Pyrotechnici odstřelili střechu hloubětínské vozovny, výbuch trval 10 vteřin

  15:34,  aktualizováno  24. srpna 9:42
Střelmistr v sobotu před půl desátou odstřelil střechu tramvajové vozovny v Hloubětíně, byla neopravitelná. Odstřel trval 10 vteřin. V roce 2022 má být vozovna nová. Pražský dopravní podnik naplánoval její demolici kvůli havarijnímu stavu.

Odstřel proběhl v sobotu v 9:26. Jeho přesný čas nebyl kvůli bezpečnosti případných zvědavců dopředu zveřejněn. Území okolo tramvajové vozovny Hloubětín hlídala státní policie ve spolupráci s městskou policií. Nad areálem i celou oblastí až po letiště Kbely platí bezletová zóna. 

„Odstřel proběhl bez komplikací a podle plánu. K zemi šla střecha doponovací haly,“ řekla dopoledne iDNES.cz mluvčí pražského dopravního podniku Aneta Řehková.

Na demolici bylo použito 126 kilogramů trhaviny Eurodyn v 902 náložích. Samotný odstřel trval zhruba 10 vteřin.

Kvůli bezpečnosti byl pro odpal zvolen neelektrický systém na bázi mikrobleskovice. To je plastová trubička s tenkou vrstvou výbušniny na jeden metr délky. 

Dopravní podnik už předem avizoval, aby k místu nechodili lidé, které by odstřel zajímal. „Na místě nic neuvidí, celá vozovna je skryta pod úrovní komunikací, navíc obehnána vysokým betonovým plotem, přes který není nic vidět. Čtenáři vše nejlépe uvidí sledováním on-line přenosu odstřelu,“ avizoval s předstihem projektový manažer dopravního podniku Daniel Šabík.

Odstřelena byla střecha haly na odstavování a údržbu tramvají z roku 1951. Ze sedmi pražských vozoven byla hloubětínská sice nejmladší, železobetonové skořepiny zastřešující halu byly však ve špatném stavu.

Původně měla mít střecha ocelovou konstrukci, ale kvůli nedostatku materiálu po druhé světové válce byl projekt pozměněn na skořepinovou konstrukci o tloušťce pouhých 5 centimetrů, navíc s nedostatečným množstvím oceli.

„Tento odstřel je specifický tím, že jde o relativně velkou halu, s rozměry přibližně 100 krát 150 metrů. Navíc je v husté zástavbě. Okamžik po odstřelu může být lokálně zvýšená prašnost, doporučuji proto lidem v okolí nevětrat,“ řekl iDNES.cz střelmistr Vladimír Pravda.

Prašnost pomáhaly snižovat hasiči kropící trosky, ale také deset speciálních vaků naplněných vodou, každý o objemu 300 litrů. Vaky byly umístěny přímo uvnitř haly a exploze je rozmetala. Tím se vytvořil jemný aerosol, který umožnil pohlcování a rychlé usazování zvířeného prachu. 

Provoz tramvají mezi Poděbradskou a Kolbenovou ulicí byl během odstřelu dočasně omezen.

„Současně s přípravou demolice staré haly a projektu výstavby nové jsme v areálu opraven DPP v Hostivaři postavili nové velkokapacitní odstavné kolejiště pro tramvaje, které jsme zprovoznili letos v dubnu. Zde jsou tramvaje z Hloubětína dočasně umístěny,“ informoval projektový manažer DPP Filip Jiřík.

Po odstřelu bude do konce roku pokračovat demolice několika dalších objektů vozovny. Zachována zůstane hala denního ošetření a hala podúrovňového soustruhu a objekt s trafostanicí a měnírnou.

Do konce roku by měl dopravní podnik získat stavební povolení na novou halu, která by se mohla začít budovat příští rok.

„Jako první zahájíme stavbu nového energocentra areálu, samotná deponovací hala včetně nového zázemí pro údržbu tramvají i další provozy v areálu pak vznikne v letech 2021 až 2022. Dokončení celé stavby je plánováno na konec roku 2022,“ dodal Šabík.

Předpokládané náklady na stavbu nové vozovny činí 1,8 miliardy korun.

Nová vozovna má být energeticky úspornější a šetrnější k životnímu prostředí. Tramvaje se budou omývat dešťovou vodou a haly budou zásobovány energií ze slunečních panelů na střeše.

10. ledna 2018

Autor: