Nerudova není parkoviště, rozhodl soud. Bylo vyznačené bez konzultace s místními

  17:22
Parkoviště v Nerudově ulici v blízkosti Pražského hradu bylo na mozaikové dlažbě vyznačeno protiprávně a bez konzultace s místními občany. Tak zní rozhodnutí Městského soudu v Praze, které dal městské části 90 dní na nápravu, jinak se loni vyznačené příčné parkování v památkové rezervaci zruší.

V Nerudově ulici v Praze 1 nejprve kvůli turistům rozšířili chodník, pak na něj ale nakreslili parkovací místa pro auta (27. 6. 2022). | foto: Ondřej CihlaMAFRA

Strana Zelených na rozhodnutí upozornila na svých sociálních médiích. Soud tak dal za pravdu Tomášovi Hnykovi, členovi Zelených, který se u soudu proti Praze 1 ohradil.

Městský soud konstatoval, že Úřad městské části Praha 1 neumožnil obyvatelům, aby se k opatření vyjádřili – lidé nemohli podávat námitky a připomínky. A úřad své rozhodnutí řádně nezdůvodnil.

Rozhodnutí soudu vítá starostka Prahy 1 Terezie Radoměřská. „Tato parkovací místa jsou ohavnost! Nyní pracujeme s náměstkem pro dopravu Prahy 1 Vojtěchem Ryvolou a s náměstkem primátora pro dopravu Zdeňkem Hřibem na radikální úpravě parkovacího systému tak, aby zde parkovali výlučně rezidenti, nikoli hoteloví hosté a jiní přespolní. Pak ani ona zmíněná ohavná parkovací místa nebudou nikomu chybět,“ píše pod facebookovým příspěvkem Zelených.

Nová parkovací místa vznikla koncem loňského července. Okamžitě strhla vlnu negativních reakcí. V roce 2018 totiž prošla vrchní část „Nerudovky“ proměnou – chodník se rozšířil a plocha na parkování ubyla. Místo kolmo tu auta začala parkovat podélně. Zároveň na první pohled obyčejný chodník nahradila typická pražská mozaika.

Znovu zavedené parkování však chodník opět zúžilo na původní šířku. Radnice se hájila, že si parkovací místa vyžádali místní obyvatelé, což soud rozporuje. „Nicméně v diskusích se skutečnými živými místními opravdu padal zásadní požadavek nerušit ani jedno parkovací místo,“ upozornila Radoměřská.

Kritiky se nicméně nová úprava dočkala i od Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR).

Podle něj není nová a drahá vápencová mozaika určena k tomu, aby na ni parkovala těžká auta. „Chodníkovou konstrukci jsme samozřejmě nechali zesílit,“ oponoval institutu v červenci mluvčí Prahy 1 Petr Bidlo.

Soud zrušil povolení pro kritizovaný kruhový objezd u Prašné brány

„Pokud se tu má parkovat, lze to udělat, vzhledem k hodnotě místa, lépe,“ dodal IPR s tím, že je vzhledová stránka vyznačení parkování na úrovni plechovky s barvou.

Do 90 dní musí městská část situaci vyřešit, rozhodl soud. Pokud tak neučiní, parkování na chodníku bude zrušeno. Jestliže chce, aby parkování na chodníku zůstalo, bude muset zveřejnit nový záměr a umožnit veřejnosti vznést námitky a připomínky, které radnice musí vzít následně v potaz.

Autor: