Podle záchranářů je při předcházení úrazům důležité mít ochranné pomůcky, doporučují i výcvik s instruktorem.
„Zasahovali jsme 28. června v TrailParku na Plešivci. Letěli jsme pro šestadvacetiletého muže, který utrpěl po pádu z kola vážné poranění v obličejové části poté, co spadl na hlavu. Při vědomí jsme ho transportovali do Fakultní nemocnice Plzeň,“ popsala mluvčí Letecké záchranné služby Plzeňského kraje Jolana Číhová s tím, že muži se úraz stal při jednom ze skoků.
Nejčastěji se podle Číhové v bikeparcích jedná o poranění břicha, protože bikeři přepadnou přes řídítka. Častá jsou i poranění hrudníku, páteře nebo poranění hlavy.
Na Plešivci otevřeli trailpark, uspokojí začátečníky i náročné bikery![]() |
Velmi důležité podle Číhové je, aby tito sportovci měli veškeré ochranné prostředky, protože tím předejdou vážným zraněním. To, že důsledkem úrazů v bikeparcích bývají závažná poranění páteře, krku, hlavy a mnohdy s možnými trvalými následky, potvrdil i mluvčí Horské služby České republiky Marek Fryš.
„Asi tou nejzávažnější skutečností ve věci bezpečnosti ježdění v bikeparcích je přecenění vlastních technických schopností bikera, neodhadnutí obtížnosti jednotlivých překážek, nebo je úraz dílem souhry okolností, které i zkušeného jezdce dostanou do neřešitelné situace. Významnou roli hraje nedostatečné používání ochranných pomůcek,“ upozornil Fryš.
Volný přístup i na ty nejobtížnější traily podle něj často vystavuje bikery situacím, které nejsou schopni zvládnout, a následky jsou mnohdy velice vážné. „Proto apelujeme na všechny bikery, aby také nepodceňovali únavu, která přichází s každou další jízdou,“ uvedl Fryš.
Navíc je podle něj důležitý výcvik. „Jako jsme se učili lyžovat v lyžařských školách, tak je možné využít školy cyklistiky, což je jeden ze základních prvků, pokud si chci bikepark opravdu užít a něco zažít. Bohužel ale přežívá uvažování, že na kole člověk jezdil od mala, tak proč by si to nezkusil z kopce,“ popsal Fryš před několika dny ve Studiu 6 České televize. Podle něj i ta nejmírnější modrá trasa může být pro někoho náročná, protože chování kola v terénu je úplně jiné než na cyklostezce.
Připomněl, že od instruktorů dostanou zájemci i informace, jak se v bikeparku chovat, například kde není možné za jízdy zastavit, což se podle něj v případě, že dorazí parta mladých, stává a jsou z toho někdy i hromadné úrazy.
Šumavský Špičák přichystal další vylepšení bikeparku i stezku pro děti![]() |
Od instruktorů podle Fryše dostanou návštěvníci bikeparků i doporučení, jaké si půjčit či pořídit ochranné vybavení. „Čím je větší profík, tím lépe je oblečený a ochráněný. Páteřový chránič a helma jsou nejdůležitější základ, ochrana kolen a loktů by měla být samozřejmostí,“ sdělil Fryš.
Připomněl, že i pro děti se už vyrábějí chrániče. Příkladem jsou chráničové vesty, které mají integrované chrániče ramen, loktů i hrudníku. Doplněk, který se využívá podle něj nejen v bikeparcích, ale oblíbili si ho i motokrosaři, je límec k ochraně krční páteře.
Richard Gaspi Gasperotti, který je mezi extrémními bikery legendou, ve Studiu 6 sdělil, že každý bikepark provozuje svoji bikovou školu, kde má akreditované instruktory. Vstup do světa bikerů přes tyto odborníky považuje za dobře vynaložené peníze k tomu, aby si člověk jízdu užil a hlavně se nezranil.
Australan si zlomil pánev v šumavském bikeparku. Letěl pro něj vrtulník![]() |
Na šumavském Špičáku funguje biková škola – Gravity Academy, která startovala hned po otevření prvních tratí v bikeparku v roce 2006. „S výukou tu mohou začít už děti od osmi let. Horní věková hranice není omezená. Mezi nejstarší žáky patří například účastníci cross country maratonů horských kol, kteří se chtějí technicky zlepšit, a lekcí tu nepohrdnou ani zkušení bikeři,“ uvedl Jan Kasík z vedení bikeparku.
„Naučíme každého žáka – mladého i staršího – bezpečně na kole po horských cestách jet, zatáčet, brzdit, aby získal dostatečnou jistotu pro jízdu v horském terénu a neohrožoval sebe ani nikoho jiného,“ zdůraznil Kasík základní motto prvních jízd s instruktorem. Teprve pak se podle něj biker může pustit do složitějších akcí. „Většina účastníků kurzu na konci úvodního tříhodinového výcviku dokáže bez problémů sjet už i z vrcholu Špičáku nejlehčí modré trati,“ potvrdil Kasík.








