Nová lávka na Branickém mostě se otevře chodcům. Místo panelů je z mřížoviny

  16:10
Po rekonstrukci Branického mostu se na něm koncem října obnovil dvoukolejný provoz. Během rozsáhlých oprav, které trvaly téměř 16 měsíců, se most uzavřel i pro pěší. Také na ně teď čeká modernizovaná cesta v devatenáctimetrové výšce. Místo dosavadních panelů ji tvoří subtilnější mřížovina.

Lávka pro pěší na nově zrekonstruovaném Branickém mostě (21. listopadu 2024) | foto: Jakub Stadler, MAFRA

Samotné práce začaly loni v červenci. Železniční provoz na mostě se kvůli dlouho plánované rekonstrukci přerušil 10. ledna, uzavřený byl i pro pěší. Ti do té doby mohli využívat chodník vedoucí středem mostu, který na obou stranách lemovaly ploty. Opotřebovaná rozpraskaná panelová cesta některé lidi svým špatným stavem však odrazovala. Proto vznikla pěšina v místech druhé, chybějící koleje, kudy lidé chodili raději.

Branický most je po rekonstrukci. Vlaky začnou jezdit po dvou kolejích

Zrekonstruovaná pěší lávka kopíruje polohu staré oficiální cesty, vede v „mezeře“ mezi oddělenými částmi mostu, po nichž vedou koleje.

Oprava mostu

  • 20. 1. 2023 vyhlášení tendru na rozšíření mostu
  • 13. 7. 2023 počátek rekonstrukce
  • 20. 10. 2023 plánované přerušení provozu
  • 10. 1. 2024 reálné přerušení provozu
  • duben 2024 plánovaný konec rekonstrukce a obnovení provozu
  • 1. 7. 2024 skutečné obnovení provozu na první koleji
  • 24. 10. 2024 skutečné obnovení provozu na druhé koleji
  • 16. 12. 2024 oficiální otevření lávky pro veřejnost

„Lávka je za Správu železnic stavebně připravená. Nyní dojde k jejímu předání TSK, která ji bude spravovat. Ke zprovoznění by podle aktuálních informací mělo dojít 16. prosince,“ uvedla pro iDNES.cz mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.

Zcela nového provedení cesty si všimli i na diskusním fóru K-report, které se věnuje dopravě.

„No potěš koště, s těmi ocelovými rošty. Jsou lidé, třeba já, kteří mají z výšek strach. To bude moc prima koukat na tu řeku 19 metrů pode mnou,“ píše uživatel s přezdívkou Avia Furgon.

Mluvčí Správy železnic ale uklidňuje, že nejde o rošty s velikými oky.

„Materiál použitý na stavbu lávky je hustá mřížovina a kvůli přístupnosti po schodech je určena pro chodce,“ dodala Friebová. Bicykl nebo kočárek tak je třeba vynést, nebo si zvolit vhodnější trasu pro překročení Vltavy.

OBRAZEM: Dvě koleje na mostě, jedna do tunelu. Na Branickém mostě se finišuje

Začátkem července se po roční pauze obnovil železniční provoz na Branickém mostě. V té době zatím jen na jedné nově přistavěné koleji. Druhá, zrekonstruovaná, k ní přibyla o téměř čtyři měsíce později.

Přidaná kolej by měla zvýšit kapacitu mostu, spojujícího Malou Chuchli a Braník. Trať nebudou využívat pouze nákladní dopravci, ale umožní také zavedení nových linek městské a příměstské železniční dopravy.

Nákladní vlaky opět mohou jezdit přes Branický most. V říjnu přibude druhá kolej

Železniční doprava byla na mostě, postaveném v polovině 20. století, zahájena v roce 1964. Svůj oficiální název však dostal Branický most až o 5 let později. Do té doby byl znám spíše jako „most Inteligence“. Toto dodnes používané lidové označení je odvozené od toho že na jeho stavbě pracovala řada vzdělaných lidí přinucených komunistickým režimem nastoupit do dělnických a pomocných profesí.

Dělá vám potíže chodit ve výšce po podobných lávkách s otvory?

celkem hlasů: 357

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00pátek 29. listopadu 2024. Anketa je uzavřena.

vůbec ne224
nic moc, ale přejdu83
dokážu je přejít jen v nouzi36
nepřejdu14

13. července 2023

Autor: