iDNES.cz

Tramvajovou trať na Václaváku začnou stavět v červnu. Hotová bude za tři roky

  13:06,  aktualizováno  15:14
Celkem 2,5 miliardy letos investuje Praha do rozvoje a oprav tramvajových sítí, řekl na tiskové konferenci náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib. Město postaví například novou vozovnu v Hloubětíně, opraví trať na Dukelských hrdinů a v ulici Dlážděná. Začne také výstavba nové tramvajové trati v horní polovině Václavského náměstí, která začne letos 29. června a potrvá tři roky.

Praha se chystá vydat „jízdní řád dopravních investic“, který zahrnuje dopravní plánované výdaje v letech 2025–2030. Do něj patří nejen investice do MHD, ale i ostatní typy dopravy, včetně pěší.

Praha rozjíždí projekty za miliardy: dopravní terminály i „Václavák“ s tramvajemi

Podle Hřiba patří mezi nejdůležitější investice například výstavba tramvajové trati na Václavském náměstí, oprava trati v ulici Dukelských hrdinů nebo výstavba vozovny v Hloubětíně. Letos hlavní metropole vydá na tyto a další projekty celkem 2,5 miliardy korun.

Kvůli stavbě tramvajové trati na Václaváku od 29. června nepojedou tramvaje mezi Vodičkovou a Jindřišskou ulicí, a to až do 30. září.

Náklady na vybudování trati od Národního muzea doprostřed náměstí vyjdou na 1,24 miliardy Kč. Jako první vznikne odbočka a napojení ze současné tramvajové trati a práce budou postupovat směrem k muzeu. Auta budou po dobu výstavby jezdit obousměrně v jedné polovině Václavského náměstí.

Dopravní podnik (DPP) nejprve opraví trať ve Vodičkově mezi náměstím a Palackého ulicí a zároveň dělníci opraví stropní desku stanice metra A Můstek, která se nachází pod kolejemi. Poté vybudují výhybky a odbočku z nynější trati směrem po náměstí nahoru.

„V létě už dojde k zahájení výstavby na přeložkách inženýrských sítí na Václavském náměstí. Konkrétně výstavbě retenční nádrže na vodu, která bude v podzemí pod prostorem, kde jsou nyní (na náměstí) historické tramvaje. Později se začne připravovat oprava stropní desky metra C Muzeum,“ řekl technický ředitel DPP Jan Šurovský. Ve Vodičkově a Jindřišské ulici vzniknou blíže k náměstí provizorní obratiště. „Budeme se snažit dojet až co nejblíž k tomu staveništi,“ vysvětlil Šurovský.

Tramvajovou trať přímo náměstí bude DPP budovat od střední části náměstí směrem k Národnímu muzeu. Přesný harmonogram postupu prací bude podnik se stavební firmou ještě dolaďovat. V soutěži pak musí ještě najít firmu, která vybuduje koleje od muzea do Vinohradské a Škrétovy ulice. „Jedná se o druhou stavbu (první jsou koleje na náměstí), ale je povolená a má pravomocné stavební povolení,“ dodal Šurovský.

Přeplněné spoje MHD komplikují dopravu v Praze 4, výrazně pomůže až metro D

Při stavbě kolejí přes magistrálu by se mělo pravděpodobně postupovat tak, že zůstanou pro auta průjezdné vždy dva jízdní pruhy ze tří. I v tomto případě přesný postup prací a harmonogram teprve vznikne. Po dokončení trati tramvaje provoz aut nijak neovlivní, protože již nyní jsou v místech křížení semafory a přechody pro chodce.

První výluka začne ve středu

Již ve středu začne také oprava tramvajové trati v úseku mezi Hradčanskou a Strossmayerovým náměstím, která potrvá necelé dva týdny do 28. dubna. Oprava čeká také tramvajovou trať v Dlážděné a Havlíčkově ulici, ta započne na konci dubna. V létě se také chystají rekonstrukce tratí ve Spálené nebo Nádražní ulici a obratiště Výstaviště.

Kromě rekonstrukcí pokračuje také výstavba tramvajové trati na Pankráci, která je důležitá pro novou linku metra D, která je momentálně ve výstavbě.

Co se týče metra, během letošního roku bude pokračovat oprava stropní desky ve stanici metra Florenc a úpravou projdou také prostory vestibulu.

V létě také dojde k modernizaci zabezpečovacího zařízení v několika stanicích metra a výměně pražců na lince metra C v úseku Pražského povstání – Háje. Modernizace zabezpečovacího zařízení také čeká stanice v centru metropole na lince A.

Během února a března už DPP opravil tramvajovou trať na Hlávkově mostě. Dělníci tam demontovali a vyměnili asfaltový povrch a panely, na kterých jsou koleje umístěné. Došlo také k výměně kolejnic a výhybkových systémů, které byly na konci své životnosti.

Autoři: ,
zpět na článek