„Přístřešky nad vstupy do metra na Jiřáku jsou pryč a už se nevrátí,“ oznámil na svém Facebooku místostarosta Prahy 3 Ondřej Rut (Zelení).
Redakci iDNES řekl, že architekti rekonstrukce náměstí s přístřešky nepočítali a nevěnovali jim pozornost. DPP se spolu s tehdejším náměstkem primátora pro oblast dopravy Adamem Scheinherrem na konci roku 2021 obrátili na radní Prahy 3 s tím, že by chtěli odstranění přístřešků přehodnotit.
Na 10 měsíců se zavírá stanice metra Jiřího z Poděbrad, opravy čekají i náměstí![]() |
Jedním z argumentů byla například nutnost údržby schodiště i eskalátorů, na které bude pršet a sněžit. „Zajistit okamžitý a účinný úklid sněhu a námrazy je prakticky nemožné a bezpečnost při vstupu do metra tak bude snížená,“ vysvětlil místostarosta.
Estetika veřejného prostoru
Radní Prahy 3 se v únoru 2022 proto usnesli na tom, že přístřešky chtějí ponechat. Proti se ale postavil Institut pro rozvoj hlavního města Prahy (IPR), náměstek primátora pro oblast územního a strategického rozvoje Petr Hlaváček (STAN) i samotní architekti rekonstrukce.
Ti se podle Ruta účastnili neformálních diskuzí s DPP, na kterých se však na ponechání přístřešků nedohodli. Situace tedy „vyšuměla“ s tím, že DPP nedostal pokyn přístřešky ponechat. Postupoval přitom v souladu s původní soutěžní projektovou dokumentací, podle které přístřešky nad vstupy do vestibulu stanice být nemají.
Tramvaje se na Malou Stranu vrátí o týden dřív, opravy urychlilo teplé počasí![]() |
„Při projednávání jsme předkládali ekonomický rozbor DPP tří variant: zachování s repasí, zachování s novými eskalátory nebo demolice a nové přístřešky. DPP vždy preferoval a podporoval investičně i provozně nejekonomičtější variantu, to jest zachování přístřešků na Jiřího z Poděbrad. Bohužel jejich zachování se nepodařilo prosadit,“ řekla redakci iDNES mluvčí DPP Aneta Řehková.
Rut rozhodnutí vysvětluje „estetikou veřejného prostoru“. „Podle mého soudu ošklivě převálcovala zájmy pěších a cestujících veřejnou dopravou a přehlédla dopady na životní prostředí,“ sdělil místostarosta.
Zvýšené výdaje na údržbu
Dodal, že stanice bude mít větší energetickou spotřebu, na temperování eskalátoru v zimním období bude totiž potřeba elektřina. Úsporná stanice nebude ani z ekologického hlediska.
Druhá etapa oprav Barrandovského mostu zabere tři měsíce, značně omezí dopravu![]() |
Zvýšené náklady na provoz vstupu do stanice redakci iDNES potvrdila i Řehková. „Představují např. vytápění eskalátorů, do kterých bude pršet či v zimním období sněžit. Dále jsou to náklady za častější revize a opravy, za úklidy vody či sněhu ze schodů, respektive vestibulu, kam v případě přívalových dešťů může zatéct, a s tím související další práce a sanace,“ sdělila.
„Jsou to obecně víceméně obdobné náklady pro všechny vestibuly stanic metra bez přístřešků. Nicméně chápeme, že na mnoha místech jejich vybudování není z mnoha důvodů možné,“ dodala.
Smíchovské nádraží se promění, Správa železnic už získala stavební povolení![]() |
Rekonstrukce původních přístřešků podle starosty byla investičně nejúspornější varianta, podle DPP by se jednalo o celkovou úsporu cca 17 milionů korun.
„Abych nebyl za hnidopicha, musím poděkovat městu i DPP za miliardové investice, které sem právě směřují, stanice metra potřebovala bezbariérový přístup a rekonstrukci už hodně dlouho, bude to obrovské zlepšení,“ ocenil na závěr Rut.
Náměstí Jiřího z Poděbrad čeká rekonstrukce, oblíbená fontána zůstane![]() |
Stanice metra na lince A Jiřího z Poděbrad se uzavřela letos v lednu, a to zhruba na deset měsíců. Vlaky jí pouze projíždí. Otevření se plánuje až na přelomu října a listopadu, zhruba ve stejném období by měla začít i dlouho slibovaná revitalizace náměstí Jiřího z Poděbrad. Oprava čeká tramvajové zastávky a náměstí má získat novou podobu.