Skvělou úroveň pražské MHD potvrdil i žebříček vydavatele průvodců po městech TimeOut, který ji označil po Berlínu za druhou nejlepší na světě.
„Body v hodnocení jistě dostává veřejná doprava v Praze i za to, že je ve srovnání se západními městy pro předplatitele velmi levná,“ říká Vratislav Filler z Laboratoře udržitelného urbanismu.
Pražská veřejná doprava je podle něj ve vnitřním městě spolehlivá, její silnou stránkou je solidní pokrytí plochy města a preference tramvají a autobusů, tedy vyhrazené pruhy a preferenční průjezdy křižovatkami. „Díky tomu je i povrchová doprava rychlá a není příliš ovlivněná zácpami,“ doplňuje Filler.
Praha má druhou nejlepší MHD na světě, říká průzkum. Předstihl ji jen Berlín![]() |
Dopravní expert z Fakulty dopravní ČVUT Zdeněk Lokaj poukazuje kromě ceny také na kvalitu vozového parku. „I když někdy lidé uštěpačně pražskou dopravu nazývají ‚sockou či mastnou tyčí‘, v rámci centra se skutečně dostanete MHD velmi rychle a komfortně prakticky kamkoliv za cenu 1,5 eura (přibližně 35 korun, devadesátiminutové jízdné stojí v Praze 40 Kč – pozn. red.), což je v porovnání s jinými metropolemi opravdový luxus,“ konstatuje Zdeněk Lokaj a dodává, že postupná obnova vozového parku kvalitu zvyšuje.
Zajímavosti z MHD
Podíl využívaných prostředků MHD
|
„Samozřejmě jsou oblasti a časy, kdy je frekvence spojů nižší, ale to souvisí s tím, jaká je poptávka. Hlavně abychom ‚nevozili v tramvajích a autobusech vzduch‘, to je luxus, který si nemůžeme dovolit, když MHD je z velké části dotována z rozpočtu Prahy, tedy z našich daní,“ poukazuje dopravní expert.
Dluh je u příměstských vlaků
Problematičtější částí pražské dopravy jsou podle expertů její okraje. Do města každý den přijíždí za prací několik set tisíc lidí ze středních Čech, které je potřeba dopravně obsloužit.
„Slabou stránkou veřejné dopravy jsou okrajové části, kde není schopná převzít rozhodující podíl cest od automobilů. Autobusy stojí v kolonách s auty a kapacita příměstské železnice je malá,“ konstatuje Filler.
Například nejlidnatější město v blízkosti Prahy, Kladno, není s metropolí spojené dvoukolejnou tratí.
„Ani v jiných směrech nemáme opravdový S-bahn (označení systému městské nebo příměstské železnice – pozn. red.), který by jezdil po deseti minutách na vlastních kolejích,“ doplňuje Filler.
Rozvoj MHD byl podle odborníků dlouho poměrně podceňovaný. Praha až nedávno začala stavět trasu metra D, zároveň se začínají budovat nové tramvajové tratě. „V tuto chvíli by do MHD měly přijít zásadní investice, neboť se Praha rychle rozvíjí a bude nutné nové čtvrti dopravně obsloužit,“ myslí si Lokaj.
Městskou dopravu logicky velmi ovlivňuje také politika. Podle dopravního experta Romana Budského má Praha momentálně největší problém v tom, že je rada města ideologicky rozdělená.
„Rozhodnutí u dopravních staveb se musí promýšlet na minimálně deset a spíše dvacet let dopředu, Praha má problém s tím, že současní politici jasně neříkají, jestli budou preferovat spíše dostavbu metra D, nebo vnějšího okruhu,“ uzavírá Budský.
Praha čitelná. Zastávky čekají změny„Pořídíme nové odjezdové panely na zastávky, zvýrazníme další vstupy do stanic metra a na vlaková nádraží a do ulic dáme nové prvky pěší navigace s mapami okolí,“ popisuje organizátor pražské MHD Ropid. Cílem designérů je Prahu vybavit postupně a neplýtvat veřejnými prostředky. Pracovat budou i s umělou inteligencí. „Nový design dostane jako jedna z prvních stanice Jiřího z Poděbrad (právě prochází rekonstrukcí – pozn. red.). Automaticky s ním Praha počítá pro stanice metra D,“ uvádí grafický tým. |
