Připravovaná celopražská smlouva sjednotí využívání sdílených elektrokoloběžek

  11:32
Sdílené elektrokoloběžky jsou v Praze předmětem politických diskusí od doby, kdy se poprvé objevily. Do dneška totiž neexistuje ucelené řešení toho, jak by měly sdílené koloběžky fungovat, které by bylo platné pro celou Prahu.

Sdílené koloběžky jsou v ulicích Prahy nezanedbatelným problémem. | foto: Městská policie hl. m. Prahy (Facebook)

Nyní se to mění a do konce roku by měla být hotová dohoda s pravidly, která budou platit na celém území metropole s dodatky pro jednotlivé městské části. Teď dohodu posuzují radnice i majitelé sdílených koloběžek.

„Účelem budoucí smlouvy s provozovateli je dát sdíleným zejména koloběžkám jasná pravidla,“ vysvětluje Barbora Lišková, mluvčí Technické správy komunikace (TSK), která smlouvu připravuje. „Cílem je navázání smluvního vztahu s provozovateli koloběžek, nastavení striktních pravidel pro provozování a parkování jednotně pro celé město a zejména stanovení sankce za porušení těchto pravidel,“ říká náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti).

Stanovit jednotná pravidla

„Byli bychom rádi, kdyby centrální smlouva zahrnovala obdobná pravidla jako u nás v Praze 2. Tedy minimálně vymezení parkovacích míst a nastavení kontrolního mechanismu, kdy v případě zjištěných nedostatků budou kola či koloběžky odtaženy na náklad bikesharingové společnosti. Za důležité považuji také zpoplatnění užívání veřejného prostoru a regulaci počtu sdílených kol a elektrokoloběžek,“ sděluje požadavky druhé městské části tamní radní pro dopravu Tomáš Halva (TOP 09). Dále by chtěli v Praze 2 omezit vjezd koloběžek do vybraných lokalit a určit jejich maximální povolenou rychlost.

Radní Prahy 1 by chtěl z centra vymýtit elektrokoloběžky, navrhne referendum

Praha 7 řeší především přeplňování některých parkovišť a usiluje o omezení kapacity spotů podle velikosti. „Budeme chtít, aby provozovatelé zajistili technické řešení, které by jim umožňovalo spoty optimálně sdílet a předcházet jejich zahlcování. V principu souhlasíme s připravovaným zpoplatněním po vzoru jiných evropských metropolí, ale je třeba, aby magistrát vyřešil dělení vybraných peněz mezi městské části,“ tvrdí místostarosta pro dopravu Prahy 7 Pavel Zelenka (Praha sobě).

Elektrokoloběžky v Praze

Podle dat společnosti Bolt tvoří 74 % uživatelů elektrokoloběžek obyvatelé Prahy. Zbývajících 26 % jsou čeští a zahraniční návštěvníci. Společnost Lime uvádí 60 % pražských jezdců. Zatímco v roce 2018 potvrdili strážníci 758 přestupků s koloběžkami, minulý rok se jejich počet vyšplhal na 16 tisíc. V rámci čtyřdenních pravidelných dopravně bezpečnostních akcí v říjnu strážníci odhalili 719 přestupků a rozdali 141 pokut za 46 700 korun.

Průzkum v metropoli

40 % Pražanů se kvůli koloběžkám necítí bezpečně 50 % respondentů by sdílené koloběžky zakázalo
60 % obyvatel metropole má dojem, že se nehodovost od zavedení sdílených prostředků zvýšila

Zdroj: Průzkum Urban Road Safety Index 2023 společnosti Cyclomedia

Nový systém na jedničce

„Centrální smlouva přinese ještě větší páku na provozovatele. Opravdu zde musí viset onen Damoklův meč, aby bylo naprosto jasno, že někteří mohou skončit ze dne na den. A konečně bude jejich provoz zpoplatněn, a tudíž ukončeno bezplatné zneužívání veřejného prostoru,“ komentuje potenciální přínos dohody Vojtěch Ryvola (ANO), radní pro dopravu na Praze 1.

První městská část od 1. září zavedla svá pravidla. Stanoviště elektrokoloběžek přesunula z chodníků na místa před přechody pro lepší bezpečnost chodců, omezila maximální rychlost na 25 km/h přes den a 20 km/h v noci a přikázala označit koloběžky viditelným upozorněním o zákazu jízdy po chodnících.

„Podle mého úsudku zavedená pravidla fungují. Samozřejmě se vždy najde pár lidí bez rozumu, kteří musí zaparkovat kdekoliv a okamžitá pokuta je netrápí. Nebo je baví srážet zaparkované koloběžky z důvodu vlastního poveselení. Ale to, že někdo porazí v noci pár popelnic nás ještě neopravňuje k zákazu popelnic jako takových,“ komentuje Ryvola.

Zpoplatnění provozovatelům

„V tuto chvíli by bylo předčasné hovořit o cenových detailech, nicméně určitě chceme užívání veřejného prostoru pro provozovatele koloběžek zpoplatnit,“ poukazuje Hřib. Pokud se nepodaří přimět provozovatele sdílených koloběžek k dodržování pravidel města, bude podle Hřiba na stole i varianta plošného zákazu, ke kterému došlo například v Paříži nebo na Maltě.

Dobříš má problém s cyklisty na chodníku, na něm přitom můžou jet pouze děti

Provozovatelé sdílených elektrokoloběžek jednotnou smlouvu vítají a za stěžejní bod považují dostatečnou hustotu parkovacích míst.

„Jen pokud je síť dostatečně hustá, může mikromobilita fungovat tak, jak má a může ulehčit městské dopravě,“ prohlašuje manažer společnosti Bolt Peter Mesarč.

„Zpoplatnění se nebráníme a věříme, že bude nastaveno poměrově vůči ostatním sdíleným prostředkům a vybrané prostředky se budou reinvestovat do budování lepší infrastruktury,“ podotýká k připravované dohodě manažer společnosti Lime Václav Petr. Je stále otázkou, zda bude zpoplatnění za stroj nebo metry čtvereční. „Za důležitou považuji také flexibilitu placení. Podíváme se, kdy jsme měli aktivních sto koloběžek, a částka se bude odvíjet měsíc od měsíce. Ale to záleží na další domluvě se všemi zainteresovanými,“ dodává Petr.

30. srpna 2022

Autor: