„Je to vyhledávač nové generace, který umožňuje kombinovat MHD s ostatními dopravními módy, jako jsou sdílená kola, koloběžky, motorky, auta, taxi, vlastní kola či auta včetně nalezení parkování či stojanů. Současně v sobě vyhledávač zahrnuje celou řadu pokročilých funkcí,“ popisuje Peter Svoboda, projektový manažer OICT, který má nový plánovač tras na starosti.
Nová funkcionalita umožňuje scénáře, které doposud nebyly možné. Na modelovém příkladu si redaktor MF DNES v aplikaci vyzkoušel mimo jiné trasu z okraje metropole, na jejímž začátku používá osobní auto.
Sdílená auta, kola i MHD. Aplikace Lítačka naplánuje kombinaci způsobů dopravy![]() |
„Zaparkuje ho na parkovišti. Je-li parkoviště online, máme informace i o jeho obsazenosti,“ vysvětluje Svoboda. Obsazené parkoviště už plánovač trasy nezobrazí, a uživatel tak na ně zbytečně nepojede. Z parkoviště pak cestující pokračuje hromadnou dopravou.
Obdobný případ je možný například i u taxislužeb. „V pátek nebo sobotu večer chtějí studenti ušetřit a nejet celou cestu domů taxíkem. V noci si najdou noční spoje MHD a taxislužbu pošlou na svou zastávku na tu takzvanou poslední míli,“ říká Svoboda.
Testeři opravují i gramatiku
Město podle něj nejvíce preferuje hromadnou dopravu, která tak tvoří „páteř“ celého systému Lítačky. Alternativní způsoby dopravy jako kolo, elektrická koloběžka či taxík doporučují městští odborníci především na začátky a konce cest Pražanů či Středočechů.
Projekt, který kombinuje zmíněné dopravní módy, se nyní testuje. Zapojit se do něj může každý, kdo se přihlásí do registračního formuláře. Poté mu je zpřístupněna nová verze aplikace, která nabízí zmíněnou funkcionalitu vyhledávání dopravní trasy za použití více dopravních prostředků.
Do veřejného testování se zatím přihlásilo přes 800 lidí. Městu poskytli desítky zajímavých podnětů. Často prý i takové, na které jeho specialisté v rozsáhlém interním testování nepřišli.
„Našlo se třeba několik překlepů. Někdy upozornili na ne úplně dokonale vybranou trasu, kvůli čemuž jsme museli sáhnout do dat a upravit je,“ poodkrývá produktový manažer PID Lítačky Michal Beránek a dodává, že v jednom případě dokonce tester odhalil i ojedinělou chybu v propočítávání tarifů, čímž snížil konkrétní trase její cenu.
Ať nemusí maminky do kopce
Testeři také kromě odhalování nepřesností městským dopravním expertům radili, co dalšího by si z pohledu uživatele v aplikaci přáli mít. Nová verze PID Lítačky tak obsahuje mnoho drobných novinek, podle Beránka je jich více než sto.
„Přidali jsme například možnost scénáře cesty bez prudkého stoupání, což ocení třeba maminky s dětmi na kole,“ doplňuje produktový manažer. Další novinkou je pak funkce „Najdi jiné parkoviště“, tu využijí především řidiči stojící před zaplněným parkovištěm, kteří potřebují rychlou nabídku, kam odstavit svůj vůz.
Mapa vidí, v jaké stanici je zrovna metro. Funkci zřejmě nabídne i Lítačka![]() |
O chytrém plánovači tras se již hovoří delší dobu. Projekt se připravoval několik let, pracovaly na něm přibližně dvě desítky městských specialistů a univerzitních odborníků na vyhledávací algoritmy.
Revoluční je na něm například práce se zpožděním. „Nevysílá jen pasivní informaci o zpoždění, ale rovnou ho započítává do trasy. Pokud daný přestup není možný, tak vás na něj vůbec nenavede,“ vysvětluje Svoboda. Míra detailu je někdy až absurdní. V některých případech plánovač sbírá i data z eskalátorů a výtahů z metra. „Pokud nejsou funkční, na trasu vás aplikace nenavede,“ dodává Svoboda.
Ušetřit čas a emise
Záměrem projektu je podle magistrátu také podpořit zájem veřejnosti o udržitelné formy dopravy. Jeho realizace má přispět i k plynulosti městské dopravy a snížení environmentální zátěže způsobené auty.
S Lítačkou zaplatíte za sdílená kola, navede i řidiče aut k volnému místu![]() |
„Všichni, kteří otestují novou funkci intermodálního plánovače tras v aplikaci PID Lítačka, pomohou Pražanům ulehčit a lépe naplánovat pohyb po městě. Do budoucna tak Pražané ušetří svůj čas během cesty městem,“ uvádí k plánovači tras náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti).