Začala poslední etapa rekonstrukce Fantovy budovy, odhalí původní secesní strop

  12:48,  aktualizováno  12:48
Zásadní proměnou projdou další prostory Fantovy budovy na pražském Hlavním nádraží. Začíná totiž druhá a finální etapa rekonstrukce, která skvostu železniční secesní architektury v jeho jižním křídle vrátí někdejší lesk. Náklady přesahují podle Správy železnic (SŽ) 666 milionů korun, hotovo bude do tří let. Přestavbu ve čtvrtek dopoledne představilo vedení ministerstva dopravy a SŽ.

Stavba je rozdělena na tři fáze, hlavním omezením pro pasažéry bude uzavření původní příjezdové haly. Tu stavební čety uzavřou během bouracích prací.

Pasažéři, kteří vstoupí za přibližně dva roky do někdejší příjezdové haly stanice od rušné magistrály, budou překvapeni. Z nyní zašlé a chátrající haly zmizí šest sloupů a strop, tedy dodatečné vestavby z 50. let.

Na brunch i šampaňské. V nádražní Fantově budově otevřeli opravenou kavárnu

„Lidé tak uvidí původní vysoký secesní strop v jeho plné kráse. Vše proběhne pod dohledem památkářů. Se současným podchodem od Fantovy budovy k nástupištím prostory spojí prosklený velkokapacitní výtah. Vznikne zde i nová, dvoupatrová restaurace,“ představil zásadní změny Petr Hofhanzl ze .

Secesní lesk se vrátí také sousednímu vládnímu salonku, který po vzniku stanice v 19. století sloužil nejprve českému králi a císaři Františku Josefu I. „Půjde o mimořádně citlivou rekonstrukci,“ řekl Jiří Svoboda, generální ředitel SŽ.

Salonek nově poslouží coby komerční prostor. Renovace čeká také kanceláře a další staniční prostory na stovkách metrů čtverečních. Administrativní prostory dostanou po rekonstrukci nové využití, sídlit zde budou například policisté.

POZOR VLAK: Proletěli jsme překrásnou Fantovou budovou hlavního nádraží

Cestujícím v jižním křídle poslouží také nové obchody a například cukrárna. V podchodu stavaři obnoví toalety. „Opravovat nejvýznamnější secesní nádražní budovu představuje úkol opravdu unikátní,“ komentoval stavbu Martin Kupka (ODS), ministr dopravy.

Více než stoletá historická budova pražského hlavního nádraží už má zrekonstruovanou střechu a fasádu, v letech 2021 až 2023 přišly na řadu zejména kulturní sály v její severní části, které jsou unikátní ukázkou secesní architektury.

Autor: