„Hlavák“ pod pokličkou. Územní změna má Pentě pomoci stavět nad nádražím

  19:12
Miliardový projekt může proměnit další část centra metropole. Kolejiště hlavního nádraží před vinohradskými tunely přikryje platforma o rozloze trojnásobku Václavského náměstí. Umožnila by to změna územního plánu, tento krok nyní řeší Praha 2. Pozemky vlastní České dráhy, ale území má rozvíjet společnost CR-City. V ní jsou zastoupeni manažeři Českých drah a developerské společnosti Penta.

Velká platforma. Vinohradskou ulici prodlouží podle plánů developera zastřešení kolejiště hlavního nádraží. Nové budovy by v případě, že projde změna územního plánu, měly vzniknout vpravo od současné zástavby stanice směrem k vinohradským tunelům. | foto: Jakub Cigler architekti

Zahájení diskuse o proměně území, anebo již první konkrétní kroky k budoucí výstavbě? O to podle kritiků jde v otázce posuzování dokumentu nazvaného změna Územního plánu sídelního útvaru hlavního města Prahy na kolejiště Hlavního nádraží. Ten by mělo příští týden projednat zastupitelstvo Městské části Prahy 2.

„Představení záměru proběhlo v komisi rozvoje MČ Praha 2 loni v listopadu. A to v rovině iniciace debaty. Tak se k tomu postavila i komise rozvoje Prahy 2 s tím, že diskusi vítá. Přičemž dalším krokem má být ideová urbanistická soutěž, jež by definovala případný rozsah zástavby a podobně,“ uvedl Radek Zykan (Piráti), zastupitel Prahy 2 a člen zmíněné komise rozvoje.

Penta chce stavět nad kolejemi na hlavním nádraží, spojila by Žižkov a centrum

V březnu ale podle něj přišlo překvapení. „A to s návrhem na změnu územního plánu. To už je exaktní krok v procesu výstavby neboli jde o první krok k realizaci záměru. Do března jsme vůbec neměli potuchy, že budeme do takové věci narychlo tlačeni. A to ještě zkráceným postupem,“ upozornil Zykan.

Diskuse o lukrativní zóně

Velká proměna “hlaváku“

Zastřešení kolejiště a nová zástavba
Plocha, která by prodloužila Vinohradskou ulici, bude mít přes 135 tisíc metrů čtverečních , což je trojnásobek Václavského náměstí. Stavba zastřešení je z technického a provozního hlediska podle expertů realizovatelná.

Šťastný hlavák
Dřevěná konstrukce má propojit prostor Vrchlického sadů, novou odbavovací halu a plánovanou tramvajovou zastávku. To obsahuje návrh Henning Larsen Architect.

Železniční uzel Praha
Zastávka metra D i tunely, které přivedou vysokorychlostní a regionální vlaky. I to má za cíl plán nového železničního uzlu.

Pokud podnět na změnu radnice Prahy 2 schválí na zmíněném zastupitelstvu, stane se usnesení nástrojem k tomu, aby holding, fakticky vlastněný společností Penta, získal dominantní vliv na další obrovské území v centru Prahy.

„Chceme transparentní postup, to je pro nás zásadní věc. Aby magistrát i Praha 2 měly možnost prosazovat svůj názor. I podnět na pořízení změny územního plánu by měl být dnes akceptován jen za situace, když je také jasně artikulovaný veřejný zájem,“ dodal k tomu Zykan.

Kritici uvádějí, že změna rozhodnutí znamená privatizaci veřejného prostoru. Rozhodnuto však zatím ještě není. „Praha bude do případného procesu vstupovat při nutné změně územního plánu. Jedná se o významné území, které by se mělo rozvíjet s jasně definovaným veřejným zájmem,“ uvedl již dříve Petr Hlaváček (STAN), náměstek primátora pro územní rozvoj.

S územím existují velké plány, o konkrétních krocích k výstavbě se ale ještě prý hovořit nedá. „Nám jde o to, aby se o tomto území začalo regulérně debatovat a sladily se všechny plány, které jsou s touto lokalitou spojené. Zdaleka to totiž není jen o tom, že bychom zde chtěli něco postavit,“ vysvětlil Martin Lánský, mluvčí společnosti Penta Real Estate. V této lokalitě má totiž vést další linka metra, pasažéry sem za několik let přivedou též nové tunely pro regionální vlaky.

Plánovači nyní řeší i přestavbu odbavovací haly hlavního nádraží, vedení tramvajové tratě okolo stanice od Václavského náměstí, renovaci Vrchlického sadů či zklidnění magistrály. „Jde ve všech případech o velké miliardové stavby a je potřeba, aby se všechny zainteresované strany o tom spolu začaly bavit a nezapomnělo se na nic podstatného. Jedná se o velké peníze, jednání je proto důležité i pro město,“ dodal Lánský.

Debaty o prodloužení Vinohradské ulice směrem nad areál hlavního nádraží odborníci vedou více než tři desítky let. „Záměr Penty byl Správě železnic (SŽ) představen, mělo by se jednat o platformu překrývající nástupiště 5 až 7,“ uvedl před časem mluvčí SŽ Dušan Gavenda.

Centrum v barvách Penty

Nejedná se o jedinou novinku poblíž hlavního nádraží, která budí rozruch. Dánské studio Henning Larsen Architects loni na konci roku představilo v soutěžním dialogu svůj vítězný návrh zvaný Štastný Hlavák. Ten však narazil otázku památkové ochrany komplexu hlavního nádraží. Projekt se ještě bude měnit.

Pražské hlavní nádraží dostane obří pergolu. Jako v Dubaji, nechápou kritici

Developer významně mění střed hlavního města. Penta Real Estate koupila nedávno firmu Rextim Holding, mateřskou společnost firmy ČSAD Praha Holding. Získala tím pozemky autobusového nádraží Florenc v Praze 1 a 8. V jejích barvách vznikl také objekt v ulici Na Florenci u Masarykova nádraží. I s výstavbou Masaryk Centre měli ochranáři památek problémy. A mimo jiné v této oblasti společnost představila také plány na přestavbu budovy někdejší pošty v Hybernské ulici.

Autor: