Záchrana historické jízdárny ve Světcích trvala 23 let, teď se otevírá turistům

  17:02
Po 23 letech rekonstrukcí se jízdárna ve Světcích u Tachova v celé své kráse otevírá veřejnosti i turistům. Nabídne jim atraktivní prohlídkový okruh. Národní kulturní památce přitom hrozila demolice. Podle odborníků je po Španělské jízdárně ve Vídni druhou největší ve střední Evropě.

Záchrana novorománské a novorenesanční jízdárny stála přibližně 100 milionů korun a poslední fázi konstrukcí dokončilo město s pomocí 58 milionů z evropských peněz.

Objekt vlastní od roku 1991 město Tachov. „Před rokem 1989 byla jízdárna v tak havarijním stavu, že se vážně uvažovalo o její demolici. Díky iniciativě tehdejšího vedení města ji ministerstvo kulturu zařadilo do Programu záchrany architektonického dědictví a od roku 2000 se postupně opravovala až do dnešní doby,“ řekl starosta Tachova Petr Vrána.

Hlavní část rekonstrukcí se uskutečnila do roku 2008. Dělnici v minulosti zajistili konstrukci objektu, zastřešili ho novou krytinou a prostory stavebně obnovili. Objekt se ale nemohl využívat, protože nesplňoval technické a hygienické normy, stejně jako požadavky na požární bezpečnost.

Až před třemi roky započaly práce na elektroinstalaci, vzduchotechnice, osvětlení a elektronického zabezpečení, vybudovaly se dva nové výtahy, vytápění, požární zabezpečení a peníze se našly i na fasádu.

Postupně se také pracovalo na restaurování maleb a dřevěných kazet v podhledu krovu v hlavním sále a některé místnosti dostaly nové podlahy.

Lákadlo nové turistické sezony

Budoucí návštěvníci i personál dostali nové zázemí a jsou pro ně vytvořeny nově výstavní, relaxační a odpočinkové prostory.

„Je to promyšlená geniální koncepce celého objektu. Unikátní je strop,“ chválil rekonstrukci plzeňský architekt Jan Soukup.

Tachovští doufají, že se krásná světecká jízdárna stane lákadlem nové turistické sezony, která startuje už za týden.

„Pro návštěvníky jsme připravili novou expozici bylinkářství a Českého lesa a dále expozici historického dobového oblečení, koňských stájí s informačními panely, kovárnu, byt kováře, expozici železářství, kočárovou chodbu a expozici obytných místností pro šlechtu a její návštěvy,“ vypočítal kastelán Pavel Voltr. Kromě toho se budou v jízdárně nadále konat kulturní akce, koncerty a svatby.

Jízdárna byla postavena v letech 1857 až 1862 z popudu generála Windischgrätze podle plánů architekta Haberzettla. Je dlouhá 60 metrů a 26 metrů vysoká. Má originální dispoziční řešení, kdy všechny potřebné místnosti pro koně i návštěvníky byly umístěny pod jednou střechou. Nacházela se tu kovárna, sklady, uhelna, byt kováře, prostor pro odvoz hnoje. V patrech byly lóže, ochozy a obytné pokoje s toaletami.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz