U břehu Vltavy vznikne nová stezka pro pěší i cyklisty. Stromy se kácet nebudou

  16:40
Mezi mostem Barikádníků a ulicí U Českých loděnic u břehu Vltavy v Praze 8 vznikne nová stezka. Využít ji budou moci jak pěší, tak cyklisté. Zachová kamenné opevnění i zeleň, v jejím okolí vzniknou místa pro odpočinek. „Stavět bychom rádi začali letos na podzim,“ řekl radní pro dopravu Prahy 8 Tomáš Slabihoudek. Stavba podle něj potrvá zhruba jeden a půl roku, cenu odhaduje na maximálně 27 milionů korun.

Vizualizace pobřežní cesty Povltavské promenády | foto: Tomáš Labanc

Stezka podél řeky má být dlouhá 1,15 kilometru a široká 2,5 metru. Její povrch vznikne z mlatu a zachováno bude také kamenné opevnění. Speciální lávky ochrání kořeny stromů, ty proto nebudou muset být vykáceny. Původní plán z roku 2017 přitom počítal s jejich odstraněním.

„Měli jsme připravený projekt, který rozšiřoval cyklostezku, ale ještě před jeho realizací jsme se s magistrátem a Institutem plánování a rozvoje (IPR) dohodli, že chceme, aby stezka podél Vltavy zachovala ráz místa a nebyla to asfaltová dálnice, která rozrazí krajinu,“ vysvětlil Slabihoudek ústup od původní vize.

Nový přístup proto upřednostnil přírodní charakter lokality. „Řeka se otevře lidem, kteří k ní budou moci přistupovat, například díky zachovaným schůdkům,“ dodal. Projekt počítá také s místy pro posezení rybářů.

Město vybralo podobu parku u Berounky, vítězové zpracují návod na rozvoj území

Cesta by měla sloužit především pro rekreaci, rodinám s dětmi nebo pomalejším cyklistům. „Naším cílem je vytvoření klidné přírodní cesty, již využijí rekreační cyklisté i chodci, kteří se třeba rádi na některém úseku zastaví a stráví čas v krásné přírodě u břehu Vltavy,“ řekl Slabihoudek.

Naopak pro cyklisty, kteří kolo využívají coby dopravní prostředek a potřebují jet rychleji, bude určena stezka ve svahu podél Povltavské ulice. Tam nyní jezdí cyklisté ve směru do Troje po chodníku, cyklopruh je pouze ve směru do Libně.

„Na Povltavské je ovšem čilý provoz celý den a někteří cyklisté se bojí jet v cyklopruhu, který je fyzicky neoddělený od vozovky. Proto následně jezdí po chodníku v obou směrech,“ uvedl předseda komise pro dopravu Prahy 8 Martin Jedlička. „Kvůli lampám je tu ale šířka místy menší než metr,“ dodal.

Praha 2 schválila rozpočet. Zrekonstruuje park, školní hřiště i jídelnu

V budoucnu se proto chodník rozšíří až o metr a půl i přes cyklopruh, posunou se svodidla a vymění se osvětlení. „Nedojde tedy k narušení profilu pro automobily, kapacita pro ně zůstane stejná. Navíc jízda bude legalizována na chodníku, takže bude oddělená od vozovky,“ nastínil Jedlička. Stezka by pak nově měla být široká přibližně 3,5 metru.

Technická správa komunikací (TSK) má nyní studii proveditelnosti a řeší veřejnou soutěž na zhotovení projektu. Podle Michala Švadlenky z TSK budou projekční práce trvat ještě přibližně rok. Náklady této části přestavby mohou předběžně podle studie dosáhnout 24,5 milionů korun bez DPH.

Lokalita se po dokončení všech jejích projektových etap, včetně dostavby městského okruhu, má stát takzvanou Povltavskou promenádou.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

Autor: