iDNES.cz

VIDEO: Koloběžkáře v Praze poučují hlídky z půjčovny, městu stejně vadí

  8:44
Sdílené koloběžky v Praze nemají zrovna nejlepší pověst. Zaparkované lidem překážejí v chůzi, jezdci porušují pravidla. Zlepšit reputaci služby se snaží třeba Ivana. Jako takzvaná patrolerka půjčovny Lime jezdí po Praze, přeparkovává špatně postavené stroje nebo stíhá lidi, kteří na nich jezdí po chodníku či ve dvou.

„Ráno se podívám, kterou oblast ten den mám na starost, tam vystoupím a začnu,“ popisuje Ivana svou práci patrolerky. Celkem firma Lime, která sdílené koloběžky v metropoli provozuje, zaměstnává zhruba dvě desítky takových lidí.

Jejich náplní práce je jezdit na koloběžce, vyhledávat popadané či špatně zaparkované stroje a přemísťovat je na lepší místa. Dále, pokud jich je někde moc naráz, některé odvézt jinam.

Patroleři s autem jezdí pro vybité koloběžky, aby jim doplnili akumulátory. A v neposlední řadě tým poučuje lidi, jak na tomto dopravním prostředku mají jezdit.

Nezřídka se stává, že jezdci místo po silnici uhánějí po chodníku, což je nelegální. Také si, zřejmě ve snaze ušetřit, půjčují jeden stroj, na kterém se vezou rovnou dva. 

„Pokud nejedou moc rychle, tak je doženu a snažím se je zastavit. Většinou se jich ptám, jestli vědí, že koloběžka je jen pro jednoho. Že má váhový limit a je potřeba to dodržovat, jinak se ničí. Většinou jsou překvapení. Přitom než se registrují, tak v aplikaci musí číst takové dlouhé informace,“ diví se Ivana.

A to je možná ten důvod, proč o tom nevědí. Řada jich určitě jen přejede prstem na konec, nic nečte a potvrdí.

Překvapivé možná pro spoustu lidí je, že koloběžky by neměly stát u stěn domů. Řada cestujících je tam přitom parkuje v dobré víře, že právě tam nepřekážejí.

„My jsme se zavázali SONSu (Sjednocené organizaci nevidomých a slabozrakých - pozn. red.), že budeme dbát na to, aby koloběžky nebyly umístěné u budov, protože pro ně to je vodicí linie. Oni chodí s hůlkou právě okolo budov,“ říká Ivana.

Uprostřed chodníku ale dopravní prostředky také zaclánějí. Kam s nimi tedy?

„Ideální je umístit je za přirozené překážky, to znamená za různé stožáry, odpadkové koše, citylighty. Před ně, za ně,“ vysvětluje patrolerka.

Nová pravidla

Po řadě stížností na koloběžky magistrát začátkem října oznámil, že plánuje vypovědět memorandum o spolupráci se společností Lime. To uzavřelo minulé vedení města, tomu současnému se podmínky zdají příliš mírné.

„Vedli jsme se společností Lime mnoho jednání, kde jsme jasně říkali, že společnost musí přijímat zodpovědnost za to, co jejich zákazníci s koloběžkami dělají. Navzdory tomu stále řešíme, že před koloběžkami musí lidé na chodnících uskakovat a zaparkované koloběžky zase brání průchodu,“ sdělil náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě). 

A v pondělí radní oznámili, že memorandum skutečně vypovědí. Neznamená to zákaz služby ani její omezení, ale město tak získá možnost pravidla pro vozítka zpřísnit. Až když se dohoda nepodaří, koloběžky zakáže.

„Pokud se tyto situace pořád opakují, nezbývá nám než zavést nová pravidla. První podmínka, kterou budu požadovat, je povinné pojištění odpovědnosti, aby byl při incidentu zraněný okamžitě odškodněn. Trvat budu také na homologaci koloběžek, aby byly způsobilé pro jízdu na silnici, a chci jasně vyřešit i podmínky pro parkování koloběžek,“ dodal Scheinherr.

Podle provozního manažera Lime Ondřeje Širokého firma navrhne novou dohodu.

„Za rok provozování služby jsme získali mnoho zkušeností a na jejich základě již připravujeme koncept nové dohody s městem, která zahrne veškeré nezbytné požadavky na zlepšení aktuální situace v Praze a dá jasná pravidla pro bezproblémové fungování služeb v oblasti mikromobility ve městě,“ slíbil Široký.

V reakci na pondělní krok rady například konstatoval, že provozovatel chce nasadit robustnější typ koloběžky, který by měl odolat i hrbolaté pražské dlažbě.

Autor:
zpět na článek