iDNES.cz

Do pražského provozu zamířil nový elektrobus, v únoru vyjedou další

  13:08,  aktualizováno  14:20
V Praze dnes začal jezdit první elektrobus od společnosti Škoda Electric. V dopravním podniku před tím prošel testováním. První cesta nového elektrobusu vedla po zkrácené trase linky číslo 213. Elektrobusů by do konce února mělo v Praze jezdit celkem čtrnáct.

„Jsem rád, že jsme náš dlouhodobý projekt dovedli do cíle. Elektrobusy přinášejí nejen komfort pro cestující, ale také snižují ekologickou zátěž pro rezidenty. S financováním nám pomohly evropské dotace. Do konce února by na pražských silnicích mělo jezdit čtrnáct elektrobusů,“ uvedl pražský radní pro dopravu Adam Scheinherr.

Nové elektrobusy podle něj budou zajišťovat provoz na třech linkách MHD. „Jízda elektrobusem je tišší a plynulejší. Nabízí více míst k sezení, protože baterie jsou umístěny na střeše,“ dodal Scheinherr.

Generální ředitel dopravního podniku Petr Witowský dodal, že v pracovní dny bude elektrobus obsluhovat linku 213 ze zastávky Želivského a linku 

154 ze zastávky Strašnická. O víkendech bude jezdit i na lince 124, která rovněž končí na obratišti Želivského.

Modernizace pražské dopravy by ale koupí čtrnácti elektrobusů končit neměla. „Jsem rád, že jsem u ostrého startu pražské elektromobility. Dopravní podnik už udělal dva nesmělé pokusy, tehdy se ale autobusy pro naše potřeby neosvědčily. Elektromobilita ale od té doby udělala velký pokrok,“ sdělil generální ředitel pražského dopravního podniku Petr Witowski.

Dopravní podnik by rád během následujících tří let koupil a uvedl do provozu dalších 100 elektrobusů a také 70 trolejbusů. 

Testovalo se dobíjení

Před uvedením do provozu se muselo testovat dobíjení. „Potřebovali jsme jej s předstihem vyzkoušet na nabíjecí trolejové infrastruktuře, kterou jsme postavili na Strašnické a Želivského, respektive v samotné garáži Vršovice a také realizovat prvotní školení na základní obsluhu a údržbu,“ vysvětlila na Facebooku dopravního podniku mluvčí Řehková.

Po dokončení homologace elektrobus převzal dopravní podnik a po polepení všemi piktogramy jej přihlásil do registru. 

Vozy mají celovozovou klimatizaci a dokážou přepravit 69 lidí. Podle výrobce Škoda Electric je jejich dojezd 100 kilometrů.

„Jedná se o nové dvanáctimetrové plně nízkopodlažní vozy s komfortní výbavou – například celovozovou klimatizací, pohodlnými sedadly, sofistikovaným informačním systémem a pokročilým energetickým managementem celé flotily vozidel,“ řekl již dříve o elektrobusech předseda představenstva a prezident skupiny Škoda Transportation Petr Brzezina.

Od dosud provozovaných elektrobusů se liší tím, že topení a klimatizace fungují čistě na akumulátory. Vozy navíc neprodukují emise oxidu uhličitého a dalších škodlivých látek. Jejich využitím tak Praha přispěje k čistějšímu ovzduší.

Autor:
zpět na článek