Kraj čeká třaskavé jednání, chce razantně zdražit jízdné ve vlacích i autobusech

  12:08,  aktualizováno  12:08
Výbušné téma zdražování jízdného ve středních Čechách budou za týden projednávat krajští zastupitelé. Hejtmanství vedené koalicí STAN a SPOLU totiž plánuje zvýšit od začátku příštího roku cenu papírových jízdenek o 30 procent a elektronické jízdné o 20 procent, což má motivovat cestující k využívání digitálních nákupů a tím efektivnějšímu odbavení.
Autobusová zastávka

ilustrační snímek | foto: Jan Zvolánek, iDNES.cz

Současně se sníží a zjednoduší počet tarifních pásem přímo na území metropole na tři. Také v nich ale dojde k nárůstu cen jednorázového jízdného.

Například cena za třicetiminutovou jízdenku pro tři tarifní pásma se v papírové podobě zvýší z 30 korun na 39 korun, v aplikaci Pražské integrované dopravy PID Lítačka bude stát 36 korun. Nejkratší jízdné pro dvě pásma vzroste z 20 na 26 korun u papírové a na 24 korun u elektronické jízdenky.

Kraj návrh změn všech tarifů připravil ve spolupráci s hlavním městem Prahou, které je partnerem v systému PID. Úpravy musí ještě projednat pražští radní, a to nejpozději do letošního září.

„Máme jejich předběžný souhlas,“ uvedl k tomu středočeský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký (STAN).

Nové vlaky a víc autobusů zaplatí cestující. Jízdné v okolí Prahy může až zdvojnásobit

Podle Boreckého je bez úprav tarifů PID systém veřejné dopravy z dlouhodobého hlediska neudržitelný.

„Náklady v této oblasti podle odhadů letos i v příštím roce vzrostou zhruba o půl miliardy korun. V posledních čtyřech letech vzrostly náklady na zajištění dopravní obslužnosti téměř o třicet procent. Současný tarif už tuto realitu neodráží. Pokud chceme nadále obnovovat vozidla, zavádět bezemisní technologie a rozvíjet infrastrukturu, musíme přistoupit k úpravě jízdného, byť za tento krok pochvalu nesklidíme. Jiným řešením je jinak omezení dopravní obslužnosti nebo zadlužování kraje,“ konstatoval Borecký s tím, že zvýšení jízdného přinese do systému přibližně 375 milionů korun ročně.

„Máme dlouhodobý cíl padesátiprocentního krytí nákladů z jízdného, z něhož jsou nyní příjmy 2,72 miliardy korun ročně. Na celkovém systému financování veřejné dopravy se ale tyto příjmy podílejí zhruba jen třiceti procenty, zbývající část je kryta z veřejných rozpočtů kraje a měst a obcí zapojených do systému,“ dodal radní.

Jezdí dlouho a dráž, navíc z dotací. Nové mezikrajské linky busů dráždí dopravce

Výdaje Středočeského kraje na dopravní obslužnost dosáhnou v příštím roce 5,2 miliardy korun, což představuje meziroční nárůst o více než 13 procent.

Do budoucna nejde o poslední změny tarifů veřejné dopravy ve středních Čechách. Vedení kraje plánuje jejich postupné zdražování a valorizaci v dalších letech ve zhruba dvouletých intervalech, podobně jako je tomu u státních železničních tarifů.

Opoziční strany a hnutí ve středočeském zastupitelstvu už dříve vyjádřily se záměrem svůj nesouhlas. Naopak požadují vrácení jízdného pro děti, studenty a seniory zdarma, jak tomu bylo ve Středočeském kraji před rokem 2021. Výhrady k celému systému financování veřejné dopravy v kraji má také jeho největší město – Kladno, které do něj odmítá přispívat 12 milionů korun ročně.

Dražší a nepřehledné, zlobí Středočechy nové jízdné. Musí si hlídat i čas

S krajem vede dlouhodobý právní spor, který zatím bez konkrétního výsledku řeší Nejvyšší správní soud. Podle náměstka ředitele Integrované dopravy Středočeského kraje (IDSK) Andreje Hofmana ale bude konečný dopad změn na cestující směřující z kraje do metropole a opačným směrem nižší, neboť na území Prahy dojde ke zmíněnému snížení stávajícího počtu tarifních pásem o jedno. V některých ojedinělých případech může cestujícím jízdné do metropole a opačným směrem výjimečně i zlevnit.

Dalšími změnami ve veřejné dopravě ve Středočeském kraji jsou například zavedení zvýhodněného skupinového jízdného nebo nastupování všemi dveřmi do autobusů na většinu příměstských autobusových linek vyjíždějících z Prahy do regionu a naopak.

Novinka má platit od začátku letošního srpna, bude se týkat celkem 110 linek včetně nočních spojů. Kraj chystá ceníky stání na parkovištích P+R a cyklověžích v okolí metropole, kdy cestující, kteří mají zakoupený kupon PID budou mít parkování výhodnější.