iDNES.cz

Hlavní nádraží v Plzni čekají velké přesuny, uzavře se spodní hala

  9:58
Na výraznější změny i možné komplikace se musejí připravit cestující v budově Hlavního nádraží v Plzni. Při dlouhodobé rekonstrukci budovy bude uzavřena spodní hala, kterou cestující využívají nejvíc, protože v ní nakupují jízdenky a sledují informace o odjezdech a příjezdech vlaků. Všechny služby se nyní přemístí do horní haly.

Rekonstrukce budovy hlavního nádraží v Plzni přinese komplikace cestujícím. Veškeré služby se přesunou do horní haly. (1. ledna 2022) | foto: Milena Sojková, MF DNES

Do spodní haly navíc ústí podchod, který je hlavní přístupovou cestou na nádraží. Přímo z haly také lidé chodí k nástupištím. Nyní se zde naplno  rozjedou stavební práce. 

Obří rekonstrukce budovy hlavního nádraží

„Většina změn bude probíhat přes noc, aby byl dopad pro cestující minimální,“ uvedla mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová. 

Přesun vnitrostátních pokladen do horní haly je naplánovaný na dobu ze 4. na 5. ledna. O den později, tedy z 5. na 6. ledna, se mají přemístit také pokladny pro mezinárodní dopravu. Tabule s informacemi o odjezdech a příjezdech vlaků budou do horní haly instalované ze čtvrtka na pátek.

„V době stěhování a prvních dnů v novém režimu Správa železnic zajistí koordinátory pro případné navádění cestujících,“ sdělila Pistoriusová. 

Od pondělí 10. ledna bude spodní hala zcela uzavřená a přístupný bude pouze koridor k výtahu.

Areál Hlavního nádraží v Plzni bude osazený dočasným orientačním systémem. Na všech přístupových cestách ze Šumavské i Železniční ulice a také v prostoru před hlavní budovou bude situační plánek stanice, aby cestující věděli, kde a jaké služby jsou dostupné.

Stavba potrvá nejméně dva a půl roku

Celková rekonstrukce budovy Hlavního nádraží v Plzni začala v květnu loňského roku. 

„Stavba navazuje na modernizaci nástupišť a dalších částí stanice, která proběhla v minulých letech. Hlavní je celková rekonstrukce památkově chráněné výpravní budovy z roku 1907,“ upozornil tehdy generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. 

Zástupci Správy železnic předpokládají, že stavební práce si vyžádají minimálně dva a půl roku. Loni se týkaly především zázemí spodní haly a centrálního schodiště, které doplní dva eskalátory.

Celý objekt dostane novou střechu i fasádu. Nejvýraznější změna se odehraje v horní hale, která nově získá ráz obchodní pasáže. Prostory v budově budou mít nové osvětlení, ale také kamery s přímým dohledem.

Součástí orientačního a informačního systému budou hlasové majáčky pro nevidomé a indukční smyčky pro sluchově postižené.

Předpokládaná cena rekonstrukce výpravní budovy Hlavního nádraží v Plzni je zhruba 670 milionů korun.

zpět na článek