Hřibovi jsem dal u zkoušky jedničku, náš vztah je zvláštní, řekl Svoboda

  16:00,  aktualizováno  14. března 12:52
Jaká je budoucnost pražských cyklopruhů a dopravy v metropoli vůbec? Jak to vypadá s výstavbou nových bytů? Nejen o těchto tématech mluvil v úterním pořadu Rozstřel nový primátor hlavního města Bohuslav Svoboda.

Bohuslav Svoboda (ODS) byl jako lídr koalice Spolu v únoru zvolen novým primátorem Prahy a ve funkci nahradil Zdeňka Hřiba (Piráti), který je jedním z pěti primátorových náměstků. Povolební vyjednávání trvala téměř pět měsíců, což je nejdéle v historii České republiky, a provázela jej řada překážek.

„Za tu dobu jsme zjistili, že principiálně máme stejné cíle, jenom k nim chceme jít jinou cestou,“ přiblížil Svoboda, podle něhož konečné shodě prospěla vzájemná konfrontace v diskuzích.

Svůj vztah s Hřibem po lidské stránce popsal jako zvláštní. „On chodil na lékařskou fakultu, když já jsem učil a byl docent. Měl u mě státní zkoušku z gynekologie a porodnictví a dal jsem mu jedničku,“ prozradil Svoboda.

Jedním z nejožehavějších témat je pro Pražany doprava. V ní si magistrát pod Svobodovým vedením vytyčil jako priority k vyřešení parkování a vnější a vnitřní okruh.

Magistrát chce lépe propojit Prahu se středními Čechy a usnadnit vzájemnou komunikaci. Tomu má napomoci další výstavba P+R parkovišť na okraji metropole. „A odtud aby byla další definovaná a jednoduchá doprava, nějaká přímá linka,“ uvedl Svoboda.

Během následujících čtyř let jeho úřadování mají být minimálně připravena místa, kde by záchytná parkoviště mohla vzniknout. Jedním z vytipovaných lokalit jsou Letňany.

Cyklodoprava bude bezpečnější

Populární, ale zároveň poměrně problematickou variantou pohybu po Praze je cyklistická doprava. Podle Svobody je zásadní, aby se jednotlivé typy dopravy uzpůsobily tak, aby si navzájem nepřekážely.

„Všichni mají stejná práva bez ohledu na to, jakou dopravu volí. Rozumím, že cyklodoprava je moderní a ekologická, ale ani ve městech, která jsou rovinná, nikdy nepřesáhne její podíl více než třicet procent. Z toho vyplývá, že většina obyvatel se dopravuje jiným způsobem,“ upozorňuje Svoboda.

Primární je podle něj zajistit, aby cyklistická doprava byla bezpečná a zároveň nebránila dalším způsobům dopravy. V současnosti je v Praze spousta míst, kde se cyklisté mohou snadno dostat do kolize s jinými dopravními prostředky.

Se státem postavíme novou pražskou čtvrť, plánuje primátor Svoboda

„Problémem je například cyklopruh vedle tramvajových kolejí,“ uvádí Svoboda z vlastní zkušenosti. „Z míst, která jsou riziková a nebezpečná, určitě pruhy zmizí, ale budeme to analyzovat,“ předeslal Svoboda s tím, že nejproblémovější částí je centrální Praha.

V plánu je vedle redukce nebezpečných cyklopruhů vytvoření nových, které mají dopravu na bicyklech zrychlovat.

Magistrát také řeší oblast výstavby nových domů, konkrétně na Bohdalci, kde má vzniknout bytová čtvrť. Z jednání s ministrem financí Zbyňkem Stanjurou (ODS) vzešel model financování počítající s bankovními prostředky. Takto má v tomto místě vzniknout několik tisíc bytů.

Autoři: