Motoristy kvůli opravám místy čeká stání v koloně či objížďky v místech částečných či úplných uzavírek.
„Celkem plánujeme vylepšit 119 úseků. Jednotlivé opravy budeme řešit postupně,“ říká radní pro dopravu František Petrtýl (ANO). S opravami se řidiči budou setkávat po celé jaro i léto. Podle Petrtýla zřejmě potrvají až do podzimu.
„Je třeba, abychom zachovali nějakou průjezdnost, aby se uzavírky nenakupily v jedné lokalitě. Musíme je rozprostřít rovnoměrně,“ vysvětluje radní.
Zároveň ale připomíná, že k téměř čtvrtmiliardě je třeba připočítat dalších sto milionů, které díky nedávnému rozhodnutí zastupitelů na záplatování půjdou z přebytku rozpočtu z loňského roku. Díky tomuto příspěvku by se měly práce a příprava oprav urychlit.
Plzeňská musí počkat na dálnici D5
Seznam míst, kde je náprava nezbytná, je rozdělen do čtyř oblastí. V každé jsou dvě až čtyři desítky úseků, na něž se silničáři v následujících měsících zaměří.
„V oblasti Benešova se tak bude opravovat 25 poškozených úseků, na Kladensku 37 úseků, na Kutnohorsku 32 míst a v okrese Mnichovo Hradiště bude opraveno 25 úseků poškozených silnic,“ uvedla mluvčí krajského úřadu Helena Frintová.
„Letošní zima byla sice mírná, ale byla zrádná střídáním teplot. Voda opakovaně zatékala i do drobných prasklin v silnicích a mrazy způsobovaly poškození, protože jak známo mrznoucí voda zvětšuje objem. Toto nestálé počasí je pro vozovky více devastující než dlouhodobé silné mrazy,“ zhodnotil míru poškození Petrtýl.
Hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO) k tomu už v době rozdělování přebytku z loňského hospodaření upozornila na problematiku nedokončených dálnic.
„Projevuje se to na vytíženosti silnic druhých a třetích tříd,“ podotkla s tím, že do budoucna jsou jediným řešením celoplošné opravy povrchů silnic.
Kromě klasických metod, kdy se opravují jednotlivé výtluky či kompletní povrch, proto krajští silničáři využijí i nejmodernější technologie. Podle Petrtýla jde třeba o Silkot, jehož výhodou je především rychlost. „Díky tomu minimálně zdržuje provoz,“ kvituje Petrtýl.
Kromě oprav po zimě se už pracuje i na dalších místech. Po zpevnění skal u Štěchovic od dubna silničáři pokračují v rekonstrukci silnice II/102. Rozdělí ji na dvě etapy, přičemž v první mezi Prahou a Měchenicemi bude provoz řízen semafory. Druhá je v plánu napřesrok.
Kraji se však nedaří velký projekt, s nímž hejtmanství započalo už v loňské sezoně v Berouně. Po dlouhých jednáních kraj rozvázal s dodavatelskou společností kvůli neplnění termínů i špatné kvalitě práce smlouvu. Komplikace, které nastaly při opravě Plzeňské ulice, nyní postihnou také Králův Dvůr.
Tamní výstavba se zastavila také vzhledem k plánované rekonstrukci nedaleké dálnice D5. „Pro nás to znamená, že zdržení ohrozí čtyřmilionovou dotaci na chodníky. Podpora je závislá na opravách Plzeňské a Jungmannovy,“ konstatuje královodvorský starosta Petr Vychodil (ODS).
Zdražuje asfalt i betonové díly
Vedení Králova Dvora už jednalo se Státním fondem dopravní infrastruktury, od něhož má přislíbené peníze. „Věřím, že se nám podaří dotaci převést do příštího roku,“ doufá Petr Vychodil.
Peníze na dopravu se snaží hejtmanství rok od roku navyšovat. V průběhu roku by měly přibýt další stamiliony od státu či z evropských fondů. Na opravy a výstavbu nových silnic a mostů by letos mělo být zhruba 4,5 miliardy korun.
Krajští silničáři se nicméně kromě silné konkurence mezi stavebními firmami musí vypořádat se zdražením materiálu. „Asfalt oproti loňsku zdražil o třicet procent, nahoru mají jít i výrobky z betonu,“ připomíná náklady František Petrtýl.
Kde řidiče letos zdrží opravy (vybrané úseky)Benešovsko a Příbramsko (opravy za 52,8 milionu Kč) Kladensko a Berounsko (opravy za 65,1 milionu Kč) Kutnohorsko (opravy za 65,8 milionu Kč) Mnichovohradišťsko a Mělnicko (opravy za 47,3 milionu Kč) Zdroj: Středočeský krajský úřad |