iDNES.cz

Výpravčí a signalista dostali za srážku rychlíků u Horažďovic podmínky

  13:18
Okresní soud v Klatovech rozhodl v případu srážky dvou rychlíků, která se stala v srpnu 2015 u nádraží Horažďovice-předměstí. Obžalovaní výpravčí a signalista dostali za obecné ohrožení z nedbalosti podmíněné tresty. Při nehodě se tehdy zranilo šestnáct lidí.

Soudce klatovského okresního soudu Jan Kasal uznal oba obžalované vinnými. Výpravčí i signalista dostali dvouleté tresty s podmínečným odkladem na stejně dlouhou dobu. 

„Je to zásadní pochybení a zavinění na straně obou obžalovaných. Postupovali nedostatečně opatrně při znalostech všech předpisů. Pokud je v železniční stanici nefunkční nějaký systém, všechny osoby musejí jednat s větší opatrností a obezřetností,“ vysvětlil Kasal.

Čtyřiačtyřicetiletému výpravčímu Ladislavu Vlasákovi a o jedenáct let staršímu signalistovi Antonínu Špídlovi hrozilo až osm let vězení. Obžalovaní i státní zástupkyně si ponechali lhůtu pro případné odvolání. Verdikt tak zatím není pravomocný.

Státní zástupkyně Marcela Šímová navrhovala pro oba obžalované podmíněné tresty při spodní hranici sazby, konkrétně dva a půl roku se zkušební dobou na tři roky.

Podle žalobkyně byla vina obou mužů dostatečně prokázána. „Podle Drážní inspekce může za nehodu jejich špatná komunikace. Výpravčí i signalista sloužili v rozporu se staničním řádem, když nedodrželi obvody pro zjišťování volnosti vlakové cesty. Sloužili tak, jako by to celé bylo v obvodu signalisty Špídla, a výpravčího Vlasáka zřejmě ani nenapadlo zjišťovat volnost vlakové cesty,“ uvedla u soudu státní zástupkyně.

Právníci obou obžalovaných naopak pro své klienty chtěli osvobozující verdikt. 

„Je nesporné, že výhybku přehodil signalista pod vagonem jedoucího vlaku. Výpravčí ale nemůže nést odpovědnost za výhybky, které staví signalista. Ten má za ně odpovědnost. Signalista nemůže zároveň přestavovat výhybky, které nejsou v jeho odpovědnosti. Za správné přestavění tří výhybek nebyl podle mého závěru nikdo odpovědný,“ uvedl v závěrečné řeči obhájce výpravčího Ladislava Vlasáka.

Podle advokáta signalisty Špídla je vina na straně Správy železniční dopravní cesty, protože umožnila vykonávat práci lidem, kteří k tomu nebyli způsobilí. Poukázal tak na skutečnost, že v době vykolejení vlaků se stanice v Horažďovicích přestavovala, měnily se předpisy a každý ze zaměstnanců měl být přezkoušen. To se ale nestalo.  

Oba obžalovaní využili svého práva a odmítli vypovídat v přípravném řízení na policii, během hlavního líčení u soudu a nehovořili asi s Drážní inspekcí, která nehodu vyšetřovala.

Ladislav Vlasák pouze dnes před klatovským soudem řekl, že lituje toho, že byl účastníkem srážky rychlíků.

Nehoda se stala 4. srpna 2015 po 13. hodině před vjezdem do nádraží Horažďovice-předměstí.

Podle závěrů vyšetřování bylo příčinou vykolejení rychlíku jedoucího na Plzeň to, že signalista přestavěl výhybku v době, kdy se na výhybce nacházel předposlední vagon rychlíku.

Přední podvozek vagonu jel dál po stejné koleji, ale zadní podvozek a poslední vagon vjely na kolej, kde stál protijedoucí rychlík. Ten čekal na povolení k vjezdu na nádraží. V tu chvíli došlo ke srážce. 

V té době se stanice i trať v její blízkosti přestavovala. Ze spisu vyplývá, že signalista na dálku přehodil výhybku pod jedoucím vlakem, aniž by na ni viděl.

Asi dvě hodiny před nehodou přestalo pracovat zařízení, které signalizuje, zda ve sledovaném úseku je, či není vlak.

Při srážce vlaků se tehdy zranilo šestnáct lidí, o odškodnění požádalo čtrnáct z nich. Podle Českých drah se jednalo o statisíce korun.

Klatovský soudce dnes SŽDC, České dráhy a poškozené zdravotní pojišťovny odkázal na uplatnění nároků škod na občanskoprávní řízení.

Srážka rychlíků na Klatovsku (4. srpna 2015)

4. srpna 2015

Autoři: ,
zpět na článek