Zkrátíme opravu Barrandovského mostu o rok, slibuje dopravní inženýr Peterka

V minulých letech proběhly opravy Barrandovského mostu v Praze hladce, tak si radnice troufne zbývající dvě etapy oprav na roky 2024 a 2025 stihnout v letošní sezoně. O to ale bude letos omezení horší a delší. Jak budou vypadat letošní opravy, vysvětluje v rozhovoru Michal Peterka, ředitel úseku dopravního inženýrství pražské Technické správy komunikací.

Kdy začne oprava mostu?
Oprava začíná v pondělí. Už během víkendu ale dochází k úpravám dopravního značení, otevření vratné rampy na Lihovaru, převedení levého jízdního pruhu na mostě ve směru od Jižní spojky do protisměru a uzavírce Strakonické rampy.

Kdy oprava skončí?
Oprava je naplánována do konce srpna. Po devadesáti dnech, zhruba v polovině června, skončí třetí etapa a začne čtvrtá. O blížících se změnách budeme včas informovat.

Kolik ušetříte času, když proběhnou dvě fáze oprav za rok?
Přeskočíme nejrůznější zkoušky, uvedení do provizorního provozu, ale i různé přípravné práce. Ale neumím to vyčíslit na dny nebo týdny.

Bude letos definitivně hotovo?
Skončí všechna omezení pro řidiče. Příští rok budou pokračovat pouze sanace a dokončovací práce na spodní stavbě, ale už bez dopravních omezení přímo na mostě.

Na Barrandovském mostu začne poslední část oprav, potrvá do srpna

Co budete letos opravovat?
Opraví se ve dvou fázích severní most. Sundáme všechna souvrství na mostě až na nosnou konstrukci. Zesílíme ji a vyměníme ocelová lana, která vytvářejí předpjatou konstrukci.

Jaká jsou na mostě omezení?
Na mostě došlo k redukci jízdních pruhů. Místo čtyř v každém směru budou jen tři, podobně jako tomu bylo v předchozích etapách. Jeden jízdní pruh ve směru z Jižní spojky bude převeden do protisměru. Uzavře se opět Strakonická rampa.

Přede dvěma lety jste ji vybudovali novou. Proč ji letos zavřete?
Na základě zkušeností z 1. etapy, kdy byla také uzavřena, a na základě našich dopravních modelů, kdy jsme prověřovali všechny varianty podoby dopravního omezení, bylo rozhodnuto o uzavření. Tato varianta v modelových výpočtech vychází o poznání lépe než varianta provozu všech směrů na mostě. Vykazuje nejnižší negativní dopady do dopravního systému. Směr z jihu po Strakonické na Jižní spojku bude zachován po vratné rampě u Lihovaru a zbytek dopravy na vzdálené cíle nasměrujeme po objízdných trasách. Díky eliminaci jedné dopravní větve předpokládáme, že provoz z Barrandova a ze Smíchova bude plynulejší a s větší kapacitou zejména v dopravních špičkách.

Jak se takové věci testují?
Na úseku dopravního inženýrství TSK dlouhodobě spravujeme dopravní model hlavního města Prahy, díky němuž máme přehled o stavu a vývoji na sledované dopravní síti. Víme, jaká je kde dopravní celodenní zátěž, odkud kam kolik aut jezdí. Data každoročně kalibrujeme na základě dopravních průzkumů. Nad tímto modelem následně vytváříme scénáře daných omezení v dopravě.

Jaké jsou letos doporučené objízdné trasy? Stejné jako loni?
Mimopražským řidičům doporučujeme volit objízdné trasy po Pražském okruhu od Lahovic, tedy z dálnice D4, pouze východním směrem na Písnici, Chodov a dále dálnici D1. Od Lahovic k dálnici D1 na objízdné trase tedy nemusí mít řidiči dálniční známku, ovšem opačným směrem to letos platit nebude.

Návod na průjezd Barrandovským mostem

Letos bude stavebních akcí v metropoli hodně. Na Strakonické se staví podchod, kousek od Barrandova mostu je omezení kvůli stavbě Dvoreckého mostu, připravuje se rekonstrukce Libeňského mostu, stavba tramvajové trati u Muzea. Nedojde ke kolapsu?
Nebude žádná kolize prací, která by vylučovala odlehčení dopravy po objízdných a alternativních trasách. Hlídáme každou připravovanou stavbu v kontextu dopadů v rámci dopravního modelu hlavního města. Každá stavba, která začne, je pečlivě zvážena. Kdyby se během oprav Barrandovského mostu v Praze vůbec nestavělo, vznikl by značný deficit.

Místo dvou let rok? Silničáři zvažují, že zkrátí opravu Barrandovského mostu

Připravujete se i na mimořádné situace?
Budeme mít připravené tři pohotovostní odtahy v blízkosti mostu, dokonce teď ještě jeden sypač pro případné špatné počasí. Také máme na mostě dohledové kamery, takže policie vše vidí a dokáže třeba poslat hlídku dřív, než si o ni někdo zavolá.

Kde očekáváte největší problémy?
Problémy lze ve špičce očekávat na všech přivaděčích k mostu. Znatelné dopady na dopravu očekáváme zejména na Jižní spojce a Modřanské ulici. Nárůsty dopravy lze očekávat na všech objízdných trasách i trasách alternativních, kdy se řidiči budou snažit hledat náhradní cesty – na Plzeňské, Radlické, Pražském okruhu nebo na mostech v centru města.

Autor: