Němcům Kafku, Američany do baru. Praha chce turismem na míru víc vydělat

  9:34
Městská společnost Prague City Tourism (PCT) spojila síly s Akademií věd ČR, aby s její pomocí lépe zacílila turistickou nabídku na návštěvníky z konkrétních zemí. Akademici v rámci projektu Visitis zkoumali hlubší motivace turistů pro návštěvu Prahy. Společnost tak mimo jiné chce omezit alkoholový turismus.

Turisté z Asie v Praze | foto:  Petr Topič, MAFRA

„Výzkum s Akademií věd jsme realizovali proto, že se v posledních letech zabýváme tím, jak do Prahy nalákat kultivovanou klientelu. Když jsme před dvěma lety tvořili koncepci příjezdového cestovního ruchu, věděli jsme, že tu nechceme turisty, kteří se sem jen jezdí opíjet na večírky,“ vysvětluje místopředsedkyně představenstva PCT Jana Adamcová.

Praze stále chybějí turisté, do Varšavy nebo Vídně se už vrátili

Účelem nové koncepce není podle Adamcové přitáhnout do města více turistů, ale motivovat je k využívání kvalitnějších, a tudíž také dražších služeb.

Praha zaostává

Právě ekonomické důvody jsou jednou z hlavních pohnutek pro novou strategii cestovního ruchu. Tržby, které pražské památky, restaurace a hotely ze zahraničních turistů mají, jsou totiž velmi podprůměrné.

V předcovidovém roce 2019 například v Praze cizinci utratili pouze asi 124 miliard korun. V nizozemském Amsterdamu to bylo ve stejném roce přes 230 miliard a Londýn na tom byl více než třikrát lépe než Praha. Podle Adamcové je příčinou hlavně nízká úroveň nabídky, která nemotivuje příchozí, aby zde utráceli. O některých možnostech totiž vůbec nevědí nebo skončí v takzvaných turistických pastech.

Masový turismus trápí nejen Česko. Řešení je v nedohlednu

Lépe cílit turistickou nabídku by měl pomoci nový web a aplikace, jejichž obsah bude vycházet ze zjištění akademiků. „Rozhodli jsme se, že budeme zkoumat, jaké zajímavé příběhy můžeme vyprávět lidem z klíčových destinací, kteří do Prahy jezdí,“ sděluje Adamcová.

Každá z deseti hlavních zemí, odkud do Prahy lidé jezdí, bude na webu mít deset těchto „příběhů“, které se zobrazí podle toho, z jakého koutu světa bude návštěvník stránky.

Na Španěly tak například čeká vyprávění o Pražském Jezulátku. Sošku totiž v 17. století dostala Polyxena z Lobkovic jako svatební dar při svatbě se Zdeňkem Popelem z Lobkovic od své matky, španělské dvorní dámy. Budoucímu návštěvníkovi stránka rovnou nabídne vycházky s průvodci, tematické suvenýry či španělskou píseň o Jezulátku.

Praha pro návštěvníky představuje velmi romantické kulisy. Metropole se navíc stále častěji objevuje v čínských či korejských romantických filmech a seriálech.

Jakub HrubýOrientální ústav Akademie věd ČR

Američanovi zase web představí americký bar Tretter's v Obecním domě, což je třeba první bar v Praze, kam mohly dámy i bez mužského doprovodu.

Německé turisty bude PCT lákat na spisovatele blízké jejich zemi, především na Franze Kafku. Stránka budoucího turistu navede do kaváren Slavia a Louvre, které Kafka rád navštěvoval, nebo na Kafkovy namluvené knihy v hudební aplikaci Spotify.

Web, který bude zmiňované příběhy turistům vyprávět, plánuje PCT spustit před letní turistickou sezonou. Následovat by ho do konce letošního roku měla i mobilní aplikace.

Romantičtí Korejci

Náročnější bylo pro akademiky vymyslet vhodné příběhy pro návštěvníky z asijských zemí, jelikož zde historicky nezanechali tolik „stop“.

„Byť tu není takové sepětí, dokážeme posoudit, co bude na návštěvníky z Číny, Tchaj-wanu či Koreje fungovat. Výjimkou je ale třeba jezuita Karel Slavíček, který v 18. století působil v Pekingu, v Číně ho znají a je možné k němu přidružit místa v Praze spojená s jezuitským řádem,“ míní Jakub Hrubý z Orientálního ústavu Akademie věd ČR.

Češi si doma vytvořili turistický rekord, jen do Prahy se jim moc nechce

Vědci se proto zaměřili na některé kulturní fenomény, na které by asijské turisty bylo možné nalákat. Takovým jsou třeba svátky, které jsou v mnoha aspektech podobné některým asijským, například průvody masek při masopustu.

Prodat chce PCT také romantičnost hlavního města. „Praha pro návštěvníky představuje velmi romantické kulisy. Metropole se navíc stále častěji objevuje v čínských či korejských romantických filmech a seriálech,“ popisuje Hrubý. Oblíbený byl v minulosti například korejský seriál Milenci v Praze z roku 2005.

Na Čechy se nezapomnělo

Vedle cizinců chce město i nadále cílit také na české turisty, kterých v minulém roce do metropole přijelo o trochu více než těch zahraničních.

Pražští radní schválili v polovině března dalších osm milionů na podporu cestovního ruchu a peníze půjdou především na kampaň „V Praze jako doma“, která cílí na domácí klientelu, ale také na kampaň „Enjoy Respect Prague“. Ta má za cíl poučovat turisty ohledně kultury chování, a snížit tím negativní dopady turismu na život v Praze.

Autor: