„Jsou osazené s předstihem na asfaltové části komunikace. Jsou výrazné a reflexní, když už na ně ale řidič vjede, nerovný přejezd by ho měl upozornit, že něco není v pořádku, že dál pokračovat nemůže,“ vysvětlil Jan Hakl z úseku koncepce a dopravního inženýrství Správy veřejného statku města Plzně.
V této frekventované části Plzně kolem křížení silnic tvořících průtah městem je kolejiště vybudované podobně, jako klasické železniční.
I provozní ředitel Plzeňských městských dopravních podniků Jiří Ptáček je zvědavý, jestli po zvýraznění kolejiště ubude uváznutých aut. „Nová úprava je hlavně o prevenci,“ říká Ptáček.
Nejčastěji mimoplzeňští šoféři vjedou do kolejiště v sadech Pětatřicátníků, u Nového divadla nebo v křižovatce s Kotkovou ulicí. V posledních týdnech se opakovaně vymlouvají, že je do kolejiště zavedla navigace. Pokud auto zajede dál, většinou jej nelze vytáhnout navijákem a musí pomoci jeřáb.
Největší komplikace způsobil loni v listopadu řidič octavie, který doskákal po kolejích ze sadů Pětatřicátníků až téměř před Nové divadlo. Poškozený vůz museli vyprostit hasiči jeřábem. Auto zastavilo v ranní špičce na desítky minut tramvajovou dopravu, protože právě tudy soupravy objížděly opravované kolejiště v sadech Pětatřicátníků.
Obdobné karamboly už způsobili řidiči i v Plzni-Bolevci na trati tramvajové linky číslo 1.
Reflexní boule jsou namontované i na dalších místech v Plzni, například ve vjezdu do parkovacího domu Rychtářka nebo na vozovkách parkovišť před vchody do obchodních center, kde slouží jako zpomalovací prvek.