První souprava tažená přes šedesát let starou lokomotivou, která do roku 1978 sloužila na vlečce kladenských oceláren a jako jediná svého typu (1435 EP 1000) se dožila dneška, vyjede z Nučic v 7.50 hod.
„Po příjezdu do Mořiny si zájemci mohou prohlédnout podzemí lomu Amerika. Prohlídku mohou absolvovat také mimo příjezdy vlaků a je vhodná i pro děti. Vstupné je padesát korun,“ uvedl ředitel MAS Karlštejnsko Radomír Hanačík.
Poslední vlak vyjíždí z Nučic do Mořiny v 15.50 a z Mořiny zpět odjíždí v 16.30 hod.
Jako v padesátých letech minulého století budou v sobotu a neděli cestovat návštěvníci Karlštejnského vinobraní. Ze Smíchovského nádraží na Karlštejn a zpět je poveze historická souprava tažená parní rychlíkovou lokomotivou přezdívanou Šlechtična podle jejích elegantních tvarů. Je to velmi výkonná rychlíková lokomotiva typu 475.1, které vyráběla Škoda Plzeň v letech 1947–1950. Jezdí až stokilometrovou rychlostí, s tendrem měří 24 metrů, váží přes sto tun a plzeňský Iron Monument Club ji vlastní od roku 1990.
Jízdy historických vlaků o prodlouženém víkendu
|
Ze Smíchovského nádraží vyjede Šlechtična směrem na Karlštejn v sobotu i v neděli třikrát. První jízda začíná v 9.20 hod. „Zpět odjíždíme v sobotu naposledy v 17.29. V neděli o hodinu dřív,“ řekl předseda IMC Plzeň Robert Kučera.
Program Karlštejnského vinobraní začíná po oba dny od 10 hodin. Také letos na něj zavítá císař Karel IV. s chotí Eliškou a s více než třemi stovkami dvořanů.
Historický průvod vychází ve 13.30 hod. od Vinařské stanice. V podhradí rozloží stánky řemeslníci a trhovci. Nádvoří obsadí pištci, trubači a tanečnice. Prohlídky hradu doplní oživené dobové obrazy. Na pravém břehu Berounky se uskuteční královský rytířský turnaj. V sobotu od 21.15 hod. se zde odehraje také muzikál Noc na Karlštejně. Sobotní zábava končí ve 22 hodin. V neděli v pět odpoledne. Vstupné je v sobotu dvě stě korun, vstupenka platí na oba dny. V neděli je vstup za 100 korun. Děti do 15 let a návštěvníci v historických kostýmech mají vstup zdarma.
Křivoklátský expres, který jezdí od roku 2003 několikrát za sezonu z Prahy přes Beroun na Křivoklát, veze v sobotu návštěvníky Křivoklání kvůli výluce na trati mimořádně přes Kladno a Rakovník.
Z Prahy hlavního nádraží odjíždí v 8.19. Rytířské slavnosti s dobovým průvodem, šermíři, jarmarkem a divadlem začínají již zítra a pokračují až do neděle s programem vždy od 10 do 18 hodin.
Vypomůže Brejlovec
V čele Křivoklátského expresu jezdil do roku 2011 nejčastěji Albatros – první poválečná rychlíková lokomotiva řady 498.0. Z plzeňské Škodovky jich v letech 1946–1947 vyjelo celkem čtyřicet, z nichž se do současnosti zachovaly pouze dvě.
V soupravě bývají zapojené nejčastěji osobní vozy s dřevěnými lavicemi ze čtyřicátých let minulého století označované podle výrobce jako Rybák.
Křivoklátský Albatros s výrobním číslem 22 je modře zbarvený. Československé tratě brázdil do roku 1974. O dvanáct let později se vrátil po rekonstrukci zpět už jako historický veterán. Před sedmi lety mu dosloužil kotel a nyní čeká v libeňském depu na další oživení. Expres na Křivoklání místo Albatrosu tentokrát potáhne Šlechtična z českolipského depa a na konci ho bude tlačit dieselový Brejlovec.
Vzhledem k délce vlaku – někdy jede až dvacet vozů – zastavuje historický expres v zastávce Křivoklát nadvakrát: nejprve přední a pak zadní částí soupravy.
Rušno bude příští víkend v Muzeu ČD v Lužné u Rakovníka. Na Poslední parní víkend vyjede do okolí několik různých vlaků. Velkou atrakcí bude jedna z nejstarších parních lokomotiv v tuzemsku – Heligón z roku 1906 pojmenovaný podle baňatého komínu s lapačem jisker uvnitř.
Na trati se letos objevil po deseti letech oprav jako jediný funkční ze tří dochovaných strojů v Evropě.
Společnost mu bude dělat lokomotiva Papoušek pojmenovaná podle výrazně modrého nátěru, Všudybylka z roku 1925 a nákladní lokomotiva Stocker.
V neděli 28. října vyjede z Lužné ke 100. výročí republiky mimořádný vlak tažený Heligónem do Lán. K prvorepublikovým oslavám na Křivoklátě pojede ten samý den z Prahy expres se Šlechtičnou.
Lokomotiva 475.1 přezdívaná Šlechtična váží sto tun a jezdila i v KLDR.
31. ledna 2018 |