Bezkontaktní oranžové platební terminály najdou cestující u prostředních dveří, v kloubových tramvajích jsou umístěny dva.
Dodavatelem systému je Československá obchodní banka (ČSOB), která uzavřela smlouvu s dopravním podnikem na čtyři roky.
Kromě klasické platby mohou cestující využít také mobilních aplikací Apple Pay a Google Pay.
Den před ostrým spuštěním provozu si jízdenku přímo v tramvaji koupil jeden z mimopražských redaktorů iDNES.cz.
„Ovládání terminálu je jednoduché a názorně vysvětlené. Zaujalo mě, že vyžaduje delší dobu přiložení karty než třeba terminály v supermarketu,“ popsal svou zkušenost.
Podle mluvčí ČSOB Michaely Průchové šlo v tu dobu o testovací provoz a nyní by měla být rychlost placení stejná, jako při běžném placení kartou.
Vytištěná jízdenka už se znovu neoznačuje, je na ní výslovně uveden čas vydání a že „platí xx minut od vydání“.
„Ještě mě zaujalo v internetovém bankovnictví, že se na platební kartě bezprostředně po použití zablokovala jen jedna koruna místo čtyřiadvaceti za cenu jízdenky, tak uvidíme,“ dodal cestující ke čtvrtečnímu nákupu.
Během testovacího provozu na linkách číslo 18 a 22 se ukázalo, že nový systém placení si oblíbili i cizinci, kterých bylo mezi uživateli 46 procent, nejvíce ze Spojených států, Polska a Německa.
Pro dopravní podnik je nový systém finančně výhodnější. Zatímco u papírových jízdenek platí Praha prodejcům provizi čtyři procenta, bance dává necelá dvě procenta.
Bezkontaktní platbu dopravní podnik testoval už v roce 2016 na tramvajové lince 22. První zkouška provedená tehdejší primátorkou Adrianou Krnáčovou ale příliš nefungovala. Při placení v tramvaji vypadly jističe.
V ČR už fungují také jiné systémy bezhotovostního placení v MHD. Například v Ostravě si jízdenku „pamatuje“ přímo bankovní karta, navíc systém naúčtuje cestujícímu nejvýhodnější tarif, například celodenní jízdenku místo několika krátkodobých.
Placení jízdného v Ostavě funguje takto:
29. června 2016 |
Další změna přijde do autobusů
V pražských autobusech zatím zůstávají staré terminály na označování jízdenek, ale i ty budou v budoucnosti nahrazeny novými.
Podle ředitele Petra Witowského dopravní podnik do konce roku vyhlásí soutěž na jejich dodavatele a k dispozici by měly být během příštího roku.
Možnost platit kartou mají i některé z tisícovky výdejních automatů u zastávek. Kartou zaplacená jízdenka v automatu vypadá stejně, jako jízdenka zaplacená mincemi a musí se po nástupu do tramvaje označit ve strojku.
„Chceme směřovat dopravní podnik ke smart společnosti a přispívat k naplnění cíle Prahy jako smart city. V metru každý týden instalujeme v průměru čtyři platební terminály umožňující bezkontaktní nákup jízdenek,“ prohlásil Witowski.
„Do poloviny roku vyměníme kolem stovky výdejních jízdenkových automatů na zastávkách MHD a bude v nich možné platit kartou i hotově a zároveň také vyhledávat spojení,“ sdělil náměstek primátora a radní pro dopravu Adam Scheinherr na Facebooku.

