V létě papírování, na konci roku může začít stavba. Nádraží Vyšehrad nahradí byty

  11:28
Desítky let chátrání končí. Nový majitel aktuálně představil „jízdní řád“ revitalizace pražského zdevastovaného secesního nádraží Vyšehrad. Stavaři nastoupí na konci letošního roku a za dva roky se do pozoruhodného areálu s desítkami mikrobytů a garážemi mohou stěhovat první nájemníci.

„Pokud se stane realitou naše přání, aby změna stavebního povolení byla vyřešena do konce léta, mohli bychom v říjnu vyhlásit tendr na stavební firmu. Do konce roku po výběrovém řízení chceme začít stavět. To znamená zahájit rekonstrukci a výstavbu obou nových objektů,“ popsal plány Milorad Miško Mišković, majitel developerské společnosti Karlin Port Real Estate a vyšehradského nádraží.

Akvizici firma dotáhla do finále v únoru, pracovala ale na ní dva roky. „Využili jsme čas a ještě před koupí objektu s koncepční studií obešli všechny dotčené orgány, alespoň neformálně. Nebyli jsme ještě majiteli, ale hypoteticky jsme se mohli bavit o podstatných věcech,“ vysvětlil Mišković.

Malé, ale zajímavé

Projekt získal včetně stavebního povolení, byť na jinou funkci. Proto potřeboval zažádat o změnu. Nejedná se jen o revitalizaci nádražní budovy, kterou chce developer s architektem Ivo Nahálkou maximálně zachovat. Dotýká se to též výstavby křídel po levé a pravé straně budovy. Zde vznikne 167 mikrobytů, 11 maloobchodních jednotek a 46 podzemních parkovacích stání.

Praha podpořila rozšíření nádraží Vyšehrad o byty, chce ale kvalitní studii

„Jde o první projekt mikrobytů v Praze, respektive v ČR, které budou na prodej, nikoli k pronájmu,“ sdělil Mišković.

Mikrobyty a ateliéry budou mít mezi 20 až 43 metry čtverečními. Většina jednotek ale nepřesáhne plochu 25 metrů čtverečních. Koncept takzvaných mikrobytů počítá s tím, že nabídne obyvatelům domů řadu služeb, mezi nimi i sdílené prostory jako prádelnu, tělocvičnu nebo společenskou místnost.

Náklady na rekonstrukci a dostavbu developer odhaduje na 700 milionů korun. „Praha podporuje rekonstrukci bývalého nádraží a na obecné úrovni připouští i jeho transformaci a dostavbu bytů v okolí, požaduje však předložení kvalitní architektonické studie,“ uvedl již dříve Petr Hlaváček (STAN), náměstek primátora pro územní rozvoj.

Osud této památkově ceněné stavby byl dlouho nejasný. Předchozí vlastník nechal nádraží chátrat až do té míry, že se začala propadat střecha. Správci komunikací také uzavřeli kus chodníku okolo budovy ve Svobodově ulici. Ochránci památek varovali před zkázou komplexu, který v roce 1904 navrhl architekt Josef Heindl ve stylu geometrické secese.

„Jde o vynikající secesní architekturu, pozoruhodnou svým členěním i detailem. Je spojená s kvalitními prvky uměleckého řemesla i tesařskými detaily. Je dokladem vysoké úrovně kladené na veřejné stavby vzniklé počátkem 20. století,“ shrnul význam bývalého nádraží Vyšehrad památkový katalog.

Jako stanice sloužila stavba až do začátku 60. let. Poté ji dráhy ještě využívaly jako takzvanou výpravnu.

Koleje, ale tiché a bez vibrací

S úsekem od hlavního nádraží přes Vyšehrad a dál na Smíchov má velké plány také Správa železnic (SŽ). Pasažérům zde poslouží především nová stanice.

„Vznikne u Výtoně nad Svobodovou ulicí. Nahradí tím někdejší stanici Vyšehrad,“ uvedl Pavel Paidar, ředitel odboru přípravy staveb SŽ. Promění se také traťový úsek podél Svobodovy.

Zchátralé nádraží Vyšehrad má nové majitele, slibují „hezký projekt“ mikrobytů

„V celé délce úseku budou použity antivibrační rohože a další prvky vedoucí ke snížení hlukové zátěže v zastavěném území,“ vysvětlili železničáři.

Revitalizace frekventované tratě představuje bonus pro developera i nájemníky. „Pomůže nám též vybudování nové zastávky za naší budovou asi 150 metrů směrem k železničnímu mostu. Pro nás to znamená, že vlaky před zastávkou zpomalí, dopad tak bude nulový,“ dodal Milorad Miško Mišković.

Termín přestavby tratě a vznik nové zastávky pod Vyšehradem ale může pozměnit úporný střet o podobu přestavby železničního mostu vedený mezi SŽ a ochranáři památek.

„Atmosféru železniční stanice zachováme“

Může se pochlubit zkušenostmi z velkých developerských akcí v Karlíně. Nyní se Milorad Miško Mišković rozhodl pro obnovu zdevastovaného nádraží Vyšehrad.

„Projekt v této podobě i jeho koncept jsme projednali jak s památkáři, tak s magistrátem a radnicí Prahy 2. Zdá se, že je přijímán vesměs kladně,“ shrnuje Milorad Miško Mišković.

Proč jste se rozhodli pro koupi nádraží? Čím vás tento dlouho chátrající objekt zaujal?
Šlo pro nás o investiční příležitost a samozřejmě také kvůli zachování místního genia loci neboli ducha historické budovy. To je stejné, jako jsme to dříve dělali v Karlíně, kde jsme za posledních 27 let realizovali okolo 40 projektů. Mnohokrát jsme zachovali také to, co nám památkáři povolili korigovat, a to proto, abychom zachovali ducha konkrétního objektu.

Neobáváte se, že váš záměr narazí na nelibost a protesty ochranářů památek? Nebylo by to v hlavním městě poprvé, kdy se něco podobného v rámci novostaveb či rekonstrukcí historických budov děje.
Máme stavební povolení. Takže nám památkáři mohou mluvit do podoby budovy, třeba barvy fasády, ale nemělo by to zásadní dopad na samotnou stavbu. Samozřejmě spolupracujeme jak s velkými, tak malými památkáři, neboli Národním památkovým ústavem i odborem památkové péče magistrátu. Jsme v tom dokonce proaktivní, nečekáme na to, až budeme osloveni. A odborníci jsou rádi, že developer s našimi zkušenostmi se věnuje projektu obnovy budovy, která 30 let chátrala.

Pomáhají vám v jednání s památkáři a dalšími úřady vaše předchozí zkušenosti?
Vědí, že na rozdíl od předchozích majitelů jsme jeden z pěti subjektů v Praze, který se s takovým úkolem, jako je obnova nádraží Vyšehrad, dokáže vypořádat.

Autor: