Praha je prvním městem ve střední a východní Evropě, ve kterém se bude tato zobrazovací technologie využívat. Provozovatelem nového systému je společnost European Digital Industries (EUDI).
„Zobrazovací systém v tunelu metra na lince A mezi stanicemi Dejvická a Bořislavka je nejmodernější, neinvazivní technologie, založena na LED zobrazovacích jednotkách sestavených do řady na stěně tunelu, které zajišťují plynulý způsob prezentace,“ uvedl Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) v tiskové zprávě, s níž zveřejnil i záběry z testovacího provozu, kdy se do oken metra promítají záběry lvů či slonů.
Podobný systém se provozuje už v celé řadě evropských podzemních drah. Cestující se s ním mohou setkat například v Barceloně, Madridu, Římě, Curychu nebo v Rotterdamu.
„Systém funguje na principu animace. Jednotlivé obrazovky staticky zobrazují vždy jen příslušnou část sdělení, resp. obrazu, který díky jízdě vlakové soupravy za určité rychlosti a setrvačnosti lidského oka vytváří dojem plynulého obrazu nebo videa. Zobrazovací systém tvoří 386 LED panelů sestavených v řadě dlouhé 200 metrů. Minimální rychlost projíždějící vlakové soupravy musí být 60 kilometrů za hodinu, aby došlo k vytvoření plynulého obrazu,“ vysvětlil DPP.
Pokud by vlaková souprava jela nižší rychlostí než se požaduje, animace se nespustí.
Pražský dopravní podnik také ubezpečuje, že při testování systému mysleli tvůrci i na bezpečnost strojvedoucích. „Obsah je vždy zobrazován s určitým zpožděním, které zaručuje, že se jednotka spustí vždy až u prvního okna v prostoru pro cestující,“ ubezpečil.
DPP vyzdvihl, že ho výroba, instalace ani samotný provoz zobrazovacího zařízení nebude stát ani korunu. „To byla důležitá podmínka. Naopak nájemce je povinen DPP hradit poplatek za pronájem každé plochy. Budeme jej moct případně využívat například pro informování cestujících o provozu, našich akcích nebo produktech,“ řekl generální ředitel DPP Petr Witowski.
DPP tak může za pronájem ploch ve vybraných 36 tunelech metra získat ročně bezmála až 20 milionů korun.
Je to hologram, nebo ne? Cestující se přou o dosud nevídané nápisy v metru![]() |
První sdělení začne nový reklamně-informační systém promítat v průběhu tohoto týdne. Jedním z nich bude tento pátek, na státní svátek ve spolupráci s Pamětí národa vizuálně připomene události sametové revoluce. Od 1. prosince se pak začnou zobrazovat první reklamní kampaně.
Samotnému testování v metru předcházela tříletá přípravná fáze, během které musela firma absolvovat desítky testů a měření, doložit splnění všech bezpečnostních a protipožárních certifikací i norem, vyžadovaných pro zařízení instalované a provozované v metru.