Revizoři v pražské MHD zůstávají, během pandemie přibylo neplatičů

  14:52
Pražský dopravní podnik neuvažuje o stažení revizorů z vozů MHD, jako tomu bylo v případě jarního uzamčení ekonomiky. Nejenže je nyní více cestujících, ale hlavně přibylo černých pasažérů. Dopravce proto zpřísnil hygienická opatření při kontrolách.

ilustrační snímek | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

První propad počtu cestujících zažila městská hromadná doprava při jarní vlně pandemie, kdy vláda vyhlásila celostátní karanténu. Cestujících v Praze ubylo až o 90 procent a MHD začala jezdit v poloprázdninovém režimu. 

Z toho důvodu tehdy dopravní podnik stáhl revizory, protože neměli koho kontrolovat. Na konci dubna kontroly obnovil s tím, že cestující nedostávali pokuty, ale byli jen upozorňováni na neplatné jízdenky.

Tento výpadek kontrol a postihů se později zřejmě promítl do ochoty cestujících za jízdu MHD během pokračující pandemie zaplatit. Výsledkem je, že v meziročním srovnání dosud dopravní podnik udělil zhruba stejný počet pokut, jako minulý rok za plného provozu.

„Když jsme začali cestující opět normálně kontrolovat a udělovat pokuty, za květen jsme udělili téměř o pětinu pokut více, než tou samou dobou před rokem. A to v systému MHD stále chybělo zhruba 50 procent cestujících a v Praze nebyli žádní zahraniční turisté,“ řekl vedoucí komunikace dopravního podniku Daniel Šabík.

Ani za měsíc září nebyla bilance mezi cestujícími s platnou jízdenkou a černými pasažéry lepší. Za normálních okolností dopravní podnik udělí měsíčně dvacet tisíc pokut. V září to bylo jen o pět set méně, i když služeb městské dopravy využilo o třetinu cestujících méně než loni.

Přestože se vládní opatření proti šíření koronaviru neustále zpřísňují, dopravní podnik nyní se stažením revizorů nepočítá. Městskou hromadnou dopravu zatím stále využívá dvojnásobek lidí oproti jarnímu období a autobusy a tramvaje jezdí téměř v plném rozsahu.

Podle Šabíka revizoři dodržují všechna hygienická nařízení, aby byli dostatečně chráněni před koronavirem, nebo aby nenapomáhali k jeho šíření.

Revizoři mají respirátory i rukavice a desinfekci

„Revizoři se chrání stejně jako jiní provozní pracovníci DPP nebo cestující využívající MHD. To znamená, že nosí roušky, respirátory, pravidelně si myjí a dezinfikují ruce, jsou vybaveni dezinfekcí, mají k dispozici ochranné rukavice a je jim doporučeno je nosit, a v neposlední řadě dodržují základní hygienická pravidla 3R,“ uvedl k ochraně revizorů Šabík. 

Jednotliví vedoucí skupin revizorů mají také digitální teploměry a před nástupem od práce mají všichni povinnost se změřit. 

„Doba, kterou stráví revizor kontrolou jízdních dokladů cestujícího je v řádu jednotek minut. Ani vypisování pokuty netrvá déle než 5 minut. Při dodržování základních hygienických pravidel je pravděpodobnost přenosu nákazy za takhle krátkou dobu minimální,“ dodal mluvčí dopravního podniku. 

Víc nakažených je v kancelářích

Bezpečnost ilustruje i na počtech nakažených v dopravním podniku, kde dominují zejména zaměstnanci pracujících v kancelářích. Ze zhruba sto sedmdesáti nakažených je okolo osmdesáti provozních pracovníků, mezi které patří řidiči, strojvedoucí, revizoři a dispečeři. V karanténě je kromě toho dalších sto zaměstnanců, z čehož je padesát pracovníků z provozu.

Šabík také upozorňuje, že lze cestování ve veřejné dopravě považovat celkově za bezpečné, pokud všichni dodržují hygienická opatření.

„Například podle Institutu Roberta Kocha v Německu za celou dobu koronakrize registrují pouze 0,04 procent případů, které by byly spojeny s veřejnou dopravou, a to včetně letecké dopravy, trajektů nebo dálkových autobusů,“ dodal Šabík.

11. prosince 2017

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv
Autor: