„Alarmující je, že zatímco zaměstnanci mají vhodné podmínky pro uložení kol a hygienu alespoň v polovině případů, výrazně horší podmínky panují třeba na školách,“ uvádí David Horatius, specialista rozvoje dopravy pražského magistrátu, který výsledky průzkumu zpracoval.
Praha se tak rozhodla, že se svých obyvatel zeptá a vybere s nimi lokality pro nové stojany na kola. Ojedinělá spolupráce Technické správy komunikací (TSK), magistrátu a bikesharingu Rekola měla přinést konkrétní tipy, kde by se jim nové stojany na kola hodily. A bylo jich opravdu hodně.
„Pražané projevili zájem o stojany v Praze 1, u zastávky Lihovar na Smíchově či například u zastávky Horky v Nuslích,“ vybírá pár příkladů Jan Střecha z firmy Rekola. Od začátku spolupráce již uběhlo více než dvanáct měsíců, město však nové stojany stavět nezačalo.
Málo úředníků?
„Před stavbou stojanů musíme nejprve ověřit, kudy vedou inženýrské sítě, pěší vazby, získat stanoviska městských částí i policie, často pak na základě těchto zjištění bývá doporučeno místo posunout, což znamená nové kolečko projednávání. Kdyby bylo více kapacity na naší straně, bylo by projednávání lokalit rychlejší,“ obhajuje pomalé tempo Jaroslav Mach, vedoucí oddělení rozvoje dopravy pražského magistrátu.
Aby mohly v ulicích skutečně přibývat nové cyklostojany, musel by prý magistrát nabrat nové pracovníky. „Pokud dokážeme zvýšit naši kapacitu, tak v tom můžeme pokračovat,“ konstatuje Mach a dodává, že dalším problémem je umístění stojanů. Mohou totiž vznikat jen na pozemku ve správě TSK.
Bez helmy by bylo po mně, vzpomíná cyklista na střet s traktorem na stezce |
Na projekt magistrát na následující tři roky vyčlenil 6 milionů korun. Dlouhodobou ambicí je vytvořit síť stojanů, které by měl každý Pražan k dispozici jen několik kroků od místa bydliště či práce. „Z průzkumů mezi cyklisty víme, že jim často chybí místo, kam kolo zamknout a pokračovat v cestě hromadnou dopravou. Proto do ulic průběžně doplňujeme stovky stojanů. Jsou i u třiatřiceti stanic metra (z 57 – pozn. red.),“ sděluje náměstek primátora hlavního města Prahy pro oblast dopravy Adam Scheinherr (Praha sobě).
Město má ambici postupně přejít na takzvaný stanicový systém, kdy bude možnost sdílené prostředky vrátit téměř na každém rohu.
Nejdále je v tomto směru Praha 3, na jejímž území je aktuálně více než tři stovky stojanů, což představuje místo pro asi tisícovku kol. Podle místního radního pro dopravu Ondřeje Ruta (Zelení) tak třetí městská část podporuje rozvoj služeb sdílených kol a koloběžek, ale zároveň bojuje proti jejich nevhodnému parkování.
„Nelze se divit, že lidé parkují špatně, když nabídka míst skoro není. Pokud bude ve městě dostatek stojanů, mohou navíc sdílené služby omezit parkování uživatelů výhradně na tato místa,“ doplňuje Rut.