iDNES.cz

Lokálky přežily, na Mělnicku i Slánsku zatím budou vlaky jezdit dál

  10:48
Dvě středočeské lokální železniční tratě si prodloužily život. Alespoň zatím. Po dlouhých dvou letech jednání se obcím a Středočeskému kraji podařilo dojít ke kompromisu a zachovat provoz na tratích Slaný – Louny a Mělník – Mšeno – Mladá Boleslav.

ilustrační snímek | foto: Radek Folprecht, Technet.cz

Obě přitom byly na nechvalně proslulém seznamu „lokálek“, které hejtmanství plánovalo zrušit kvůli nízkému vytížení a vysokým nákladům na provoz.

Jen první vlna škrtů na lokálních tratích měla do krajské kasy přinést kolem 52 milionů korun. Další navrhovaná redukce pak další miliony.

Na tratích ze seznamu vlaky postupně přestávaly jezdit předloni a loni. Koleje mezi Louny a Slaným a mezi Mělníkem, Mšenem a Mladou Boleslaví měly přijít na řadu letos v létě. V jejich případě ale hejtmanství narazilo na odpor měst i veřejnosti a ke zrušení nakonec nedojde. Redukci se ale nevyhnou.

Středočeský kraj zbrzdil vysoký růst nákladů na dopravu, nakoupí nové vlaky

Jedním z argumentů proti ukončení provozu bylo zmaření vysoké státní investice, železnice na Mělnicku totiž byla za velké peníze v předešlých letech zrekonstruována. „My jsme od začátku tvrdili, že zastavení provozu na této trati by bylo nenapravitelnou chybou,“ říká radní Mělníka pro oblast dopravy Jindřich Špergl.

Na Mělnicku aktuálně vlaky jezdily v letní sezoně od dubna do října ve všední dny po celé trase třikrát denně, o víkendech sedmkrát. Nový jízdní řád počítá s celoročním víkendovým provozem.

V létě budou mezi Mělníkem a Mšenem vlaky jezdit dvakrát za den tam i zpět v pátek a šestkrát za den o víkendu. V zimě budou jezdit jen v sobotu a neděli, a to čtyřikrát tam a zpět. Na trati Mšeno – Mladá Boleslav bude rozsah stejný, navíc ale v zimě v pátek jeden pár vlaků pojede.

Z minima maximum

„Zachování celoročního víkendového provozu, počínaje již pátkem, v letních měsících navíc výrazně posíleného, s návazností na přestupy cestujících na nádraží v Mělníku na spojích od Prahy a Ústí nad Labem se vedle varianty úplného zastavení provozu jeví jako velký úspěch,“ míní Špergl.

„Vzhledem ke všem zvažovaným variantám a finančním propočtům mohu upřímně říci, že se nám podařilo z minima vytěžit maximum, ale hlavně zachovat ikonickou mělnickou lokálku i pro naše děti,“ dodává radní.

Na co zírá mašinfíra: Ohroženou tratí z Loun do Kralup zatím vlaky jezdí

Podle náměstka středočeské hejtmanky za oblast veřejné dopravy Petra Boreckého náklady na dopravní obslužnost regionu klesnou díky těmto změnám ze stávajících 66 milionů na 58 milionů korun. Kraj tedy ušetří osm milionů ročně.

I tak je ale současné zachování provozu nejspíš jen dočasné. „Provozu na trati se výrazně dotkne povinnost zavést zabezpečovací systém ETCS, náklady na pořízení byť jen ojetých vozidel s tímto systémem by dosáhly kolem 130 milionů korun (jsou tím míněny soupravy potřebné pro obsluhu této tratě – pozn. red.), což nejspíše bude znamenat konec provozu odhadem mezi roky 2028 a 2030,“ dodává radní Borecký.

Kompromis se po skoro dvou letech podařilo politikům najít i ohledně trati 110 Slaný – Louny. „Provoz na trati zůstane zachován v rozsahu čtyř párů spojů denně, upravíme také některé autobusové spoje, aby lépe navazovaly na vlaky,“ uvedl Borecký.

zpět na článek