iDNES.cz

VIDEO: Prodloužená trasa metra C slaví 10 let, některé stanice chátrají

  18:14
Stanicím metra Střížkov, Prosek a Letňany je deset let. Kromě běžné údržby pražský dopravní podnik do jejich oprav neinvestoval a na některých je to znát. Konečná v Letňanech stále stojí v polích a ze zdí opadávají dlaždice, střechu Střížkova zase špiní holubí výkaly.

Od slavnostního přestřižení pásky a zprovoznění zatím posledního úseku červené linky metra C do Letňan uplynulo minulý měsíc celých deset let. Trasa o délce 4,6 kilometru vyšla tehdy hlavní město na více než patnáct miliard korun a výrazně usnadnila život desítkám tisíc obyvatel z okolní, převážně sídlištní zástavby Ďáblic, Střížkova, Proseka, Letňan, Čakovic, Kbel nebo Vinoře.

Dopravní podnik podle aktuálního vyjádření za roky provozu do oprav čtyř stanic Ládví, Střížkov, Prosek a Letňany neinvestoval ani korunu, s výjimkou nákladů na běžnou údržbu. To ovšem neznamená, že by žádné vady na kráse neměly.

Cestující si stěžují na opadávající keramické dlaždice v Letňanech i na Proseku. Po několika letech neúspěšných pokusů o reklamaci u společnosti Metrostav, která se na výstavbě podílela, dopravní podnik sám přistupuje k první rekonstrukci.

„V letošním roce plánujeme opravu soklů na vstupech do stanice Letňany, kde obklady nadále opadávají,“ informuje mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.

Menší investice půjde i na stanici Střížkov, kde vznikne opatření proti sedání holubů, kteří znečišťují exkrementy rozlehlou celoskleněnou konstrukci.

Ládví je ze stanic nejvytíženější

Od začátku provozu je v celém úseku nejvytíženější stanice Ládví. V roce 2008 tudy v pracovní den průměrně prošlo 31 tisíc lidí. Následně tyto počty stouply, v posledních letech ale stagnují a podle aktuálních informací činí denní obrat 39 tisíc cestujících.

Ve zbylých třech zastávkách už není nárůst od otevření tak vysoký. V Letňanech průměrně projde 31 tisíc osob, na Střížkově jich je 25 tisíc a na Proseku 15 tisíc každý den.

Nejvíce kritiky se při budování trasy sneslo na umístění konečné stanice Letňany, která dodnes stojí v polích. Při cestě na letňanské sídliště i do místního nákupního centra musejí lidé přestoupit na autobus a také do veletržního areálu to je odtud ještě dalších několik stovek metrů. Tehdejší vedení Prahy zdůvodňovalo výstavbu stranou od obydlené části mimo jiné i plánem využít okolní plochy pro olympijský stadion a další sportoviště.

Z velkolepých plánů však sešlo, s výjimkou občasných koncertů zůstávají zdejší plochy dodnes nevyužité. Nic na tom nezměnil ani smělý návrh z roku 2016 tehdejšího ministra financí Andreje Babiše (ANO).

Podle něj měla na pláni u stanice metra vzniknout za zhruba šest miliard korun vládní čtvrť pro jedenáct tisíc úředníků několika ministerstev, hlavní město ale o žádné nové výstavbě v okolí vestibulu neuvažuje.

Lukrativní stavební plochy donedávna stály také vedle stanice Střížkov, jejíž nadzemní část podle návrhu architekta Patrika Kotase vyšla město na 600 milionů korun. Tady se už ale s definitivní platností stavět nebude. Letos v dubnu pozemky od investorské společnosti OC9 po devíti letech složitých jednání a anketě mezi místními obyvateli odkoupila za 175 milionů korun Praha 9. Plocha bude přičleněna k sousednímu parku Přátelství.

Stanice metra Letňany se rozpadá. Obklady se válí po poli (19. 2. 2018)

20. února 2018

Okolí stanice Ládví se potýká se špínou a nevzhledností. I přes řadu komplikací zdejší radnice Prahy 8 nadále připravuje obnovu veřejných ploch, zázemí pro trhy, dětské hřiště, výsadbu nových stromů i instalaci moderního mobiliáře. Na konci června začnou úředníci vybírat stavební firmu, která přeměnu provede. „Věříme, že v září konečně s úpravami začneme,“ říká starosta Prahy 8 Roman Petrus (ČSSD).

I přes současné problémy s plánovanou výstavbou nové linky metra D hodlá hlavní město trasu C prodloužit až do Čakovic. Jednak kvůli stále se rozšiřující zástavbě severně od Letňan a také kvůli množství mimopražských řidičů, kteří v oblasti nechávají svá auta při cestě do práce.

„V tuto chvíli už existují tři nebo čtyři varianty se dvěma či třemi zastávkami. Nyní bychom měli vybrat nejlepší řešení z pohledu rozvoje dané oblasti, dojezdových vzdáleností i podle možnosti umístění dalších záchytných parkovišť,“ nastínil plány náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD). Přesto však není příliš reálné, aby nový úsek vznikl dříve než za deset let.

zpět na článek