tam 48 lidí. |
„Chování a riziko nehody s těžkými následky ovlivňuje spíše intenzita dopravy, která je v Praze výrazně vyšší, než to, odkud řidič pochází či kde má bydliště,“ říká Neřold. Dovede si představit, jakým způsobem mohl mýtus o pražském řidiči vzniknout.
Statistiky dopravních nehod z hlavního města není možné jednoduše porovnat s těmi mimopražskými. „V Praze je pochopitelně nižší povolená rychlost než v jiných krajích. A to snižuje riziko nehod s těžkými následky pro řidiče. Na druhé straně jsou více ohroženi především chodci pohybující se v intenzivní dopravě,“ vysvětluje odlišnosti šéf BESIP.
„Praha je v dopravní nehodovosti specifická. Metropole nemá tak rozsáhlou síť regionálních silnic, kde by se jezdilo vyšší rychlostí, a rizika střetu s pevnou překážkou nebo čelních srážek jsou menší,“ dodává Neřold.
Svižná jízda využije lépe mezeryBývalý dlouholetý šéf organizace BESIP Roman Budský z dopravní Platformy vize 0 se domnívá, že chování motoristů musí být v metropoli jiné, protože v hustém provozu by se bez určité míry drzosti šoféři jednoduše nepohnuli z místa. Totéž však platí o provozu v řadě dalších velkých měst napříč celým světem. Přestože Budský z Prahy nepochází, je v hlavním městě často a pro styl jízdy Pražanů má pochopení. Je možné poznat, jestli je zrovna za volantem řidič, který má trvalé bydliště v Praze? V Praze není možné se bez určité míry agresivity někdy ani dostat z místa... Dá se říci, že mimopražští mají naprosto odlišný styl řízení? Toho si ale stihnou všimnout i v tom pomalejším autě... Někteří řidiči, kteří mají pražskou registrační značku, na své vozy lepí označení typu: „Nejsu Pražák!“ Je tedy podle vás rčení „Jezdí jako Pražák“ odůvodněné? Jsou už podle vás řidiči jinak připraveni i z autoškol? |
Zkušení řidiči si po letech zkusili znouvu autoškolu (říjen 2019):
9. října 2019 |