iDNES.cz

Sezona parních vlaků pomalu končí, na závěr pojede Šlechtična a Heligón

  18:38
Středními Čechami se o víkendu vydají ještě tři historické parní vlaky. Parní rychlíková lokomotiva přezdívaná Šlechtična vyjede z Prahy v sobotu v čele Křivoklátského expresu, její o dva roky starší verze bude o víkendu přivážet lidi na Karlštejn a dobové vlaky budou pendlovat mezi Nučicemi a Mořinou.

Lokomotiva 475.1, řečená Šlechtična. Za ní osobní vagony. | foto: Michal Krechowski

První souprava tažená přes šedesát let starou lokomotivou, která do roku 1978 sloužila na vlečce kladenských oceláren a jako jediná svého typu (1435 EP 1000) se dožila dneška, vyjede z Nučic v 7.50 hod.

„Po příjezdu do Mořiny si zájemci mohou prohlédnout podzemí lomu Amerika. Prohlídku mohou absolvovat také mimo příjezdy vlaků a je vhodná i pro děti. Vstupné je padesát korun,“ uvedl ředitel MAS Karlštejnsko Radomír Hanačík.

Poslední vlak vyjíždí z Nučic do Mořiny v 15.50 a z Mořiny zpět odjíždí v 16.30 hod.

Jako v padesátých letech minulého století budou v sobotu a neděli cestovat návštěvníci Karlštejnského vinobraní. Ze Smíchovského nádraží na Karlštejn a zpět je poveze historická souprava tažená parní rychlíkovou lokomotivou přezdívanou Šlechtična podle jejích elegantních tvarů. Je to velmi výkonná rychlíková lokomotiva typu 475.1, které vyráběla Škoda Plzeň v letech 1947–1950. Jezdí až stokilometrovou rychlostí, s tendrem měří 24 metrů, váží přes sto tun a plzeňský Iron Monument Club ji vlastní od roku 1990.

Jízdy historických vlaků o prodlouženém víkendu

  • 28. září: Oslavy 160 let Kladenskonučické dráhy
    Nučice–Mořina 7.50–8.25, 9.50– 10.25, 13.50–14.25, 15.50–16.21 Mořina–Nučice 8.50–9.30, 11.20– 12.00, 14.50–15.30, 16.30–17.05 Jízdné: zpáteční 100 korun.
  • 29. září: Křivoklátský expres
    Praha Braník 7.43, Praha Vršovice 8.15, Praha hl. nádraží 8.21, Praha Holešovice 8.35, Kralupy nad Vltavou 9.18, Kladno 10.26, Lužná 11.17, Rakovník 11.49, Křivoklát 12.07. Křivoklát 15.57, Rakovník 16.35, Lužná 16.57, Kladno 18.10, Kralupy nad Vltavou 19.01, Praha Holešovice 19.37, Praha hl. nádraží 19.51, Praha Vršovice 19.55.
    Jízdné: jednosměrné 280 korun, zpáteční 320 korun.
  • 29.–30. září: Karlštejnské vinobraní
    Praha Smíchov – Praha Radotín – Dobřichovice – Karlštejn. 9.20 – 9.30 – 9.41 – 9.51, 11.48 – 11.58 – 12.09 – 12.19, 14.20 – 14.30 – 14.41 – 14:51. Karlštejn – Dobřichovice – Radotín – Smíchov.
    10.30 – 10.47 – 10.59 – 11.10, 12.45 – 13.06 – 13.18 – 13.29, 17.29 – 17.48 – 18.00 – 18.11 (so), 16.29 – 16.48 – 17.00 – 17.11 (ne). Jízdné: jednosměrné od 100 korun, zpáteční od 150 korun, děti do 6 let 20 korun.

Ze Smíchovského nádraží vyjede Šlechtična směrem na Karlštejn v sobotu i v neděli třikrát. První jízda začíná v 9.20 hod. „Zpět odjíždíme v sobotu naposledy v 17.29. V neděli o hodinu dřív,“ řekl předseda IMC Plzeň Robert Kučera.

Program Karlštejnského vinobraní začíná po oba dny od 10 hodin. Také letos na něj zavítá císař Karel IV. s chotí Eliškou a s více než třemi stovkami dvořanů.

Historický průvod vychází ve 13.30 hod. od Vinařské stanice. V podhradí rozloží stánky řemeslníci a trhovci. Nádvoří obsadí pištci, trubači a tanečnice. Prohlídky hradu doplní oživené dobové obrazy. Na pravém břehu Berounky se uskuteční královský rytířský turnaj. V sobotu od 21.15 hod. se zde odehraje také muzikál Noc na Karlštejně. Sobotní zábava končí ve 22 hodin. V neděli v pět odpoledne. Vstupné je v sobotu dvě stě korun, vstupenka platí na oba dny. V neděli je vstup za 100 korun. Děti do 15 let a návštěvníci v historických kostýmech mají vstup zdarma.

Křivoklátský expres, který jezdí od roku 2003 několikrát za sezonu z Prahy přes Beroun na Křivoklát, veze v sobotu návštěvníky Křivoklání kvůli výluce na trati mimořádně přes Kladno a Rakovník.

Z Prahy hlavního nádraží odjíždí v 8.19. Rytířské slavnosti s dobovým průvodem, šermíři, jarmarkem a divadlem začínají již zítra a pokračují až do neděle s programem vždy od 10 do 18 hodin.

Vypomůže Brejlovec

V čele Křivoklátského expresu jezdil do roku 2011 nejčastěji Albatros – první poválečná rychlíková lokomotiva řady 498.0. Z plzeňské Škodovky jich v letech 1946–1947 vyjelo celkem čtyřicet, z nichž se do současnosti zachovaly pouze dvě.

V soupravě bývají zapojené nejčastěji osobní vozy s dřevěnými lavicemi ze čtyřicátých let minulého století označované podle výrobce jako Rybák.

Křivoklátský Albatros s výrobním číslem 22 je modře zbarvený. Československé tratě brázdil do roku 1974. O dvanáct let později se vrátil po rekonstrukci zpět už jako historický veterán. Před sedmi lety mu dosloužil kotel a nyní čeká v libeňském depu na další oživení. Expres na Křivoklání místo Albatrosu tentokrát potáhne Šlechtična z českolipského depa a na konci ho bude tlačit dieselový Brejlovec.

Vzhledem k délce vlaku – někdy jede až dvacet vozů – zastavuje historický expres v zastávce Křivoklát nadvakrát: nejprve přední a pak zadní částí soupravy.

Rušno bude příští víkend v Muzeu ČD v Lužné u Rakovníka. Na Poslední parní víkend vyjede do okolí několik různých vlaků. Velkou atrakcí bude jedna z nejstarších parních lokomotiv v tuzemsku – Heligón z roku 1906 pojmenovaný podle baňatého komínu s lapačem jisker uvnitř.

Na trati se letos objevil po deseti letech oprav jako jediný funkční ze tří dochovaných strojů v Evropě.

Společnost mu bude dělat lokomotiva Papoušek pojmenovaná podle výrazně modrého nátěru, Všudybylka z roku 1925 a nákladní lokomotiva Stocker.

V neděli 28. října vyjede z Lužné ke 100. výročí republiky mimořádný vlak tažený Heligónem do Lán. K prvorepublikovým oslavám na Křivoklátě pojede ten samý den z Prahy expres se Šlechtičnou.

Lokomotiva 475.1 přezdívaná Šlechtična váží sto tun a jezdila i v KLDR.

31. ledna 2018

zpět na článek