Jakýkoliv neobvyklý pohyb v areálu a především pak stavební práce vzbuzují u obyvatel okolních obcí neklid. Obávají se, že se začalo stavět letiště, proti kterému už dlouhá léta bojují.
"Aero Vodochody tady dělá nepovolenou stavbu," míní o prováděné skrývce starostka Panenských Břežan Ljuba Loukotová. Toto tvrzení však odmítá jak generální ředitel letiště Martin Kačur, tak Martin Danko - mluvčí společnosti Penta, jež je jeho majitelem. "Máme všechna potřebná povolení," říká.
Vyjádření stavebního úřadu Klecany"O skrývce nic nevím. Nám přišel dotaz, zda-li si tam můžou umístit stavební materiál. Stavební úřad umisťuje pouze stavby, ne materiál. Takže by se tím měl zabývat Úřadu pro civilní letectví, popřípadě silniční správní úřad, pokud tam bude docházet k přesunu materiálu po místní komunikaci. Nějakému povolení by pak podle dalších kritérií podléhaly například terénní úpravy. A to v případě, že by se změníl vzhled nebo odtokové poměry na pozemku. O připomínkách okolních obcí víme. Během dvou tří týdnů by tak mělo dojít i k místnímu šetření." Bohdana Bartáková, stavební úřad Klecany |
Na místě, kde se nyní uskutečňuje skrývka, vznikne takzvaná deponie. Tedy skládka pro stavební materiál. Ten má do budoucna posloužit na opravu ranveje.
Podle Loukotové vedení letiště přípravnými pracemi na opravu přistávací a vzletové dráhy porušuje zákon.
"Deponie bez stavebního povolení musí být svou rozlohou menší než tři sta čtverečních metrů. Ale tahle je mnohem větší," tvrdí starostka a dodává, že si proto nechala zpracovat i právní stanovisko. To prý její tezi potvrzuje.
Starostka se navíc domnívá, že tyto nynější práce souvisejí s projektem na rozšíření letiště. Podle ní jde ze strany letiště o cílené rozdělení velkých úprav na menší části. K nim totiž nejsou potřebná povolení. A dokud je přímo nezastaví soudní příkaz, Penta pomalu dosáhne svého cíle, aniž by musela čekat na konečné stanovisko k celému projektu.
Najatá firma jezdí po soukromých cestách bez povolení
"S rozšiřováním letiště tyto úpravy rozhodně nemají nic společného," ujišťuje ředitel Kačur. "Ta ranvej už zkrátka dosluhuje. Původně jsme s jejími opravami chtěli počkat až na velké úpravy během rozšiřování letiště. Čas ale běží, a abychom byli schopni zajistit potřebné věci nejen pro Aero Vodochody, ale například i pro armádu, potřebujeme ranvej opravit co nejdřív," vysvětluje Kačur.
V této souvislosti však čelí vedení letiště dalším stížnostem. Firma, kterou si Aero Vodochody na provedení deponie najalo, jezdí na letiště po cestách soukromých vlastníků bez jejich povolení.
"Počítali jsme s tím, že firma, kterou jsme si na tuto práci najali, bude jezdit po pozemcích letiště. Pokud hledali jinou variantu a nemají souhlas vlastníků, je to v podstatě její problém," říká na svou obhajobu ředitel letiště.
O současném dění na vodochodském letišti budou jeho odpůrci informovat hejtmana Středočeského kraje Josefa Řiháka a ministerstvo životního prostředí.
"Nyní se v této záležitosti musí činit především starostové a starostky okolních obcí, protože se to týká jejich katastrálního území. My jako sdružení je v tom určitě podpoříme," říká Petr Holeček, starosta Kralup nad Vltavou, jež jsou jednou z členských obcí iniciativy Stop Letišti Vodochody.
Zástupci obcí, kraje a občanských sdružení chtějí ohledně rozšiřování letiště jednat s novým ministrem životního prostředí Richardem Brabcem. Schůzku plánují po hlasování o důvěře vládě, které se koná v úterý 18. února.