Spor o nevítané poutače. Reklamy u dálnic nahrazují bannery na mostech

  8:00,  aktualizováno  13:59
Odstranění billboardů z ochranného pásma dálnic a silnic I. třídy přikázala novela zákona už v září 2017. Majitelům reklamních ploch nařizuje jejich odstranění, pokud jsou blíže než 250 metrů od dálnic a 50 metrů od silnic I. třídy. V poslední době se bannery objevují na mostech křižujících dálnice. Při jejich umisťování však majitelé balancují na hraně zákona.

Zatímco na dálnicích má povinnost odstraňovat nepovolené poutače Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), na silnicích I. třídy je to podle ministerstva dopravy věc krajů. Nařízení o odstranění billboardů se netýká zastavěných území.

Ve Středočeském kraji zbývá majitelům reklamních ploch odstranit desítky poutačů. „Jejich přesný počet je obtížné určit. Na jedné straně jsou odstraňovány, na straně druhé vznikají nová nelegální zařízení, případně majitelé ta stávající přemisťují,“ sdělil MF DNES mluvčí ŘSD Jan Studecký. Třeba právě na mosty.

Jedním z takových případů je třeba reklama na mostě na třináctém kilometru dálnice D5 na Berounsku. Jeho vlastníkem však není stát ani kraj, ale obec Vráž. Most se podle úředníků nachází v souvisle zastavěném území obce a nepatří tak do ochranného pásma dálnic. Zákaz reklamy se na něj tedy nevztahuje.

Souvisle (ne)zastavěné území

Zákon definuje souvisle zastavěné území tak, že je na něm „postaveno pět a více budov odlišných vlastníků, kterým bylo přiděleno popisné nebo evidenční číslo“. Při pohledu do letecké mapy se však o zastavěném území dá pochybovat. „Podle všeho se o souvisle zastavěné území nejedná, ani na jedné straně mostu nejsou vidět stavby, které by jej tvořily,“ uznal mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Reklama je na mostě ve Vráži umístěna už od 90. let. „Předtím, než bylo vydáno povolení na umístění reklamy, jsme konzultovali na ministerstvu dopravy, jestli náš most splňuje umístění v souvisle zastavěném území obce. Podle názoru ministerstva tuto podmínku splňuje,“ vysvětlila MF DNES starostka Vráže Hana Maivaldová.

Firma, která má reklamu umístěnou na mostě, obci nájemné platí. „Platby však nejsou tak vysoké, aby stačily k základní údržbě mostu,“ podotkla Maivaldová. Obec má s firmou uzavřenou smlouvu na umístění reklamy až do roku 2022.

„Zatím jsme o odstranění reklamy nejednali, ale smlouvu už možná neprodloužíme,“ připustila starostka. I kdyby však z obou stran mostu bylo souvisle zastavěné území obce, na situaci by to zas až tak moc neměnilo. Reklama totiž nemíří na řidiče, kteří jedou po mostě v obci, ale na ty, kteří projíždějí pod mostem po dálnici.

Billboardy skončí u soudu

Ve Středočeském kraji bylo za poslední tři roky odstraněno z okolí silnic I. tříd celkem 270 reklamních zařízení, z dálnic pak 450. Další poutače však přibývají především na mostech, které se nad autostrádami klenou. Nacházejí se však v jejich ochranném území, a tak jsou nezákonné. Řidiči na ně narazí třeba na dálnicích D5, D8 nebo D11.

Tyto mosty spravuje Středočeský kraj a některé z billboardů jsou firmy Czech Outdoor. „Vzhledem k tomu, že již v roce 2018 skončila platnost nájemní smlouvy, vyzvali jsme tuto firmu k odstranění billboardů z mostů. Z jejich strany však nedošlo k žádné reakci. Proto kraj přistoupil k podání žaloby na vyklizení ploch z mostu,“ uvedla mluvčí hejtmanství Helena Frintová.

Zákaz billboardů u dálnic a silnic první třídy dál platí, rozhodl soud

MF DNES oslovila i firmu Czech Outdoor, jednu z nejvýznamnějších společností venkovní reklamy na českém trhu, která spadá pod společnost BigBoard. „K této žalobě nemáme žádné informace, takže se nemůžeme vyjádřit,“ prohlásila stroze PR manažerka BigBoard Pavlína Stránská.

Od dálnic a silnic I. třídy bylo dosud v celé České republice odstraněno zhruba 2 700 nelegálních reklamních zařízení. Další stovky poutačů však na svém místě i přes výzvy úřadů zůstávají. Jejich apel na majitele reklam připomíná často boj s větrnými mlýny. „Stává se, že reklamu majitel odstraní, ale následně ji v blízkosti původní plochy obnoví. ŘSD jej tedy opět zaeviduje jako nové zařízení, protože se musí rozjet nový proces od evidence přes předání na Silniční správní úřad až po zahájení nového řízení,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Studecký.

V případě, že silničáři „chytí“ při samotném osazování nového místa reklamou majitele nosiče, zavolají policii a osazování nahlásí. „To jsou ale výjimky, pachatelé totiž obvykle mosty osazují reklamou v noci,“ dodal Studecký.

Bývalý generální ředitel ŘSD Jan Kroupa mluvil o problematice billboardů v pořadu Rozstřel (29. března 2018):

Autor: