iDNES.cz

Posvětili vznik průmyslové zóny a teď litují, bojí se přílivu cizinců

  9:36
Zatímco v době ekonomické krize byly výrobní haly postavené na zelené louce požehnáním v boji s nezaměstnaností, dnes jsou pro obce a města často přítěží. Například v Blatnici na Plzeňsku, kde se jedna hala staví a druhá čeká na územní rozhodnutí, se obávají přílivu pracovníků odjinud a dopravní zátěže.

ilustrační snímek | foto: Ladislav Němec, MAFRA

U Blatnice na Plzeňsku se jedná o území o velikosti přes 15 hektarů mezi společností Dioss a benzinovou pumpou Tank ONO. Majitel pozemků CTPark jednu halu už staví, u druhé čeká na územní rozhodnutí.

„Na místě první haly, která už se staví, měla být žampionárna, majitel pozemku ale změnil názor a zapojil se do nového projektu CTParku a staví se tam hala jiného zaměření,“ přiblížil starosta Blatnice Miloslav Hajžman.

Druhá hala má vyrůst na zhruba deseti hektarech, které jako průmyslovou zónu do územního plánu obec zanesla v roce 2007. „Teď nás to mrzí,“ říká Hajžman s tím, že tehdy nebyla jako dnes nezaměstnanost dvouprocentní, ale mnohem vyšší a obce průmyslové zóny vytvářely kvůli pracovním příležitostem.

„Dnes se naopak bojíme stovek zaměstnanců, kteří sem přijdou, když místní pracovní síla je vyčerpaná,“ líčí starosta obce s 850 obyvateli. Podle něj kromě pár lidí, kteří pracovat nechtějí, v obci žádní nezaměstnaní nejsou.

Obec se podle Hajžmana v souvislosti s halami bojí i dopravní zátěže. „Poslední sčítání uvádělo, že denní průjezd po silnici 203 je asi 2 500 vozidel jedním směrem, další auta sjíždí z dálnice k čerpací stanici Tank ONO. Teď se chystá uzavírka pro těžká vozidla přes Vejprnice, Tlučnou a Nýřany, takže se k dálnici bude jezdit přes Blatnici,“ vylíčil starosta s tím, že hluk se netýká jen zhruba stovky lidí u silnice 203, ale celé obce, kam doléhá do vyšších míst hluk i z dálnice.

V první hale budou skladovací prostory

Firma CTPark uvádí, že v Blatnici hodlá vybudovat dvě haly s plochou přes 64 tisíc metrů čtverečních.

„První již stavíme, s druhou souvisí podmíněné investice v území, zejména pak vybudování suchého poldru a zkapacitnění stávajícího propustku na místním potoce. Obě tyto stavby budou sloužit hlavně jako ochrana města Nýřany proti povodním. Aktuálně se nacházíme v projekční fázi, kde aktivně spolupracujeme s místními úřady,“ uvedl zástupce CTP Jakub Kodr.

V hale, která se nyní staví, bude podle jeho slov pracovat 15 až 20 lidí. „Nájemcem je významná společnost, která má v blízkosti Plzně výrobní závod a v této lokalitě bude mít skladovací prostory. Zatím nemáme povoleno ji zveřejňovat,“ sdělil Kondr.

Podle něj firma dopravně nezatíží území, protože se budou výrobky dodávat pouze limitovanému počtu zákazníků a doprava bude vedena přímo ze sjezdu z dálnice mimo zástavbu. „Odhadem to bude zhruba do deseti kamionů za den,“ sdělil Kodr.

Druhá hala zatím nájemce nemá

Pro druhou připravovanou halu zatím CTP nájemce nemá, takže není ani možné říci, kolik lidí tam bude pracovat a jak dopravně okolí zatíží.

Kvůli zátěži, kterou CTPark obci připravuje, požaduje starosta po firmě vybudování cyklostezky při silnici 203 směrem k obci Blatnice, která má místním zajistit větší bezpečnost.

Kodr uvedl, že s cyklostezkou se do budoucna počítá. „Existuje na ni projektová dokumentace, kterou jsme začali projednávat s úřady, nicméně je potřeba nejdříve mít dořešené návaznosti na okolí,“ dodal.

Blatnice ale není jedinou obcí, kde v tomto území haly mají vzniknout. Dalších pět hal se podle Hajžmana připravuje u nedalekého Rochlova. Místní se v této lokalitě obávají až tisícovky pracovníků.

zpět na článek