iDNES.cz

VIDEO: Z Plzně do Prahy bez zádrhelu. Obří tahač v noci přivezl první novou tramvaj

  10:52
Do hlavní města v noci na dnešek už dorazila z plzeňské továrny první tramvaj zcela nového typu. Kolem půlnoci ji obří tahač dopravil do Ústředních dílen DPP v Hostivaři. Tramvaje Škoda ForCity Plus 52T pro dopravní podnik vyrábí Škoda Group. I s první dovezenou by jich měl výrobce letos dodat dvacet.

Noční přeprava byla zcela bez komplikací. „Vše šlapalo jak švýcarské hodinky a tramvaj byla na svém místě přesně dvě minuty po 11. hodině,“ informoval vedoucí odboru komunikace DPP Daniel Šabík.

Další dvacítku už si DPP závazně objednal na příští rok, přičemž celkem jich podle rámcové smlouvy může nakoupit až dvě stovky dohromady za 16,6 miliardy korun. Druhý a třetí kus by měly dorazit brzy.

Jejich největší předností je pokročilý protikolizní systém. Ten umí využívat kamery a mapy uložené v paměti, díky čemuž si tramvaj dokáže vytvářet virtuální jízdní tunel, ve kterém umí detekovat překážky s přesností na deset centimetrů. Následně varuje řidiče a aktivuje nouzovou brzdu.

Navíc je čelo vozu navržené tak, aby chodce při případné srážce nestáhla tramvaj pod sebe, ale místo toho jej odstrčila stranou.

Nová tramvaj pro Prahu při střetu odsune chodce stranou

Vedle toho budou tramvaje tiché, klimatizované a nízkopodlažní. Cestujícím by také měly vozy nabídnout větší komfort. Oproti starším modelům má 52T širší průchody mezi jednotlivými články vozu a informační obrazovky jsou přes celou šířku uličky.

Je také o zhruba půl metru delší než dosavadní nejnovější pražská tramvaj Škoda 15T. Vejít by se do ní mělo 243 lidí, míst k sezení v ní je 70.

Vizualizace interiéru nové tramvaje Škoda ForCity Plus 52T (10. ledna 2024)

V dílnách v Hostivaři bude vůz pouze kvůli testování. „Protože se jedná o zcela nový typ tramvaje, tak je potřebné ji v dalších dnech podrobit většímu množství technických zkoušek, které bude provádět DPP v součinnosti s výrobcem Škoda Group,“ popisuje Šabík.

Jinými slovy je podle něj potřebné tramvaj připravit na zahájení zkušebního provozu bez cestujících. „V neposlední řadě je potřebné seznámit s novou tramvají personál DPP, který se bude na zajišťování zkušebních jízd podílet. Jakmile výrobce obdrží od Drážního úřadu ČR povolení k zahájení zkušebního provozu tramvaje, zahájíme první část homologace vozidla,“ říká Šabík.

Až dvě stě nových tramvají pro Prahu. Budou prostornější, zabrání nehodě

Domovem nového typu tramvají ale bude teprve nedávno otevřená vozovna v Hloubětíně. Právě odsud se pak bude vypravovat na testovací jízdy potřebné pro homologaci a nakonec i nasazovat do běžného provozu.

27. ledna 2025

Autor:
zpět na článek