Linky v Toyotě se rozjíždějí, nedostatek čipů výrobu hybridu neohrozil

  18:18
Z linek kolínského závodu Toyota Motor Manufacturing CZ nesjelo od začátku srpna více než měsíc ani jediné auto kvůli problému s nedostatkem čipů. Zahájení výroby hybridu nové Toyoty Yaris to prý neohrozí.

Výrobní linka v kolínské automobilce TPCA (ilustrační snímek) | foto:  Radek Cihla, MAFRA

Výroba v Toyotě se nerozjela po letní celozávodní dovolené, která skončila 15. srpna. A ačkoliv neplánovaná odstávka trvala do prvního zářijového pondělí, operátoři pak stihli vyrobit jen několik stovek aut a zase si dali kvůli chybějícím polovodičům pauzu. Až v úterý se továrna v průmyslové zóně v Ovčárech u Kolína definitivně probudila. 

„Nějaká mírná omezení ve výrobě ještě chvíli budou, ale už rozjíždíme běžný třísměnný provoz,“ potvrdil pro MF DNES Tomáš Paroubek, mluvčí Toyota Motor Manufacturing CZ (TMM CZ).

Za letošními patáliemi kolínské Toyoty stojí již zmíněný nedostatek polovodičů, jejichž dodávky se továrně prozatím podařilo obnovit. 

„Nejedná se však o čipy do zadních dveří vozů jako v případě automobilky Škoda. Bohužel nemohu s ohledem na jméno dodavatele specifikovat, o jaké komponenty se přesně jedná,“ sdělil mluvčí Paroubek.

Dodavatelský řetězec těchto nezbytných polovodičů tvoří pro kolínskou továrnu závody v severní Americe, jež se potýkaly s odstávkami výroby kvůli sněhovým bouřím, a fabriky v Malajsii, které nedávno musely přerušit provoz kvůli šíření koronaviru.

„Tyto závody jsou nicméně jen subdodavatelem komponentů pro našeho hlavního evropského dodavatele zmíněných chybějících polovodičů. A v TMM CZ nevyrábíme nové vozy takříkajíc na sklad, takže u nás nečekají tisíce nedokončených aut bez čipů na parkovištích,“ vysvětlil dále Paroubek.

Kolínská automobilka navíc v současné době finišuje s přípravami na zahájení výroby přelomové hybridní technologie, do které investuje přes čtyři miliardy korun a jejímž prvním modelem bude pětidveřová Toyota Yaris.

„Od loňska jsme stihli postavit tři nové budovy a dokončit všechny instalace napříč továrnou; tedy od lisovny a svařovny přes lakovnu a úpravu procesů finální montáže až po nastavení logistiky a kontrolu kvality,“ popsal mluvčí Paroubek. Na plánech s odstartováním výroby hybridního Yarise nic nezměnily ani letní odstávky a Toyota s ním počítá ještě v tomto roce.

Koláče (téměř) bez práce

Platů zaměstnanců, kterých v Ovčárech pracuje téměř tři tisíce, se odstávky výroby nijak citelně nedotkly. Kompenzace společnosti za překážku v práci je totiž jedna z nejvyšších v českém automobilovém průmyslu.

„S odbory jsme se dohodli, že náhrada pro naše pracovníky bude vyšší, než je běžné. Kompenzace tak činí osmdesát procent. Přišlo nám to jako rozumný kompromis pro udržení kvality života našich zaměstnanců. Věřím, že si to budou pamatovat,“ řekl MF DNES šéf kolínského závodu Robert Kiml.

Není tak ani divu, že zaměstnance kolínské Toyoty oznámení o odstávkách zvlášť netrápilo. Naopak, spíš se z něj radovali. „Jasně, ještě abychom nadávali. Chlapi z naší směny se při odstávce jen protáčeli v povinných školeních, jinak jsme ale byli víceméně doma. Za ten měsíc jsem měl přitom výplatu jenom o fous nižší než normálně,“ liboval si jeden z nymburských zaměstnanců kolínské automobilky.

Kvůli výrobě nového hybridu plánovala Toyota najmout i tisíc nových zaměstnanců.

„Pracovníky z České republiky však nebylo vůbec jednoduché získat. Sice možná narostla nezaměstnanost v jiných oborech, ale ne v automobilovém průmyslu. Proto jsme se zaměřili také na nábor ukrajinských zaměstnanců, kteří v naší zemi již pracovali a vinou krize třeba přišli o práci,“ dodal Kiml s tím, že Toyotě se už podařilo přijmout většinu z plánovaného počtu nových zaměstnanců.

Autor: