iDNES.cz

Přejezd u Nýřan, kde při nehodě zemřeli čtyři lidé, bude mít závory

  9:34
Přejezd u Kamenného Újezda nedaleko Nýřan na Plzeňsku, kde jsou doposud jen kříže, bude nově zabezpečen výstražnými světly se závorami. Loni se tam s vlakem srazila felicie a zemřeli čtyři lidé. Řidič, který měl puštěnou hlasitou hudbu, neslyšel houkající motorák a vjel přímo před něj.

Tragická nehoda na Plzeňsku. Při srážce osobního auta s vlakem u Kamenného Újezda zemřeli tři lidé, další dva jsou zranění. (27. 4. 2020) | foto: Petr Ježek, MF DNES

Běžný přejezd lokálky a silnice třetí třídy v polích. Podobných tomu, jaký je u Kamenného Újezda na okraji Nýřan, jsou na západě Čech desítky. Jenže na tomhle se stala loňská nejtragičtější dopravní nehoda v Plzeňském kraji.

Ve felicii, která se 27. dubna po čtvrt na deset dopoledne srazila přijíždějícím vlakem a skončila vedle kolejí na střeše, zemřela těhotná žena, dítě a neplnoletý spolujezdec. Těžce zraněný řidič zemřel v nemocnici po třech dnech.

Policejní vyšetřování dospělo k závěru, že viník tragédie řídil auto. Před přejezdem nezastavil. „Případ byl odložen, nebylo koho stíhat,“ uvedla policejní mluvčí Ivana Jelínková.

Závěrečná zpráva Drážní inspekce nabízí nejpravděpodobnější vysvětlení tragédie. Svědek, který osobní auto sledoval ještě v Kamenném Újezdě, vyšetřovatelům řekl, že z felicie slyšel velmi hlasitou hudbu. Když pak přijel k přejezdu a uviděl nabouranou felicii na střeše, běžel s dalším svědkem vyprošťovat zraněné a ošetřovali je do příjezdu záchranářů.

Strojvedoucí podle dokumentace uvedl, že z levé strany k přejezdu přijížděl osobní automobil a slyšel nějaké dunění.

„Strojvedoucí pořád dával slyšitelnou návěst Pozor! (houkáním, pozn. red.). Automobil jel pomalu a strojvedoucí byl přesvědčen, že řidič automobilu zastaví. Když přijel k železničnímu přejezdu, automobil vjel před čelo vlaku. Protože měl strojvedoucí stažené boční okénko a motor měl v zadní části vlaku, slyšel, že v osobním autě měli silně puštěnou hudbu. Jakoby jel velký reproduktor,“ uvedli drážní inspektoři.

Nejpravděpodobnější tak je, že řidič kvůli hlasité muzice v autě neslyšel opakované houkání vlaku před přejezdem, který jel z Heřmanovy Huti do Nýřan. „Proč na přijíždějící vlak nereagoval, zůstane nezodpovězenou otázkou,“ napsali inspektoři.

Přejezd byl podle dokumentace vybudovaný v roce 1905, řidiče na něj upozorňují kříže. To se změní.

Dušan Gavenda ze Správy železnic uvedl, že s úpravou přejezdu počítají při modernizaci a elektrizaci této lokální trati do Heřmanovy Huti. „Přejezd bude nově zabezpečen výstražnými světly se závorami. Stavbu předpokládáme v letech 2024 až 2026,“ uvedl Gavenda.

I když je každý přejezd specifický, v cenách loňského nebo letošního roku stojí podobná úprava kolem 10 milionů korun. Drážní inspekce už loni navrhla zvýraznit dopravní značky před přejezdem reflexním žlutozeleným podkladem, na silnici nastříkat varovné pruhy a pokácet několik stromů. Zároveň doporučila, aby na poli u přejezdu zemědělci neseli plodiny zhoršující rozhled řidiče. V době nehody kvetla na poli řepka.

Úpravy přejezdů v roce 2021

  • Nově instalované závory: P1179 Kovčín, P701 Nový Kramolín, P722 Bělá nad Radbuzou, P910 Kolinec
  • Nově instalovaná světelná signalizace: P454 Bušovice, P1692 Pastuchovice
  • Rekonstrukce: P1178 Velký Bor, P1180 Kovčín, P1181 Nekvasovy, P721 Bělá nad Radbuzou, P1246 Kornatice
  • Zrušení: P1693 Pastuchovice

Podobná tragédie se stala v lednu 2017 na přejezdu v sedm kilometrů vzdálených Vejprnicích. I když tam na přijíždějící vlak upozorňují blikající červená světla, řidič osobního auta to nerespektoval. Vlak pak vůz tlačil 230 metrů až k prvním výhybkám nádraží, v troskách vozu zemřeli lidé.

Vejprnický starosta Pavel Karpíšek uvedl, že projektová kancelář v této době obesílá vlastníky okolních pozemků, včetně obce, kvůli nezbytným záborům pozemků. „Úprava přejezdu je plánovaná tak, jak jsme chtěli. Součástí projektu by měl být i upravený podchod,“ uvedl starosta.

David Gavenda ze Správy železnic doplnil, že přejezd přebudují při modernizaci trati Plzeň - Domažlice. „Při realizaci úseku mezi Plzní a Chotěšovem, která by měla proběhnout v letech 2023 až 2025, bude zabezpečovací zařízení doplněno závorami,“ uvedl Gavenda.

Tragická nehoda na Plzeňsku (27. 4. 2020)

Autor:
zpět na článek