Praha ví, jak dál poroste. Magistrát dokončil Metropolitní plán, ukáže ho v říjnu

  12:38,  aktualizováno  12:38
Desítky tisíc bytů, stovky kilometrů tramvajových a železničních tratí či klíčových dopravních tepen. Jejich výstavbu odblokuje, zafixuje a usnadní nový Metropolitní plán. Jeho zásady představili ve středu zástupci magistrátu a městští plánovači. Zásadní dokument pro budoucnost města, který nahradí zastaralý plán z konce 90. let minulého století, projde schvalovacím procesem příští rok.

Metropolitní plán má městu nabídnout návrh rozvoje do budoucna. Snímek pořídil fotograf ze vzducholodi, která létala nad Prahou. | foto:  Petr Topič, MAFRA

Pražané se s kompletní podobou plánu seznámí již letos na podzim.

Metropolitní plán je jedním z nejdůležitějších dokumentů, které ovlivní rozvoj Prahy na několik desetiletí dopředu. „Umožní mimo jiné odblokování brownfieldů, jsou v něm také zakreslené zásadní dopravní stavby,“ uvedl Ondřej Boháč, ředitel Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy.

Praha představí svůj Metropolitní plán, chce chránit parky a vnitrobloky

Nový územní plán by měl umožnit mimo jiné vybudování 350 tisíc bytů. „Zároveň ale pro developery stanovuje jasné podmínky, jako jsou realizace škol, školek, parků i potřebné infrastruktury,“ řekl Petr Hlaváček (STAN), náměstek primátora pro územní rozvoj.

Sídliště a panoramata

„Aktualizovaná verze zahrnuje také výstavbu 100 kilometrů nových tramvajových tratí, podzemní vedení železnice i vysokorychlostní tratě,“ uvedl Boháč.

Zmíněná podzemní železniční trasa o délce přesahující deset kilometrů tunelů v hodnotě 185 miliard korun má začít vznikat v polovině třicátých let tohoto století. Dokument dále stanovuje, do jaké výšky hlavní město poroste. Zavádí výškovou regulaci a vysvětluje, kde lze vyšší domy stavět. Věnuje se rovněž rozvoji sídlišť, ochraně jejich významných prvků a zeleně.

Vyšel nový Metropolitní plán, k rozvoji města se mohou vyjádřit občané

„Počet připomínek v druhém kole veřejného připomínkování dosáhl 18 327. Jsme přesvědčeni, že veřejnost, developeři i spolky provedené úpravy ocení,“ komentoval přípravy Filip Foglar, ředitel odboru územního rozvoje magistrátu.

Zhruba 70 procentům námitek úředníci vyhověli. Při projednávání dokumentu zástupci hlavního města jednali také s ministerstvy, která rovněž podávala připomínky. Při prvním projednání podle Foglara dorazily připomínky od všech čtrnácti resortů, při druhém od devíti.

„Nejkomplikovanější bylo vypořádat se s požadavky ministerstva kultury kvůli ochraně UNESCO a ministerstva životního prostředí z důvodu ochrany půdy,“ sdělil Petr Hlaváček.

Nový územní plán Prahy narazil, městské části k němu mají stovky připomínek

Návrh plánu dříve kritizovaly například ekologické iniciativy či ochranáři památek. „Zdá se, že hlavním cílem připravovaného územního plánu je spíše přizpůsobit člověka a přírodu architektuře, nikoli architekturu člověku a přírodě,“ uvedli již dříve zástupci organizace Arnika.

Aktualizovaný návrh magistrát zveřejní v polovině října, následovat bude měsíční lhůta na vyjádření a dvě celodenní veřejná projednání. Připomínkování bude na podzim 2025 probíhat přes Portál Pražana, kam lze zadat všechny námitky. Úředníci při tom využijí umělou inteligenci k předtřídění duplicitních podání.

„Schválení dokumentu předpokládáme za rok,“ dodal Hlaváček.

Klíčový, ale zastaralý

Experti upozorňují dlouhodobě na potřebu nového územního plánování, protože stávající norma funguje již přes čtvrt století. Současný plán byl schválen v roce 1999 a je platný jen díky výjimce ministerstva pro místní rozvoj.

„Je to něco jako Škoda Favorit, a to skutečně není auto pro 21. století,“ komentoval věkovitost současného dokumentu Ondřej Boháč. Přípravu Metropolitního plánu schválilo zastupitelstvo v roce 2013 v době, kdy úřadoval v čele Prahy Tomáš Hudeček (dříve TOP 09). Projednávání začalo v roce 2018.

Praha zveřejnila nový územní plán, připomínkovat jej lze od června

Stárnoucí územní plánování představuje podle hlavních developerů jednu z brzd nové bytové výstavby v Praze. „Je třeba ho zlepšit, aby bylo kde stavět,“ upozornil již dříve Dušan Kunovský, předseda představenstva společnosti Central Group.

Například na změně územního plánu a dalších náležitostech, spjatých s proměnou Nákladového nádraží Žižkov na novou rezidenční čtvrť na ploše sedmi desítek hektarů, právníci, developeři a úředníci pracovali 16 let.

Autor: