iDNES.cz

Na místě skladů v Modřanech vznikne 850 bytů, novou čtvrtí povede tramvaj

  17:56
V Praze-Modřanech vznikne na místě továrního brownfieldu Sigma Modřany nová čtvrť za 5,5 miliardy korun. Developer Central Group radnici nabízí, že vybuduje školku a připraví sítě pro chystanou tramvajovou smyčku. Stavět chce začít v roce 2024.

Developerská společnost Central Group představila chystaný projekt Sigma Modřany. Firma v Praze na pozemku o rozloze 89 tisíc metrů čtverečních postaví novou rezidenční čtvrť, která nahradí současný rozlehlý skladový areál. Projekt za 5,5 miliardy korun počítá s 850 byty ve tří- až sedmipodlažních budovách, součástí bude i 12 500 metrů čtverečních prostor pro restaurace, obchody a další služby a také mateřská školka. Stavět by se mělo začít v roce 2024. (16. června 2020) | foto: Central Group

V současnosti jsou v devítihektarovém areálu Sigma Modřany sklady, kam pravidelně zajíždějí nákladní automobily. Ještě předtím fungoval v areálu několik desítek let strojírenský průmysl a vyrábělo se v něm teplovodní potrubí pro Prahu.

Developerská společnost Central Group pozemek koupila před rokem. Plánuje na něm vybudovat novou čtvrť s 850 byty. 

„Jedná se o klasický brownfield ve velmi zajímavé lokalitě obklopené zelení. Zatím je místo přetížené a kontaminované. Býval tam strojírenský podnik, nyní je to skladový areál s hustou nákladní dopravou. Vyčištění půdy bude stát desítky milionů korun,“ přibližuje šéf Central Group Dušan Kunovský.

Developer plánuje stavět spíše nižší tří až pětipodlažní domy s tím, že na některých místech by mohly mít i sedm podlaží. Vedle bytů je v plánu také 12 tisíc metrů čtverečních ploch pro služby, restaurace a obchody. 

„Bude to kombinace městských bloků a směrem k lesu se zástavba rozvolní do menších vilových domů. Počítáme s vybudováním centrálního náměstí s pěší zónou. Na třech hektarech vznikne vedle velkého veřejného hřiště také zeleň, která čtvrť propojí s Modřanským hájem,“ popisuje plány Kunovský.

Příspěvek radnici

Projekt má podporu Prahy 12. „Komplex byl doladěn v rámci územní studie Komořany a následné participace s občany. Z našeho pohledu je tedy zástavba akceptovatelná. Úkolem je dohodnout finální podobu příspěvku developera na infrastrukturu,“ říká místostarostka Prahy 12 Eva Tylová (BEZPP/Piráti s podporou Zelených). 

Městská část má totiž podmínku, že každý developer musí v případě změny územního plánu u pozemku pro budoucí výstavbu přispět do radniční kasy 1 500 korunami za metr čtvereční obytné podlahové plochy.

Nová čtvrť v Modřanech

  • Velikost lokality je 89 tisíc metrů čtverečních. V současné době je na místě velký skladový areál. 
  • Developer plánuje 850 bytů ve tří- až sedmipodlažních budovách. V přízemích vzniknou obchody, restaurace či zdravotnická zařízení. 
  • Developer se zavázal vybudovat čtyřtřídní mateřskou školu, kterou převede do majetku radnice. Městu má připadnout také pozemek pro tramvajovou trať. 
  • Central Group počítá s možným zahájením výstavby v roce 2024. Nejprve musí být dokončena změna územního plánu, pak developer požádá o stavební povolení. 
  • Celková výše investice je odhadována na 5,5 miliardy korun.

Developer má již s městskou částí připravenou smlouvu o spolupráci. „Na vlastní náklady vybudujeme čtyřtřídní mateřskou školu s vývařovnou, kterou převedeme na městskou část. Poskytujeme také pozemek pro vedení tramvají a příspěvek pět milionů korun na rozvoj vzdělávání,“ uvádí Kunovský.

Nová čtvrť by neměla být v rozporu ani se strategií hlavního města. 

„Návrh je v souladu s územní studií, kterou má Praha k dispozici, a v současné době je v lokalitě měněn územní plán. Studie řeší celé území Komořan komplexně, plánuje se tam náměstí, kvalitní veřejný prostor nebo škola. Na místě se počítá s tramvajovou smyčkou plánované trati do Komořan,“ shrnuje mluvčí Institutu plánování a rozvoje (IPR) Marek Vácha.

„Tramvajová trať se stane jakousi páteří nové čtvrti a společně s novým náměstím vnese do oblasti energii města,“ dodává autor urbanistického řešení Vojtěch Martínek.

Začátek výstavby nové čtvrti plánuje developer na rok 2024. Podle Kunovského jde však o velice optimistický odhad. Projekt totiž nejprve musí získat změnu územního plánu a poté stavební povolení. Vzhledem k délce povolovacích procesů v metropoli se tak dá předpokládat, že se zahájení výstavby posune.

V příštím roce hodlá Central Group zahájit výstavbu dalších dvou obytných čtvrtí. Má se začít stavět první etapa na žižkovském nákladovém nádraží, kde má ve finále vzniknout v Parkové čtvrti zhruba 2 500 bytů, a také v areáluTesla Hloubětín. Tam se má nastěhovat více než čtyři tisíce obyvatel.

18 tisíc bytů blízko výstavbě

Celkem je nyní v hlavním městě připravováno 116 tisíc nových bytů v 752 projektech, což teoreticky představuje bydlení pro zhruba 250 tisíc lidí. Do fáze schvalovacího procesu vstoupilo asi 45 tisíc bytů. Z nich má dvanáct tisíc vydané územní rozhodnutí a šest tisíc bytů už získalo i stavební povolení. Těchto zhruba osmnáct tisíc bytů je tak papírově nejblíže výstavbě.

„Optimismus je zde ale relativní, protože vydaná povolení ještě neznamenají, že je možné začít stavět. Často se konají napadení nebo soudní přezkumy, a to pak prodlužuje průměrnou dobu výstavby v hlavním městě,“ upřesňuje výkonná ředitelka Central Group Michaela Tomášková.

Nové velké čtvrti připravují i další developeři. Chystá se například výstavba čtvrti Smíchov City nebo zástavba Bubnů či Rohanského ostrova. Ze všech připravovaných bytů, které jsou již v nějakém stadiu povolovacích procesů, připadá nejvíce na Prahu 4, Prahu 5 a Prahu 9.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

zpět na článek