„Umožní to nová síť měřicích čidel, jejichž instalace v těchto dnech začala a hotová bude zhruba do poloviny listopadu,“ sdělil MF DNES Jiří Bílek z Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava, která bude zajišťovat provoz měřicího systému, analýzu a vysvětlení naměřených dat.
Projekt s názvem CLEAN AIR, který bude probíhat nejen během začínající topné sezony do dubna 2024, ale i v následujících 200 dnech, se zaměří na monitorování kvality ovzduší s důrazem na problémy spojené s vytápěním v domácnostech.
Nejhorší jsme i nadále, říká o ovzduší v kraji hydrometeoroložka Blanka Krejčí |
Získaná data poslouží jak obyvatelům, tak městům. „Lidé uvidí naměřená data bezprostředně online včetně doporučení, zda není v daném okamžiku vhodné chodit na procházky nebo zda je dobré větrat jen krátce a intenzivně,“ vysvětluje Jiří Bílek.
Datům porozumí každý
„Snažili jsme se to udělat tak, aby tomu rozuměl opravdu každý, takže jsou v přehledu i smajlíci a ti se tváři buď vesele, nebo smutně, podle naměřených dat,“ uvedl Bílek.
Jak měření funguje?V Mělníku bude instalována síť osmi čidel. Jejich instalace na různé stožáry ve vytipovaných lokalitách je celkem jednoduchá. Pomocí datového připojení prostřednictvím klasické datové SIM-karty jsou naměřené hodnoty přenášeny na cloudové úložiště. Odtud míří do webové aplikace smartenvi.eu, kde je může sledovat veřejnost. Data dále zpracuje pracoviště Technické univerzity Ostrava. |
Když bude například v aplikaci oranžový panáček s nejistým výrazem, znamená to prostřední hodnotu – kvalita ovzduší se zhoršuje, buďte ostražití, ale ještě to nemusí být tak špatné. „Například v případě trojnásobného překročení stanovené hodnoty částic PM10 je už panáček červený a mračí se. To znamená, že přichází smogová situace a lidé by neměli zbytečně pobíhat venku,“ dodal Bílek.
Kromě toho ale projekt umožní městům a obcím lépe sledovat oblasti s nejvyššími emisemi z komínů lokálních topenišť, tedy rodinných domů, případně bytovek, firem a podniků. Konkrétně v Mělníku bude hlídat ovzduší celkem osm senzorů propojených s údaji ze dvou meteostanic. „Na základě těchto údajů bude město moci informovaně reagovat nejen na celkový rozvoj města, ale také se obrátit na občany a jednotlivce s konkrétními daty,“ vysvětluje mluvčí projektu Jana Pánáčková Feixová.
Na polétavý prach prohrává Olomouc s Ostravou, škodliviny jdou i z Polska |
Naměřená data univerzita zkontroluje, protože výjimečně může dojít k chybám, a interpretuje je tak, aby byla pochopitelná. Města na základě toho mohou identifikovat konkrétní dlouhodobé znečišťovatele a případně provést kontrolu, pokud někdo pálí zakázaný materiál, anebo nabídnout majiteli nemovitosti pomoc třeba s vyřízením dotace pro výměnu starého kotle za nový.
Peníze na pořízení čidel Mělník a Zdiby získaly z dotačního programu Norských fondů na ochranu životního prostředí v rámci programu Svalbard, který získal název podle stejnojmenného norského města. V Česku bylo takto podpořeno jen 21 projektů. Nejsou to přitom první peníze, které takto obě lokality čerpají.
Začne masivní výsadba stromů
V Mělníku a Zdibech se ovšem provádělo měření ovzduší už v roce 2021 v rámci předcházejícího projektu TENT AIR, to ale bylo zaměřeno na jiné emise a cílilo na dopravu. Mělník byl vybrán zejména proto, že je přístavním městem, vede jím vytížená železnice i silniční doprava, Zdiby zase proto, že leží u dálnice D8, tedy frekventované spojnice mezi Prahou a Drážďany.
Kvalitu ovzduší v Brně měří děti po cestě do školy, pomáhají přírodovědcům |
Díky tomu Mělník stanovil nejvíce emisemi zatížené lokality a může se snažit o nápravu v rámci takzvaného akčního plánu, který nyní vzniká.
„Jedním z prvních viditelných opatření bude masivní výsadba stromů v dotčených místech. Do konce dubna budeme ve čtrnácti lokalitách sázet velké množství stromů, keřů a další ochranné zeleně, které přispějí k občerstvení města a zlepšení životního prostředí,“ uvedl starosta Mělníka Tomáš Martinec (ODS). Z Norských fondů na to město získalo 10 milionů korun.
Svou aplikaci mají také strojvedoucí, dá jim včas vědět, že by se mohli srazit s jiným vlakem (23. července 2020):
23. července 2020 |