iDNES.cz

Praha chystá masivní rozvoj dopravy za 11 miliard, nejdražší bude metro D

  18:20
Více než polovina letošních investic hlavního města Prahy půjde na dopravu. Ze zhruba 19 miliard korun, které město vyčlenilo na takzvané kapitálové výdaje, je to dohromady 11,5 miliardy. Podle pražského radního pro finance Zdeňka Kováříka je doprava z investičního hlediska nejvýznamnější.

Kolony na Městském okruhu (22. listopadu 2022) | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

„Je to pokaždé, jelikož doprava vždycky byla, je a bude z hlediska investičního nejvýznamnější. Finančně nejnáročnější je zejména hromadná doprava,“ vysvětluje Zdeněk Kovářík.

Město v letošním roce na dopravní investice dává asi o tři miliardy korun více než loni. Důvodem je zejména obrovské množství projektů, které se podařilo rozjet předešlému vedení metropole.

Suverénně nejvyšší položkou je v rozpočtu metro D, které letos spolkne 4,9 miliardy. Na výstavbu metra si nicméně město půjčilo od Evropské investiční banky. Na další kriticky důležitý projekt – Městský okruh – míří už nesrovnatelně méně financí.

Inflace zvedla odhad ceny dostavby pražského městského okruhu na 92 miliard

„S takzvaným vnitřním okruhem zatím moc nehýbeme, protože chybí povolení, takže na něj jsou vyčleněny jen nižší desítky milionů. To v rozpočtové kapitole dopravy nejsou velké peníze,“ říká Kovářík.

Nová vozovna i Dvorecký most

Stovky milionů putují také do rozvoje tramvajové dopravy. Nejnákladnějším letošním projektem v této kategorii je stavba nové hloubětínské vozovny, která vyjde na 600 milionů. Podobnou částku si z rozpočtu ukrojila i trať mezi Dědinou a Divokou Šárkou. Hotova by měla být na podzim.

Už v červnu by navíc měla podle předpokladu být dokončena i trať mezi Modřany a Libuší.

Od ledna je uzavřená stanice metra Jiřího z Poděbrad z důvodu kompletní rekonstrukce, při které dopravní podnik vymění eskalátory a zbuduje výtahy. Hotovo by mělo být asi v polovině příští roku a pro letošek na projekt město vyčlenilo skoro půl miliardy korun.

Na Pražském okruhu začne demolice mostu přes Chlumeckou ulici

Mezi další význačné dopravní investice letos patří také stavba Dvoreckého mostu, elektrifikace autobusové linky 119, rekonstrukce Barrandovského mostu nebo výstavba P+R parkovišť například na Opatově nebo v Nových Butovicích.

Nejvýznamnější položkou v kapitole „Rozvoj obce“ je Vltavská filharmonie. Přestože je výstavba teprve ve fázi projektové dokumentace, vyjde letos Prahu na více než čtvrt miliardy korun. Nové vedení metropole bude podle své koaliční smlouvy usilovat o spolufinancování této budoucí dominanty státem, stejně jako v případě Městského okruhu nebo metra D. „Jde o kulturní instituci celostátního významu,“ popisuje důvody koaliční smlouva.

Rozvíjející se Výstaviště

Na investice v oblasti školství a sportu město dá jen 890 milionů korun.

„V případě školství je jen jedna škola, kterou město staví na Šeberově, ale počítáme s tím, že budeme muset dát větší peníze městským částem,“ míní Kovářík. Nedávno se například už ozvala Praha 5, že bude potřebovat prostředky na stavbu základních škol na Smíchově a v Košířích.

Když pomineme filharmonii, investuje město do kultury jen něco přes 800 milionů korun. Půl miliardy z toho navíc poslouží k pokračující obnově pražského Výstaviště, kde se kromě Průmyslového paláce opravuje také divadlo Spirála či střechy Křižíkových pavilonů.

Z dalších kulturních investic lze jmenovat například stavbu nové knihovny na Petřinách s částkou 110 milionů korun nebo celkovou rekonstrukci budovy Divadla na Vinohradech. Na tu je v rozpočtu vyčleněno zatím 75 milionů, ale podle dřívějších odhadů by projekt mohl vyjít až na dvě miliardy korun.

Široká shoda

V loňském roce opozice v čele s ANO důrazně kritizovala investiční část rozpočtu, a to především kvůli podle nich nedostatečným prostředkům na bytovou výstavbu. Letos už je rozpočet v této oblasti štědřejší s částkou zhruba půl miliardy korun.

Nová čtvrť u stanice metra D nabídne dva tisíce bytů i pracovní místa

Letošní investiční rozpočet se ze strany opozice nesetkal takřka s žádnými výtkami. Bývalý náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) pouze požádal o přidělení financí pro lávku na cyklostezce A2 v Braníku u Ledáren. Kovářík reagoval informováním, že proti záměru protestují místní veslaři, ale se zařazením souhlasil.

„Myslím, že jsem velice věcně popsal, že proces a práce s předsedou finančního výboru, dnešním radním pro finance, byla velice věcná a docílili jsme ve většině věcí souhlasu či kompromisu, a pouze u této jediné akce jsme se neshodli,“ okomentoval Scheinherr rozpočet.

Finančně nejnáročnější je zejména hromadná doprava.

Autor:
zpět na článek