iDNES.cz

MHD v Plzni má jeden klimatizovaný vůz, během pěti let přibudou další

  9:58
Cestující veřejnou dopravou v Plzni se zřejmě časem dočkají klimatizovaných vozů. Po západočeské metropoli v současných vedrech jezdí pouze jediný. V nejbližších pěti letech by k němu mělo přibýt dalších osmdesát.

(ilustrační snímek) | foto: Daniel Beran, MAFRA

I potom budou takto vylepšená vozidla tvořit pouze necelou čtvrtinu z celkového počtu vozidel plzeňských dopraváků.

Je zřejmé, že Plzeň má co dohánět. V hlavním městě jezdí už dnes přes 260 klimatizovaných vozů, ve Zlíně jich mají přes třicet, příjemnější ovzduší nabízejí cestujícím také například v Brně či Znojmě.

V krajském městě vedení dopravních podniků dlouho tvrdilo, že klimatizace ve vozech nemá valný smysl. Argumentovalo tím, že zastávky jsou vzdálené jen stovky metrů, často se proto otevírají dveře a klimatizace tak ztrácí účinnost.

Jenomže přišla horká léta posledních let, kdy vydržet v rozpálených vozidlech bývalo někdy těžké. To vyvolalo větší zájem cestujících o klimatizované vozy. A důsledkem byla změna postoje vedení dopraváků.

„Všechny nově nakupované vozy už budou mít klimatizaci,“ prohlásil místopředseda představenstva dopravních podniků Jiří Šneberger. Tvrdí, že se o tom rozhodlo už při zadávání zakázky, která se týká obnovy vozového parku v průběhu několika let.

Šneberger tvrdí, že společnost chystá kompletní obměnu tramvají i autobusů. Sám připouští, že byl proti klimatizacím právě kvůli častému otvírání dveří.

Generální ředitel dopravních podniků Michal Kraus potvrdil, že všechna výběrová řízení na dodávky vozů už požadavek na klimatizace zahrnují.

Když si cestující otevřou okna, klimatizace nebude fungovat

A jaký tempem se budou dostávat do provozu? „Například trolejbusy budeme v nejbližších čtyřech letech nakupovat čtyři ročně,“ sdělil Kraus. I on před lety tvrdil, že klimatizace při krátkých vzdálenostech zastávek nemají smysl. Proč se tedy zavádějí?

„Dostávali jsme podněty od řady cestujících a také od našich zaměstnanců, že jsme si řekli, že se tou cestou vydáme. Ale platí, co jsem po léta tvrdil. Jakmile si lidi například otevřou okna, aby měli pocit, že to lépe větrá, klimatizace bude k ničemu,“ říká.

Upozorňuje, že když bude venku 34 stupňů, neměl by nikdo očekávat, že se ve vozech podaří udržet třeba 22 stupňů. „Ale nepřejeme si, aby se veřejná doprava v Plzni stala v letních měsících nekomfortní a lidé se jí vyhýbali,“ konstatoval.

Provozní ředitel dopravních podniků Jiří Ptáček prohlásil, že letos společnost nakoupí osm nových vozidel.

„Ale v příštím roce to na všech trakcích bude 39 a v roce 2020 dalších 18,“ uvedl Ptáček. Řekl, že například u krátkých autobusů klimatizace zvyšuje cenu vozidla zhruba o 200 tisíc korun. Nejdražší je u tramvají. „Tam se to může u jednoho vozu přiblížit k 700 tisícům,“ prohlásil.

Klimatizace by se měla rozšířit také do vozidel meziměstské dopravy. Plzeňský kraj, který připravil výběrová řízení na její provoz, s klimatizovanými vozy počítá.

„Samozřejmě klimatizaci požadujeme. Nové vozy by měly být od prosince 2019 klimatizované na všech linkách, kde kraj objednává dopravu,“ sdělil Josef Bernard.

zpět na článek