iDNES.cz

Tunel Valík na D5 u Plzně bude přes víkend uzavřený kvůli modernizaci

  9:56
Tunelem Valík na dálnici D5 o víkendu nikdo neprojede. Během úplné uzavírky obou tubusů se bude tunel modernizovat kvůli zvýšení rychlosti na stovku za hodinu. Zatím jím motoristé mohou jezdit osmdesátkou. Uzavírka dálničního obchvatu, jehož součástí je právě Valík, bude mezi exity 73 až 80.

Tunel Valík na D5 u Plzně. | foto: archiv MF DNES

Při cestě od Prahy dál na Německo budou všechna auta sjíždět od sobotního poledne z dálnice D5 už v Černicích na 73. kilometru. Dál budou pokračovat po stejné trase kolem Štěnovic.

„Objízdná trasa vede z Černic po silnici druhé třídy číslo 180 až na dálniční přivaděč do Klatov. Na ten motoristé najedou a na dálnici D5 se vrátí na exitu 80 Litice. Objížďka je obousměrná. Vozidla jedoucí od Rozvadova na Prahu budou dálnici D5 opouštět na exitu 80, po přivaděči a silnici II/180 dojedou k exitu Černice, kde se na dálnici vrátí,“ popsala objízdnou trasu krajská policejní mluvčí Pavla Burešová.

Úplná uzavírka obou tubusů prvního dálničního tunelu v České republice souvisí s jeho modernizací a zvyšováním rychlosti.

Dosud se ve Valíku jezdí maximálně osmdesátikilometrovou rychlostí, po dokončení prací v září letošního roku se rychlost zvýší na stovku.

Jan Studecký z Ředitelství silnic a dálnic připomněl, že úprava prvního z tubusů začala před měsícem. V modernizovaném tunelu už nebudou pod stropy ventilátory rozhýbávající vzduch, bude mít nový kamerový a detekční systém vozidel, změní se i systém tunelového vodovodu, ve kterém v případě požáru řídicí systém automaticky navýší tlak vody. Úsekové měření bude doplněno i o systém detekce přepravy nebezpečných látek.

Po třinácti letech provozu je podle techniků ve špatném stavu i osvětlení tunelu. „Kvůli zvýšení rychlosti se musely přepočítat světelné podmínky v tunelu a přilehlých úsecích. Proto upravíme počet světel a nově budou použitá LED svítidla v tunelu i v úsecích před tunelovými portály. LED technologie je nově použitá i u vodicího a orientačního osvětlení,“ vysvětlil Studecký.

Před tunelem bude navíc proměnné dopravní značení, které zobrazuje maximální povolenou rychlost.

Práce na každém ze dvojice tubusů trvají asi měsíc. Po tu dobu je vždy kompletně uzavřený, aby v něm technici mohli opravovat například i praskliny a výplně dilatačních spár.

Téměř 400 metrů dlouhý tunel bude po zvýšení rychlosti o 20 kilometrů v hodině přesunut do jiné kategorie a nebudou v něm nezbytné některé z nyní použitých technologií. Nově tam nebudou měřiče koncentrace CO.

Policisté radí: přes Plzeň raději nejezděte

„Redukcí dojde k úspoře nákladů při současné opravě tunelu i při následujícím servisu a údržbě. Nastane-li skutečné zvýšení dopravního zatížení tunelu takové úrovně, že bude třeba vzduchotechniku doplnit, nic nebude bránit tunel opět dovybavit. Takovou situaci podle dlouhodobého vývoje a provedenými statistickými výpočty lze předpokládat u tunelu Valík až kolem roku 2050. Do této doby se jeví vzduchotechnika jako nadbytečná. Navíc zvýšením průjezdní rychlosti na 100 kilometrů v hodině lze předpokládat významné zvýšení pístového efektu při odvětrávání tunelových trub v běžném provozu projíždějícími vozidly,“ vysvětlil Jan Studecký.

S ohledem na množství uzavírek a omezení kvůli opravám mostů a silnic v Plzni policisté nedoporučují řidičům objíždět uzavřený dálniční úsek přes krajskou metropoli.

„Pokud někdo bude chtít projet přes Plzeň, měl by se obrnit značnou dávkou trpělivosti. Pokud se zvýší hustota provozu, mohou se i o víkendu vytvořit kolony,“ doplnila plzeňská policejní mluvčí Veronika Hokrová.

Střední část obchvatu mezi Černicemi a Liticemi byla na několik dnů naposledy uzavřena v květnu 2011 po havárii nákladního automobilu a následném požáru desítek plných tlakových lahví, které převážel.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

Z hořícího kamionu létaly kusy tlakových lahví sto metrů daleko (2. 5. 2011)

2. května 2011

Autor:
zpět na článek