iDNES.cz

Praha chce být jako západní metropole. Na mobiliáři však tratí

  15:24
Praha tratí na stávající smlouvě na provoz přístřešků MHD. Oproti srovnatelným evropským metropolím dostává od společnosti JCDecaux zlomek toho, co inkasují v Berlíně nebo Curychu. Vyplývá to z analýzy poradenské společnosti PwC, JCDecaux dokument zpochybnila a smlouvu označuje za výhodnou.

ilustrační snímek | foto: Pro lepší město

Na pražském magistrátě pokračují přípravy na vypsání tendru, který má vybrat nového provozovatele tramvajových stanic, vitrín či stojanů na kola. Město si v rámci nich nechalo od poradenské společnosti PricewaterhouseCoopers (PwC) vypracovat analýzu, která porovnává obdobné smlouvy v devíti evropských metropolích, mimo jiné v Berlíně, Paříži, Curychu, Londýně či Barceloně.

Radnice podepsala stávající smlouvu s francouzskou společností JCDecaux v roce 1994 a její platnost končí v roce 2021. Z dokumentu PwC, který má redakce iDNES.cz k dispozici, vyplývá, že půl milionu eur (necelých 13 milionů korun) představuje jen zlomek toho, co za obdobné služby dostávají jiné evropské metropole. V průměru to činí pouhých 2,8 procenta.

Nejlépe je na tom Paříž s více jak 43 miliony eur. Při přepočtu na obyvatele je Praha na jedné dvacetině průměru srovnávaných měst, ten činí 8,5 milionu eur (v přepočtu 220 milionů korun).

Studie, kterou samotná společnost PwC v úvodu označuje za neúplnou, čerpala z veřejně dostupných dat. Firma v ní porovnávala Prahu s městy se srovnatelným HDP metropolitní oblasti na jednoho obyvatele. Ve všech těchto městech soukromé firmy včetně JCDecaux provozují městský mobiliář výměnou za možnost na něm umisťovat reklamní plochy. V Praze se jedná o asi 900 přístřešků a 2 500 reklamních ploch. Podle záměru minulé rady by jich nový provozovatel měl pořídit 2 230. 

Praha chce být jako zbytek Evropy

Zpravodajský portál iDNES.cz již v červnu letošního roku informoval o tom, že město chce nevýhodný nešvar napravit a vypíše na dané služby nové koncesní řízení. Podle radního Jana Chabra (TOP 09) k tomu dojde již letos a délka kontraktu by měla být 20 let, což představuje evropský průměr. 

Praha chystá tendr na provoz zastávek MHD. Chce se zbavit letité smlouvy

Na radu města a zastupitelstvo půjde podle něj zadání již v září. Podle zastupitele Viktora Mahrika (Piráti), který je členem přípravné komise, pro finalizaci zadání stále chybí řada podkladů, například zhodnocení toho, kolik reklamy bude možné na přístřešcích provozovatel umístit. „Myslím si, že jestli pan radní Chabr říká, že to v září půjde na radu, tak že je optimista,“ uvedl.

Neprodloužení smlouvy z JCDecaux za minulého volebního období iniciovalo hnutí ANO. „V podstatě vše připravila už předchozí koalice, tak mě trochu zaráží, proč se to celé tak vleče,“ řekl ČTK zástupce hnutí v komisi Jan Říčař. Ocenil, že místa získala i opozice, protože je podle něj důležitá kontrolní úloha. 

„Piráti a JCDecaux mají velmi nadstandardní vztahy a jeden z vysoce postavených manažerů kandidoval za Piráty v komunálních volbách. Později se ukázalo, že právě Piráti dostávali až 75 procent slevy v kampani, což kritizovala i Transparency International,“ uvedl Říčař. O kauze technického ředitele společnosti Tomáše Tenzera a jeho navázanosti na Piráty psal iDNES.cz již v březnu. JCDecaux i Piráti tuto provázanost zpochybnili.

Smlouva z devadesátých let

Francouzská firma se ke zmíněné analýze ostře ohradila. Podle ní se jedná o „nehotový paskvil, jenž vznikl pouze na základě hledání nerelevantních dat na internetu“. „Studie PwC vůbec nebere v úvahu žádné jiné údaje, než výnos z reklamy. Do své analýzy záměrně vybírá města, kde nebylo nutné do mobiliáře investovat,“ řekl iDNES.cz mediální zástupce JCDecaux Jiří Chvojka. Dodal, že v pořádku je i délka kontraktu, protože soukromé společnosti musí umořit vstupní investice. Smlouva s městem je podle něj výhodná.

Manažer JCDecaux ladil noty s politikem ODS. Firma mu platila statisíce

O standardní smlouvu se nicméně nejedná ani z pohledu ředitele reklamní agentury WMC Grey Tomáše Vondráčka. „Procento je nízké a odpovídá nehoráznému zlatokopectví doby devadesátých let, kdy Praha kontrakt podepisovala,“ řekl redakci. Tehdejší vedení města bylo podle něj při podepisování smlouvy nezkušené, zatímco mezinárodní gigant JCDecaux využila svých dlouhodobých zkušeností z branže. 

Společnost JCDecaux čelí v Praze kritice i kvůli další smlouvě. Její dceřinná společnost Rencar se soudí s městem o platnosti smlouvy na reklamu v metru a dopravních prostředcích z roku 1997. I ta je podle současné opozice i dopravního podniku nevýhodná. Francouzská firma měla problémy i v zahraničí. Její majitel Jean-Claude Decaux byl ve Francii usvědčen v kopučním skandálu s politikem. Odnesl si podmínku a musel zaplatit statisícovou pokutu.

zpět na článek