V obou případech bude zdražení nižší, pokud si cestující jízdenku koupí přes aplikaci Lítačka. Za třicet minut zaplatí 36 korun, za devadesátiminutovou jízdenku jen 46 korun. Vedle toho podraží také jízdenky na 24 a 72 hodin. Celodenní, která zatím stojí 120 korun, od ledna vyjde na 140 přes Lítačku a na 150 jako papírový lístek. V případě třídenní dojde ke zdražení z 330 jen o deset korun, potažmo dvacet korun.
Nejvýraznější zdražení čeká takzvaný Letištní expres, označený na informačních tabulích jako AE. Místo stokoruny cestující na trase hlavní nádraží – letiště zaplatí dvojnásobek.
Zvýšení cen na městské radě navrhla koalice SPOLU. Své hlasy přidali i členové za STAN. Zároveň s tím rada vzala na vědomí změnu tarifů ve Středočeském kraji, kde od Nového roku plošně podraží fyzické jízdenky o 30 procent a elektronické o 20 procent.
Ceny kuponů zůstávají
„Cena ročních, čtvrtletních a měsíčních kuponů pro Pražany zůstává beze změny. Úprava se týká jednorázových jízdenek, které využívají spíše turisté. Pirátské projevy populismu vzhledem k blížícím se volbám chápu, ale je ostudné, že jim dávají přednost před odpovědným krokem, který Praha potřebuje, aby si mohla do budoucna udržet světovou kvalitu a dostupnost veřejné dopravy,“ říká předseda zastupitelského klubu SPOLU a starosta Prahy 9 Tomáš Portlík (ODS).
Známe nově schválené ceny jízdného MHD v Praze od 1. ledna 2026. Podrobnosti připravujeme. pic.twitter.com/RFEoUtp3hW
— PID (@PIDoficialni) August 18, 2025
Za loňský rok dopravní podnik utržil na jízdném asi čtyři miliardy korun. Zhruba 44 procent z toho pocházelo právě z jednorázových jízdenek. Podle radního pro finance Zdeňka Kovaříka (ODS) by opatření mělo přinést ročně až čtvrt miliardy navíc. Skutečný přínos ale bude záležet na tom, kolik lidí po zdražení přejde na časový kupon.
Proti návrhu byli Piráti. Jednorázové jízdné bude podle nich tímto krokem dražší než náklady města na samotnou jízdu.
„Hlasovali jsme proti zdražení jednorázových jízdenek MHD v Praze nad jejich náklady, které dnes prosadilo SPOLU a STAN. Ty porovnávají cenu jízdného se zahraničními příklady – třeba s Německem. O německé ceně jízdenek se můžeme bavit, až tady budeme mít německé platy,“ sděluje náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti).
Dražší náklady Hřib dovozuje z toho, že provoz MHD v Praze ročně vyjde na 25 miliard korun a pasažéři za loňský rok „vykonali“ 1,2 miliardy jízd. „Jedna jízda tak město stojí zaokrouhleně dvacet korun a přestupní čtyřicet,“ vypočítává náměstek. Tento příklad nicméně dále ukazuje, jak moc dotovaný a levný je roční kupon za 3 650 korun, se kterým tak cestující jezdí za desetikorunu denně.
Spory o MHD. Středočeši čekají na schválení tarifu od Prahy, ta sama řeší zdražení![]() |
Pro pokrytí skutečných nákladů by držitel ročního kuponu musel například jezdit MHD buď jen každý druhý den, nebo by se cena musela zdvojnásobit – a i tak by mohl jezdit jen jednou denně.
Na potřebu zdražení časových kuponů, které už roky rozděluje koalici, upozorňuje bývalý náměstek pro dopravu a předseda Prahy sobě Adam Scheinherr. Zdražení jednorázových jízdenek podle něj zdaleka nestačí.
„Koalice ODS a Pirátů se ani po letech debat nedokázala dohodnout na systémovém řešení jízdného. Místo toho jen lepí drobné úpravy, které Praze nepomůžou. Je to ukázka neschopnosti udělat rozhodnutí, která jsou zodpovědná a dlouhodobá. Myslet si, že malé zdražení jednorázových jízdenek problém vyřeší, je jako zalepit otevřenou zlomeninu náplastí,“ komentuje Scheinherr s tím, že dnešní předplatné kupony MHD jsou levnější, než byly před čtvrt stoletím.
Motivace pro nákup kuponu
Zdražení nevadí opozičnímu hnutí ANO. Důvodem je podle šéfa pražské buňky Ondřeje Prokopa fakt, že zvýšení cen prakticky nedopadne na Pražany, protože mají většinou časové kupony. A ty, kteří ho ještě nemají, to motivuje k jeho koupi, a tedy i k pravidelnějšímu využívání MHD místo aut.
Je podle vás zdražení jízdného v Praze a regionu dostatečné?
Zdražení kuponů ale hnutí odmítá. Nakonec právě za primátorky Adriany Krnáčové (ANO) se cena ročního předplatného snížila z 4 750 na 3 650. Stalo se tak v době, kdy byl náměstkem pro dopravu sociální demokrat Petr Dolínek.
