Stavba mostu západního okruhu uzavře silnici spojující Skvrňany a Křimice

  9:50
Na dopravní komplikace se musí od dnešního poledne připravit řidiči v Plzni. Kvůli usazování nosníků budoucího mostu západního okruhu neprojedou frekventovanou silnicí spojující Skvrňany s Křimicemi. Uzavírka potrvá až do pondělí.

Stavba konstrukce pro most přes Křimickou silnici v rámci 2. etapy výstavby městského západního okruhu. (25. 4. 2021) | foto: Milena Sojková, MF DNES

I když letošní zima přinesla sníh a mrazy také do plzeňské kotliny, práce na stavbě západního okruhu se nezastavily. Na pilířích nad loukami a poli v údolí řeky Mže přibývají další desítky metrů mostní estakády, která bude přes kilometr dlouhá.

Velkou akci připravují stavbaři na závěr tohoto týdne. V pátek začne usazování nosníků budoucího mostu, po kterém budou auta přijíždějící od Borských polí pokračovat nad výpadovkou na Stříbro dál směrem na Košutku.

Manipulace s těžkými profily ale není možná při provozu na frekventované silnici spojující Skvrňany s Křimicemi. „Ve čtvrtek v poledne dojde k uzavírce silnice druhé třídy číslo 605 v úseku mezi sjezdem z Regenburgské silnice a ulicí K Rozvodně. Úplná uzavírka skončí v pondělí 3. května v pět hodin ráno,“ informovala policejní mluvčí Veronika Hokrová.

I když uzavřený úsek silnice je dlouhý asi 300 metrů, veškerá doprava bude odkloněna ze Skvrňan přes Vejprnice do Křimic. Objížďka je dlouhá asi osm kilometrů.

Částečnou výjimku bude mít jen městská hromadná doprava. Sice také neprojede pod místem, kde bude jeřáb usazovat části budoucí mostní konstrukce, ale autobusy linek 37, 41, 56 a N5 objedou uzavřený úsek po Plzeňské ulici, tedy po staré silnici od Plzně do Křimic kolem fotbalového hřiště a zelárny. 

Zastávky Pošta logistika, K Rozvodně a Chebská budou po dobu odklonu zrušeny a nahrazeny zastávkami v Plzeňské ulici, informují Plzeňské městské dopravní podniky.

Ředitel stavby západního okruhu Matěj Brož řekl, že na Regensburgské ulici bude i o víkendu zachovaný provoz. „Řidiči, kteří pojedou od Borských polí, budou moci sjet na Křimickou, ale pak už jen doprava směrem na Skvrňany. Doleva bude zákaz vjezdu,“ zdůraznil.

V místě, kde bude velký jeřáb usazovat na podpěry těžké nosníky, už specialisté postavili lešení po obou stranách silnice i kolem hotových pilířů. Ve směru od Borských polí i do Košutky jsou obnažené náspy. Jasně se už rýsuje nový nájezd a sjezd západního okruhu u Křimické ulice směrem ke Košutce.

Lešení kolem hotových pilířů

V údolí řeky Mže se už tyčí všechny opěrné sloupy vznikající mostní estakády. Stavbaři se museli vyrovnat s mnoha nástrahami při zakládání pilířů, protože louku někdy i několikrát za rok zaplavují vody z řeky Mže.

„Je to geologicky velmi složité území. Kvůli vysoké hladině spodní vody jdou piloty pod mostními podpěrami většinou do hloubky sedmi metrů, poblíž řeky Mže jsou ještě hlubší, tam jsou až jedenáct metrů pod povrch. Ani budování komunikace ve vrchu Sylván není nic jednoduchého. Míchají se vrstvy pískovce a prachovce, velice rychle se mění. Prachovec se musí odtěžit, je nestabilní. V některých místech bude silnice v zářezu až 15 metrů pod úrovní okolního terénu,“ vysvětlil v únoru Matěj Brož.

Jasně je vidět i budoucí pokračování silnice v kopci u Radčic, kterým budou auta šplhat nahoru k Sylvánu. Kvůli novým silnicím je nutné z kopce vytěžit a odvézt na skládky přes 700 tisíc tun materiálu.

Až bude silnice hotová, auta budou moci odbočit ve stoupání na Vinice, nebo budou pokračovat dál po okruhu až do prostoru mezi hasičskou základnu a hokejové haly na Košutce, kde vyroste velký kruhový objezd. 

Do něj budou ústit výpadovka na Karlovy Vary, západní okruh, stará karlovarská silnice od Lochotína i Studentská ulice, která je nyní hlavní spojnicí této části města s centrem Plzně.

Smlouva počítá s dokončením celého západního okruhu v roce 2023. První více než dva kilometry dlouhá část okruhu mezi Borskými poli a Křimickou ulicí byla zprovozněna v roce 2014. Stála téměř miliardu korun. Její součástí je i velký most přes údolí Vejprnického potoka.

Současná druhá stavba od Křimické na Košutku je dlouhá přibližně 3,3 kilometru a vyžádá si přes dvě miliardy korun. Je to společná investice Plzeňského kraje a města Plzně.

V Plzni začala stavba druhé části západního okruhu (14. 7. 2020)

Autor: