„Souprava pouze projíždí.“ DPP opravuje tři stanice, v plánu jsou další dvě

  11:52
Celková rekonstrukce, budování přestupního bodu na novou linku metra nebo odstraňování následků po požáru. Hned několik stanic metra je momentálně z různých důvodů uzavřených a dopravní podnik už plánuje omezení i na příští rok.

Stanice metra Hradčanská | foto: Michal Barák, iDNES.cz

Pozitivní zpráva je, že od konce června funguje naplno stanice Radlická na lince B. Devítiměsíční výstavba nového výtahu znamenala, že tudy vlaky směrem do centra pouze projížděly.

Výtah s kapacitou do jedné tuny, který DPP uvede do provozu ve středu, zvýší počet bezbariérových stanic na 48 z celkových 61. iDNES.cz přináší přehled stanic, odkud se cestující stále ještě nesvezou nebo se jejich uzavření brzy chystá.

1 Staroměstská

Neplánovaně, ale naštěstí snad ne na příliš dlouho, je uzavřena stanice Staroměstská na lince A. Před dvěma týdny totiž došlo k požáru eskalátoru. Ten údajně způsobil odhozený zapálený předmět, kvůli kterému policie vyslechla šestici mladíků.

Ve stanici Staroměstská hořel eskalátor. (5. července 2025)

„Ve stanici probíhala plánovaná oprava jednoho ramene eskalátoru. Bohužel, v důsledku požáru došlo k poškození i zbývajících dvou schodů, které byly původně v provozu,“ popisuje náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti).

Nyní je nutné opravit všechna tři ramena jezdících schodů, očistit veškeré části od požáru, vyměnit ohořelé kabely a podobně. Bezprostředně po požáru se oprava odhadovala zhruba na měsíc. Brzy by tak snad měla být Staroměstská opět v provozu.

2 Pankrác

Až do konce tohoto roku bude ještě uzavřena stanice Pankrác, která je součástí trasy C a v budoucnu bude sloužit jako přestupní bod na linku D. V souvislosti s budováním napojení na právě vznikající stanici Pankrác D, se dopravní podnik rozhodl kompletně opravit i tu stávající. Po svém znovuotevření bude mít nové osvětlení, obklady nebo třeba toalety ve vestibulu, které budou bezbariérové.

Na stanici metra Pankrác začala kompletní rekonstrukce spojená s propojením stanice na nově vznikající linku metra D. (20. ledna 2025)

Zásadní proměnou projdou prostory eskalátorů, které dopravní podnik kompletně vymění. Ve stěnách kolem nich vzniknou nové průhledy na nástupiště – dosud totiž pohyblivé schody vozily cestující uzavřeným tunelem.

Podle dopravního podniku jdou práce prozatím podle harmonogramu. „Aktuálně jsme například demontovali poslední eskalátory ve směru Budějovická. Montujeme nosné rastry pro obklady stěn, instalujeme kabelové rozvody, kompletujeme osvětlení v technickém zázemí stanice a další,“ uvádí dopravní podnik.

3 Českomoravská

Stejně jako Pankrác, je i stanice Českomoravská mimo provoz po celý tento rok. Obzvláště náročná je zde oprava stropní desky v prostoru pod nástupištěm, tedy de facto podlahy stanice.

Stanice metra Českomoravská (5. 1. 2025)

Interiér neprojde pouze modernizací, ale bude také zcela nově umělecky pojat. Původní keramické obklady nahradí skleněné desky s kapkami vzduchu od designéra Maxima Velčovského.

Novou podobu získá také vestibul na povrchu, který v rámci svého developerského projektu přebuduje skupina Kaprain.

4 Flora

Revitalizaci stanice Flora na trase A dopravní podnik vysoutěžil minulý týden. V plánu je zde především výměna eskalátorů a bezbariérové zpřístupnění.

Stanice metra Flora

„Aktuálně se nacházíme v předrealizační přípravné fázi, během které musí zhotovitelé dopracovat dokumentaci pro provedení stavby a vyřídit veškerá dopravně inženýrská opatření. Předpokládáme, že tato fáze zabere zhruba tři měsíce. V říjnu bychom rádi zahájili stavební práce,“ upřesňuje Daniel Veverka, vedoucí odboru Investice Metro DPP.

Pro cestující se nicméně v letošním roce zatím nic nemění. První etapa rekonstrukce bude probíhat za plného provozu jen s lokálními zábory.

Metro na Floře bude 10 měsíců zavřené. Vymění se eskalátory, přibudou výtahy

Kvůli výměně eskalátorů se stanice uzavře až v prvním čtvrtletí příštího roku, a to přibližně na deset měsíců. Výstavba výtahů přitom začne již letos na podzim a skončí až na jaře 2028.

Stejně jako v případě nedávno opravované stanice Jiřího z Poděbrad zde bude kaskáda dvou výtahů navzájem spojených krátkou přestupní chodbou. Horní kiosek výtahu vznikne ve Vinohradské ulici blízko vchodu na Olšanské hřbitovy, naproti služebně strážníků.

5 Hradčanská

Příští jaro by měla být uzavřena také stanice Hradčanská na lince A. Jedním z důvodů jsou skoro tři dekády staré eskalátory, které jsou již na hraně životnosti.

Stanice metra Hradčanská

Dopravní podnik musí opravu stanice koordinovat s modernizací železniční tratě Praha–Kladno. „S vyústěním výtahů v uliční úrovni se totiž počítá v oblasti budoucí železniční stanice Praha-Dejvice,“ vysvětluje mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.

Autoři: ,